RECENSION The Chili Rat Chiefs

God45

#PrayersForBahakan
The Chili Rat Chiefs är ett dungeon crawl till Into the Odd (funkar till andra OSR spel med) av Zonk med layout och omslag av Lucas Falk. Det fucking äger!

Bäst baksida på något scenariot:
IMG_2733.jpeg
Framsidan ser också ut som framsidan på en flaska chilisås. Det är perfekt. Chef’s kiss!

Dungeonen är fylld med vidriga råttmän som använder chili för onda syften. Beskrivningen av råttmänen sätter tonen direkt med beskrivningen av råttorna som lyder: ”Standing about 1.2 meters tall, the rat bastards, scoundrels, or miscreants are basically your humanoid, intelligent, talking, tool-using rat. In this text, they may be referred to as any of the above, or just rats.”. Du vet nu om du vill spela den här dungeonen och jag vet, baserat på din reaktion, ifall du är kul att umgås med eller inte.

Först i boken kommer bilder av hela kartan, när vi sedan kommer till rummen får vi en liten bild som visar var på den stora kartan det här rummet är. Fantastisk kartdesign, snabbare att använda i spel än nummer på rummen. Utgångarna ur varje rum är också utskrivna med pilar som visar vilken riktning utgången är i och vad man ser/kan ana åt det hållet, vilket bara är guld när man spelleder så man slipper slå till det andra rummet och läsa på om det. I övrigt är rummen beskrivna med en kort översikt, följt av punktlistor med viktiga saker och grafisk design när något extra behöver spelledarens uppmärksamhet. Är där en effekt som påverkar hela rummet är det märkt i sidan med en liten ”HOT” symbol i en röd explosion. Andra saker är noterad med tydliga röda pilar. Oh, och det finns referenser till sidor när ett rum refererar till något annat. Jag kan inte beskriva hur smart, lätt att använda, idiotsäkert och skickligt det är ordnat. Det här är det mest användarvänliga dungeon crawlet jag någonsin läst!

Innehållet i rummen är också väldigt bra. Det här är gonzo weird med chilipeppar använd för ondska, råttmän som heter saker som Bombastus eller Listeria och vapen som hammaren The Retrograde Malefactor. Att det är komiskt gör det inte heller lätt, dungeonen har inte dörrar eller ljus så alla ljud kan dra till sig fler råttor.

Boken avslutas med tabeller för att skapa slumpade råttor. Allt från namn till vapen till skatter kan slåss fram och håller samma ”skratta tills du blöder ut” ton.

Jag har inga saker att anmärka på. Helt perfekt som det är. Höjden av Into the Odd dungeon design. Så lätt att använda vid bordet genom briljant design att man kan skumma igenom texten med en öl i näven och sedan köra scenariot perfekt.

5,5 av 5.

ceruleanfive

Bläckfisk
Det var värst vad fina ord! :heart:

Jag håller ju opartiskt helt med om att det är en grym dungeon – det var därför jag gärna ville formge den.

Dungens starka tema födde naturligt idén med sriracha-omslaget. Och alla kloka layoutgrejer är norpade från diverse finfina föregångare, bland annat Svartsörja i Mörk Borg och Iron Coral i Into the Odd.

Last edited:

zonk

muterad
Det ska sägas att temat med chili-råttfolk växte fram i en diskussion i en chat online. Jag har inte lyckats reda ut med vem, eller var, jag försökte ta reda på det inför layouten så jag kunde ge credit. Det började med nåt prat om "råttkräl" isf "grottkräl" (eller om det var "råttröj" isf "grottröj" - då apropå eventet i Umeå). Sedan blev det helt logiskt (?!) att råttorna älskade chili och ja, därifrån stammar det hela.. Jag designade ju ett rum till en dunge som Ackerfors skapade på samma tema, som en blinkning till det där gamla skämtet.

Jag har misstänkt att antingen Rembane, Frippe, och / eller BW varit involverade, men ingen minns nåt utom jag. Det kan ha varit i gamla IRCn men ingen hittar något i loggarna, de som nu finns.