Nekromanti thaumaturgy/paths i VDA?

makke

Veteran
tänkte bara höra nu när jag har några spelare som är intresserade av att spela tremere, har letat i regelboken men vet inte riktigt om jag förstått rätt.

Måste man köpa både thaumaturgy och primary path(ex rego vitae)? Jag antar att kunskapsnivån i thaumaturgy sätter max nivå för dom individuella pathsen. Ser ingen kostnad i regelboken för paths via freebie points utan bara för att höja secondary path via experience points.

Nån som skulle kunna klargöra hur det där funkar?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Såhär funkar det...

Vi antar att du gör en karaktär med Thaumaturgy 3, och att du väljer Rego Vitae som primary path. Då börjar du alltså mycket riktigt med 3 i själva disciplinen, och 3 i Rego Vitae. När du sedan höjer disciplinen till 4 så får du automatiskt 4 i Rego Vitae också. Om du skulle få Thaumaturgy 6 nån gång så får du lägga "gratispoängen" i någon annan path. Jag vill minnas att karaktären även börjar med en ritual per nivå också (fast dessa måste läras in separat när du ökar disciplin-nivån in-game senare).

Någon path-kostnad vid character creation finns inte i reglerna, antagligen för att WW inte tycker att man bör börja med flera, men kör på 5 poäng per plupp om du känner att du måste (path kostar current*4 att höja, vilket även attributen kostar, och de senare kostar 5 freebies per plupp).

Du måste ha minst 2 i din primary path innan du kan börja lära dig secondary. Din primary path måste dessutom alltid vara minst en poäng högre än dina secondary, tills det att du når 5 i den. Efter det är det fritt fram.

Nu tror jag att jag fick med allt. Hoppas att det hjälpte.

Kitzune

Swashbuckler
Tackar och bockar, det klargjorde en hel del

Om dina spelare börjar bli lite snuskiga och kastar trånande blickar efter Giovanni kan jag tipsa om att Nekromantin fungerar på exakt samma sätt. Kan vara behändigt att veta.
Tog flera månader innan jag upptäckte att de ändra Nekromanti-reglerna :gremwink:

/Alexander Gyhlesten