Nekromanti Thalaskiska namn

Ymir

Liten kantbaron
Jag har väldigt svårt att komma på thalaskiska personnamn (det är verkligen toksugigt att namnlistan i Thalamurmodulen inte expanderade ett smack jämfört med den i Geografica). Det har mycket att göra med att jag har svårt att hitta 'känslan' för språkklangen i Thalamur, och nästan alla namn jag hittar på blir väldigt intetsägande och generiska som följd. De få bra namn jag kommit på har ofta varit inspirerade av armeniska, georgiska och iranska namn (och hebreiska i nåt enstaka fall).

Här är några av dem (somliga kan det ha varit Lycan som kläckt, och några enstaka kanske kommer från Thalamur-modulen utan att jag inser det):

Mansnamn: Hyraspes, Taxilan, Bahir, Igditer, Orin, Ribeas, Arghantor, Gaedas, Ashaldar, Amarkal, Samal, Vurgon, Davor, Prolom, Naman, Hashem

Kvinnonamn: Shirvan, Zia, Ziana, Sharra, Diya, Haryo, Khenaja, Adara, Izada, Ira, Niava, Manrika, Vana

Släktnamn (här erbjuder boken lyckligtvis mycket iochmed ätternas många underätter, men men, let's expand on it oavsett): Kashrutian, Barthartum, Hohórga, Belegar, Olbes, Harjad, Vekesh, Yevan, Turos

Men hjälp mig, är ni snälla. Kom på fler thalaskiska namn som jag kan använda i min kampanj! Särskilt kvinnonamn som inte slutar på kliché-a:n hade uppskattats.

(Det hade nog inte skadat om många thalaskiska namn är ombyggda sabriska namn, så att man liksom antyder att Inalea och Inazera eller whatnot har gemensamma coloniska rötter, jfr hur vår värld har, som ett exempel bland miljoner, Alexander, Alexandre, Alessandro, Alejandro, Aleksanteri, Alexandru, Alexandros, Eskender, İskender, Iskandar, Sikandar, Yalishanda, etc).

Laowai

Hero
När det kommer till kvinnonamn iaf så kan utdragna vokaler och ett mjukare uttal få namn att låta mer kvinnliga.
Typ Terese. Uttalar man första stavelsen skarpt och låter e't på slutet vara tyst klingar det plötsligt mycket manligare.
Samma med säg Josefin. Uttalar man det yo-seff-in låter det med ens manligare det med.
Kanske kan det gå att "reverse engineera" mansnamn på samma sätt så att de låter kvinnligare?
Orin: utt: Orine
Kan det fungera?

DesertRain

Hero
Thalaskiska namn är jobbiga

Khravai, Davar, Sukhian, Tathuli, Yasmar

Låter lite thalaskiska, och skulle kunna vara kvinnonamn som inte slutar med -a, vilket är en trevlig omväxling.

G

Guest

Guest
Håller med om att Thalasiska namn generellt sätt är väldigt jobbiga. Det är som du säger svårt att hitta den rätta 'känslan' för Thalamurs namnseder och språk.

Några kvinnonamn som skulle kunna fungera:

Zivani
Illyana / Illyani
Ina
Leya / Laya
Shae
Sahar
Nadine

Jag blir ibland lite sugen på att slänga in bokstäverna x och z i Thalasiska namn, z framför allt då neromenzerna har vissa cirefaliska drag både utseendemässigt och kulturellt. Dock känns det ofta som att less is more och man inte bör använda x och z för mycket och framförallt inte i varje namn. X och z är för mig också 'manliga' bokstäver, så de kanske passar bättre i manliga namn.

Lycan

Hero
Thalaskiska kvinnonamn:

Achíva
Adélizah
Anrah
Arintha
Æreï
Betania
Celemnoë
Delimene
Deïs
Eusiah
Faris
Ghysei
Harmonia
Idoxia
Iolyone
Jahndara
Kazamiah
Laïone
Laïxene
Miatreya
Natiría
Niazan
Nikeara
Oleandine
Phyresin
Quminah
Rekhmina
Saba
Semele
Selfiri
Shalitha
Shaphenia
Thaïs
Thana
Thyrhana
Undine
Usarin
Veleize
Xandana
Ysadin
Zar Reah
Zar Sana
Zar Teria
Zurahna

ThemVSyou

Veteran
Då jag har själv väldigt svårt att komma på namn så brukar jag för det mesta leta upp en namn generator och använda denna men arabisk låtande namn tycker jag passar dock kan jag inte ge namnförslag

Ymir

Liten kantbaron
Arabiska namn passar väl ändå inte alls, det hade bara fått alla att tänka på Mûhad? (Fast jag har ju varit inne på det iranska spåret både med mûhadinska och thalaskiska namn, förvisso, något inkonsekvent - Sahar, Azar, Dunyazad, Sharzad och alla andra -ar och -ad-namn känns mûhadinska för mig, medan tex Shirvan är något jag använt som thalaskiskt kvinnonamn (men -van-ändelsen återfinns ju även i tex georgiska namn; Ketevan etc).

G

Guest

Guest
Allt beror ju på hur du ser de olika språken. Om du anser att arabiska står som motpol till muhadinska så är det ju inte rimligt att thalasiska namn har en arabisk prägel i ditt mundana. Kanske skulle det då vara lämpligare med aningen grekiska eller ryska namn? Jag är ingen expert på forntida namn, men kanske du kan hitta inspiration i babyloniska eller byzantiska namn och ord? Själv är jag rätt förtjust i lätt förvrängda iranska/persiska namn när det gäller Thalamur.

ermine

Warrior
Annars kanske det är möjligt att thalaskiska namn funkar lite som romerska personnamn (praenomen). Runt 100-talet f.kr. fanns det ca 18 stycken praenomen, varav kanske 12 var vanliga. För att skilja folk från samma familj åt använde sig romarna av agnomen, smeknamn.

Lycan

Hero
Thalaskiska mansnamn:

Apotsar
Arkthez
Asaikes
Auretax
Bakzarias
Bethedun
Caistas
Chunya
Cianthes
Dimi
Dran
Eledun
Feos
Foteidun
Gabel
Gálji
Galsâmas
Gâltha
Ghysas
Heber
Helmand
Hymenex
Ierinex
Izat
Jolmos
Koine
Lomaithez
Midorai
Nomiki
Nungial
Nurfai
Onetsar
Pamzal
Qog
Qveseth
Rachem
Rahmatsar
Rasami
Sarbat
Sharga
Talmai
Unmedun
Vaikos
Veldun
Vykarotsar
Xelphidun
Xyphothez
Yashet
Zafran
Zûlmar

Lycan

Hero
Jag har för övrigt ett önskemål. Jag vill se en kvinnlig thalask med förnamnet 'Szalamandra'!

- L