Nekromanti Thaum - Mängd

Telephalsion

Swordsman
Om man på tio kvadratfot kan utvinna 150 filament. Betyder det att man med nogrannhet kan mäta det sannolika antalet filament på mundana genom att mäta ytan? Är Thaum kanske bara ett uttryck för hur många filament som KAN alstras? Isåfall betyder 0 Thaum att det inte går att alstra, men att grundläggande existentiell magi fortfarande flödar genom området?

Om Thaum skulle vara ett uttryck för "överflödiga filament", alltså filament som inte är bundna till naturliga fenomen, såsom de geotropiska filament som teoretiskt ständigt är bundna med effekten fotfäste, så kanske etern är den magiska väv som flödar över hela mundana. Etern är som en enorm ritual av oändlig magnitud i vilka effekter för att upprätthålla självaste esistensen finns vävda. Etern funderar också som skålen i Rafalis vattenskålstes. Filament flyter fritt och bildar ett någorlunda jämt fördelat lager över etern, alstring skapar vågrörelser som inte påverkar etern, men däremot de filament som flyter genom den. Magidöda platser skulle då teoretiskt vara platser där etern är tjock och på så vis inte tillåter att de fria filamenten täcker det. Om etern skulle liknas vid botten på en damm är magidöda platser som en sten, inget vatten (fria filament) flödar över stenen. Magistarka platser är då likt sänkor i vilket vattenlagrett (den mängd fria filament som står att tillgå) är större. Alternativt likt en fontän, som tvingar vattnet upp över ytan, (tvingar filamenten till alstrade nivåer).

Fienden

Hero
Det där, Purga, var episkt. Först misförstådde jag lite, men men. Jag tror jag hänger med nu. Så, ett F4 kräver cirka 50 stycken potentiella filament. När F4 sedan förkortas tillbaks till ett F0 (genom att en formels varaktighet går ut alternativt dissipation) släpps dessa ~50 F0 ut i magiflödet igen.

Nu kommer vi till det intressanta: Vad innebär detta för permanenta effekter? Permanenta magiska effekter skapar obalans i det magiska flödet! :gremshocked: Mycket intressant.

Vi måste fortfarande definiera e i Purgas ekvation, dock. Jag antar att det värde du använde är det samma som på Tellus/Jorden. Är detta rimligt? Om så, skulle man väl kunna räkna ut hur många e som går på ett M, eller hur? Kanske inte.

Jag funderar fortfarande på filamentens hastighet. Skulle inte hastigheten ett potentiellt filament rör sig spela in på hur enkelt det är att alstra? Eller för att uttrycka det så här: När du har ett högmagiskt område rör sig potentiella filament långsammare, eftersom det oftare interagerar med varandra. I ett lågmagiskt/magidött område har filamenten mer plats att röra sig och därmed rör sig snabbare. Eller något i den stilen? Det är lite som hastigheten på atomer/molekyler i en vätska/gas, temperaturen (Thaum i det här fallet) bestämmer hur snabbt och fritt partiklarna rör sig.

//Kraetyz, gör det här istället för skolarbete

Fienden

Hero
Purga! Den grafen du har där uppe känns vid närmare eftertanke lite skum i mina ögon. Borde inte 0F-kostnaden för att skapa filament vara konstant, och inte relativ till Thaum i omgivningen? :S

Fienden

Hero
Petter42 said:
Vad händer då man alstrar olika aspekter? Och vilken egenskap är det som definierar vilken aspekt ett filament har?
Det där med definitionen av ett filaments aspekt är något jag funderat mycket på. Självklart påverkar omgivningen i högsta grad i en sorts "naturlig" transformering. Men exakt hur det går till vet jag inte än. Kan dock säga att jag funderar på det! :gremsmile:

Petter42

Swordsman
Tänkte att om filamenten rör sig som vågor, så skulle våglängden och frekvensen kunna avgöra aspekten, då det inte skulle påverka mängden energi. Om mängden energi ändras betyder det att det skulle vara omöjligt att transformera "uppåt" då detta skulle ska ny energi.

Fienden

Hero
Petter42 said:
Tänkte att om filamenten rör sig som vågor, så skulle våglängden och frekvensen kunna avgöra aspekten, då det inte skulle påverka mängden energi. Om mängden energi ändras betyder det att det skulle vara omöjligt att transformera "uppåt" då detta skulle ska ny energi.
Det skulle mycket väl kunna stämma. Problemet är att det skulle kräva att filamenten rör sig med olika frekvens. Hmmmmmm.

Det jag funderar på är att låta de potentiella filamenten bestå av ännu mindre partiklar, som symboliserar olika effekter och energinivåer.

T.ex. Termotropi består av 3 A-partiklar, 2 B-partiklar och 1 C-partiklar, och termotropi av 2 A-partiklar, 2 B-partiklar och 2 C-partiklar. Exakt vad de olika partiklarna gör vet jag inte än, men teorin skulle förklara varför vissa aspekter är enklare att transformera mellan än andra.

Men jag vet inte. Några idéer?

Fienden

Hero
Petter42 said:
Tänkte något sådant också, i stil med atomer alltså.
En partikel skulle ju vara värme, självklart. Vad mer? Ljus! Öööööh... Kanske tryck, men det är lite tveksamt. Kanske psykiska/fysiska partiklar, där psykiska ger upphov till mentala effekter och fysiska för... Tja, fysiska.

Det här är intressant, men vi borde kanske skapa en ny tråd för det?

DesertRain

Hero
Kraetyz said:
Vi måste fortfarande definiera e i Purgas ekvation, dock.
e är en matematisk konstant, som jag antog har samma värde, och egenskaper, som på Mundana. Annars blir det helt fel med formeln ovan.

Purgatory, förklarar

DesertRain

Hero
Kraetyz said:
Purga! Den grafen du har där uppe känns vid närmare eftertanke lite skum i mina ögon. Borde inte 0F-kostnaden för att skapa filament vara konstant, och inte relativ till Thaum i omgivningen? :S
Eh, nu är jag inte riktigt med på vad du menar.

Purgatory, fattar inte

Fienden

Hero
Den graf du ritade upp där visade ju antal potentiella filament som blir över efter att man alstrat ett filament av en viss mängd, right?

Problemet som jag ser är att antalet potentiella filament som går åt till ett filament verkar vara beroende av hur många som finns i området totalt. Så, det skulle gå åt fler 0F att alstra ett 1F i ett område med totalt 200 0F än att alstra ett 1F i ett område med 150 potentiella filament?

Så förstod jag det, i alla fall.

DesertRain

Hero
Kraetyz said:
Den graf du ritade upp där visade ju antal potentiella filament som blir över efter att man alstrat ett filament av en viss mängd, right?
Yes.

Kraetyz said:
Problemet som jag ser är att antalet potentiella filament som går åt till ett filament verkar vara beroende av hur många som finns i området totalt. Så, det skulle gå åt fler 0F att alstra ett 1F i ett område med totalt 200 0F än att alstra ett 1F i ett område med 150 potentiella filament?

Så förstod jag det, i alla fall.
Jo det ser ju ut att vara så, lite räkning...

200 - (200*e^(-1*0.1)) = 19 stycken.
Motsvarande för 150 0F blir
150 - (150*e^(-0.1) = 14 stycken.

... visar att det är så. Onekligen lite konstigt. Någon som har idéer?