Nekromanti The Book of the New Sun

Balderk

Swashbuckler
Jag håller för närvarande mpå att läsa denna eminenta serie om fyra böcker. Jag har nu läst hälften av andra boken och jag måste säga att jagt är imponerad. Gene Wolfe, författaren, är mycket skicklig och hans berättarteknik är verkligen en jag gillar. Den måste läsas för att uppskattas men böckerna är berättade av huvudpersonen själv. Han skriver dem i vad som verkar vara hans ålders höst, så händelserna verkar vara historia. Handlingen är också mycket välgjord och spännande, och världen är nog det bästa med hela berättelsen. Även den ska nog läsas för att få rätt uppfattning om den, mina förklaringar skulle inte göra den rättvisa.

Om man gillar fantasy ska man absolut läsa den. Om man gillar annat bör man också läsa den. Jag tror den kan vara intressant för de flesta. Även SF-diggare som hatar fantasy. Det är är inte standardfantasy! Det är så mycket bättre än så.

Jag undrar om det finns några andra här som läst och uppskattat denna serie. Och även vilka andra romaner av Wolfe som är läsvärda. Finns det någon här som läst serien och inte håller med mig, som tycker den är dålig eller långtråkig? Ni som har läst den, vilken av böckerna tycker ni är bäst? Jag skulle uppskatta om inga spoilers förekom.

Vad tycker ni om Wolfe som författare? Han har ju tydligen fått en jävla massa priser och stort erkännaqnde, de två första delarna i Book of the new sun (samlingsvolym) är ju också första bok i Fantasy Masterworks kollektionen.

/Balderk, som snabbt fick avsluta inlägget pga av rollspel, men som blev sugen på den efter ha sett Neil Gaiman på SFbokhandeln tidigare i höst. Gaiman som tycker Wolfe är en av de bästa fantasy författarna och har fått mycket inspiration av honom, tydligen.

Cybot

Mest spelbar
Book of the New Sun råkar vara min favvo när det gäller bokserier överhuvudtaget.

Igentligen Sci-fantasy(om du inte har förstår det än så kommer det) men skrivet på ett underbart sätt ur ett slags Memoir perspektiv och inte det semi-omniscienta perspektiv som är det vanliga.
Mycket intressant värld dessutom.

Han har skrivit mycket mer. Där det mesta är dock inte i närheten av Book of the New Sun, Book of the New Sun är helt enkelt hans mästerverk.
Vill dock rekommendera "Fifth Head of Cerberus"(science-fiction).

Notering: Book of the Long Sun och Book of the Short Sun utspelar sig i samma speluniversum som Book of the New Sun(planeten/universumet heter Urth).

Nyligen så har han börjat på en ny serie(Wizard Knight)

P.S: Book of the New Sun är IGENTLIGEN en bokserie i 4 delar. Men det finns en epilog som heter "The Urth of the New Sun" som han skrev 6 år efter sista boken.

Dimfrost

Special Circumstances
Book of the New Sun är bäst. I mitt tycke kan det vara världens bästa bok, alla kategorier.

Jag älskar behandlingen av språket, och ändå har jag bara läst boken i svensk översättning (ja Feliath, jag lovar att det blir på engelska nästa gång). Och alla filosofiska spekulationer, utläggningar om till synes irrelevanta ämnen och så vidare. Världen är ju underbar, mörk och vibrerande, och med en sann känsla av uråldrighet. Jag får ofta försöka låta bli att stjäla alltför mycket till Terone; man kan nog säga att Book of the New Sun är en av de allra viktigaste inspirationskällorna till det projektet.

Tyvärr måste jag med skammens rodnad på kinderna ( :gremblush: ) erkänna att jag inte har läst den femte delen, The Urth of the New Sun. Den ska dock införskaffas nästa gång jag har vägarna förbi SF-bokhandeln eller beställer något därifrån. Vidare finns det två serier till som utspelar sig i samma universum, Book of the Short Sun och Book of the Long Sun, men dem har jag heller ingen koll på. Sedan har Wolfe skrivit en del andra romaner, och en sökning i SF-bokhandelns katalog gav 22 träffar.

Jag tycker att det är lite svårt att välja en favoritdel i Book of the New Sun, eftersom de alla är så pass sammanhängande, men om jag måste välja så får det nog bli den första boken, The Shadow of the Torturer. Eller... äh, jag vet inte. Svårt att motivera, men jag gillar Citadellet.

Jag gillar att det är så mycket mystik och oförklarliga händelser också. Mycket förklaras inte förrän långt efteråt, och somligt förklaras inte alls.

Sammanfattningsvis, om jag fick välja en titel här på forumet skulle jag välja Autark utan att tveka. Det kanske säger något. :gremsmile:

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Tack för tippset !

Har nog inte hört talas om den här förfatatren. Så man skulle kanske ta & pallara sig ner ill biblioteket & se ifal man kan hitta hon här serien av böcker.

Balderk

Swashbuckler
Igentligen Sci-fantasy(om du inte har förstår det än så kommer det)
Klart jag har fattat det! Jag kände dock inte till termen sci-fantasy, men jag antar att det är en bra term för denna bokserie. Jag kan nog också hålla med om att den är klart bland de bättre bokserier jag läst. Om det är den bästa vet jag inte riktigt, sådant varierar så mycket för mig. Jag tycker nog A Song of Ice and Fire är med i spelet om den titeln också. Men det står nog mellan de två. Fantasy Masterworks versionen av boken är riktigt grym också. Visst, det är samma material men alla Fantasy (och SF ocskå för den delen) Masterworks utgåvor är det så otroligt hög kvalitet på jämfört med vanliga pocketar. Så om ni ska köpa serien, köp den i den utgåvan. dessutom får ni då två böcker per bok, alltså alla fyra böcker i två pocketar. Jag gillar det i alla fall. De är itne så långa.
Här finner ni listan på hela kollektionen. länk från SFbokhandeln.

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
ag älskar behandlingen av språket. *snipp* Och alla filosofiska spekulationer, utläggningar om till synes irrelevanta ämnen och så vidare.
Ja, språket behandlas mycket bra och alla dessa utläggningar och spekulatyioner för extra trovärdighet och känsla till berättelsen. Den är härlig och olik allt annat man tidigare läst.

ag tycker att det är lite svårt att välja en favoritdel i Book of the New Sun, eftersom de alla är så pass sammanhängande,
Jo, det har du såklart rätt i. Mer sammanhängande böcker får man leta efter.

/Balderk

P.S. Jag läste förresten nu i texten för första delen att de egentligen är en enda roman i olika delar. Dessutom att det oftast genre bestäms som science fiction, så ni som hyser en aversion för Fantasy men gillar SF behöver inte vara rädda för denna roman.

Robban

Hero
*svär och hotar Balderk med våld och blodig död*

Jag kan inte ens få tag på de sista två böckerna i serien! :gremfrown: Men de två första måste jag hålla med dig om, även om de aldrig kändes direkt fantasy-aktiga, utan mer... "efter katastrofen"... Fast det är klart, var ju ett par år sen man läste dem, förstås. Får ta och beställa hem böckerna och se om man har tur.

Balderk

Swashbuckler
Re: *svär och hotar Balderk med våld och blodig död*

HÄR har du en länk till en samlingsvolym med de två sista böckerna i serien, på engelska. Jag vet inte om du är van att läsa på engelska eller inte, men böckerna kanske finns på sf-bokhandeln även på svenska. Annars kan de säkert få in dem.
En del i Fantasy Masterworks serien

Jo du har nog rätt. det är inte riktigt fantasy, men jag tycker samtidigt inte att det riktigt är sf heller. Så Sci-Fantasy är nog den bästa möjliga termen, tack Cybot.

Hur som helst är det ju olikt allt annat man har läst.

/Balderk, gillar dock inte att bli hotad med våld och blodig död :gremfrown:

Robban

Hero

klart jag läser på engelska! jag har till och med börjat tappa svenska språket på grund av det. så snart börjar jag förmodligen prata med inkorrekt grammatik.

man kan ju alltid hoppas.

Balderk

Swashbuckler

Haha... Jo. Då är vi lika. Jag läser också nästan helt uteslutande på engelska. Jag gillar inte översättningar helt enkelt. Särskillt inte sedan jag försökte läsa James ellroy på svenska, Blood on the moon (Blodröd måne), och någon jävla knöl till översättare översatte Birdman till Knäppkorv. Men jag ska nog ge mig på ännu en svensk översättning av James Ellroy, Vit Jazz, som jag hört är bra (översättningen och boken). Dessutom är det ju lättare att få dag på böcker på engelska. Allt finns ju inte översatt heller.

Men jag gillar svenska språket ändå. Jag skulle nog inte säga att jag håller på att tappa svenska språket. Däremot så smyger en massa engelska uttryck och ord in i mitt språk ibland. Det nyligaste och ett av de mest pinsamma exemplen var i helgen när vi spelade rollspel och jag sa "Må hans själ vila i peace" istället för fred. Ruskigt dåligt och pinsamt. (spelet var Vampire, kampanjen Giovanni Chronicles). Så visst påverkar läsvanorna språket lite.

Dessutom det här med att jag börjat säga min karaktär och våra karaktärer istället för rollpersoner. Det engelska ordet Character används ju inte riktgt likadant som det svenska karaktär. Men jag försöker bättra mig.

/Balderk

Ceram

Hero
engelsk-svensk mixup och dravel...

Dessutom det här med att jag börjat säga min karaktär och våra karaktärer istället för rollpersoner. Det engelska ordet Character används ju inte riktgt likadant som det svenska karaktär. Men jag försöker bättra mig
Jag har kaske läst fem böcker på engelska och säger också karraktär titt som tätt, så det hänger nog inte på läsningen det.
När 95% av all musik, 90 % av alla filmer, 98% av alla dataspel och 50 % av alla internet sidor jag (och antagligen många andra) pysslar med är på engelska så blir man mycket påverkad.

Tillslut blir hela sverige som Karl-Oskar i Vilhelm Mobergs utvandrar böcker som efter ett tag varken kan svenska eller engelska... :gremfrown:

Robban

Hero
Ibland är man ju dock tvungen att läsa på svenska

För jag orkar inte lära mig ryska (som jag faktiskt har läst, i tre månader), gammal-grekiska eller nåt av alla andra underbara (men ganska jobbiga) språk som finns...

Sen kan jag nog erkänna att jag överdrev en aning... Jag kommer nog inte tappa svenska språket, men det blir nog som med dig, att jag börjar använda engelska uttryck i vardagligt tal.. Mycket irriterande. (men engelska är ju så mycket enklare att göra häftiga one-liners i...)

/Robban - har egentligen matte, eller nåt.

Balderk

Swashbuckler
Re: engelsk-svensk mixup och dravel...

Jag har kaske läst fem böcker på engelska och säger också karraktär titt som tätt, så det hänger nog inte på läsningen det
Nej, dte har nog att göra med att det står "Character" i alla engelska rollspel(ok, kanske inte i ALLA, vissa har nog hittat på egna termer till exempel... Dead Lands tror jag är ett sådant), det faktumet att det heter Character Sheet och kanske några andra faktorer. Men det är ju ändå en engelsk påverkan som gör det. Skulle jag tro i alla fall. Om någon som bara har spelat svenska spel säger karaktär så kanske det har med nått helt annat att görta, påverkan härifrån till exempel.

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Re: Ibland är man ju dock tvungen att läsa på svenska

För jag orkar inte lära mig ryska (som jag faktiskt har läst, i tre månader), gammal-grekiska eller nåt av alla andra underbara (men ganska jobbiga) språk som finns...
Ok, sådana texter läser inte jag. Eller, visst har jag lite Dostojevskij i hyllan men jag har inte läst honom, ännu. Men i dessa fall är det klart man läser på svenska och inte engelska, översättning som översättning liksom och då väljer jag hellre mitt modersmål. Men jag läser främst engelska författare, eller snarare författare som skriver på engelska.

/Balderk