Re: Epic levels
Det är totala Class Levels + HD som inte får överstiga 20 - för ett annat exempel, se frostjätteprästinnan de lade upp förra månaden: Frost Giant 14HD + Cleric 5 HD + Runecaster 1 HD + 3 "epic levels as Runecaster". "Epic levels of Runecaster" är nog, om man ska tro de preliminära höglevelreglerna från GenCon 2000, ett lättare sätt att säga "3 epic levels where she chose Increased Class Features as Runecaster." ICF ger dig skill points och class-features, men inte saves, BAB, egenskapsökningar eller feats (feats enligt den vanliga 1/3 levels-ökningen, det vill säga. Tar man ICF:Fighter får man feats, eftersom det är en klassförmåga för fighters. Dock är det rätt dumt, eftersom du annars kan ta 2 feats för en epic level.). Eftersom klasser bara går till level 20 kan du inte ta fler ICF än att du skulle komma upp i level 20 i alla dina klasser, sedan får du bli bättre på andra sätt.
Halaster är lite o-optimerad som Wiz20/Archmage5/Epic5 eftersom han då "missar" fem nivåers spells - Wizard och Archmage läggs ihop för att se hur mycket man kan kasta per dag, men det går inte högre än till level 20. Anledningen till bristen på optimering är att när de designade honom använde de en gammal version av Archmage-klassen som *inte* fick fler spells per dag, vilket skulle gjort Wiz20/Acm5 effektivt (20 nivåer Wizard för att få spells, 5 nivåer Archmage för att få coola förmågor). Med den reviderade Archmage-klassen är dock Wiz15/Acm5/Epic10 bättre: fler spells (en vardera från level 15 till 19), ett feat mindre (bonusfeatet wizards får på level 20), och räknas som 5 levels lägre när man lägger spells (20 i stället för 25).
För övrigt skulle jag inte rekommendera att basera ett argument om D&D-regler på vad som skrivs i tredjepartssupplement som Dragons of Melniboné - det är säkert ett bra supplement, men knappast en auktoritativ källa för D&D-regler.
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather