Mitt trick är framför allt att aldrig ge spelarna några Mythos hints. Jag har aldrig ens nämt Nyarlathotep. Den galne konstnären i London är min favoritsubplot, bara spelarna aldig får reda på att hon är värsta spooky ormmänniskan från en annan tid, detta gäller hela äventyret säg ALDRIG att varulven är en varulv, att tunnelmaskarna är tunnelmaskar, att Bakyreers och Deepones fins bakom varje hörn. Låt spelarna tro att det bara fins två tre monster. Döda spelare har jag inte vågat göra ännu, men sen så tog de sig aldrig ner under Sfinxen i Cairo (hur man nu ska komma på att man ska dit.. jaja Ali Kafour kanske kan leda dit dem...). Dessutom är det lite tabu att döda spelare i min grupp. Söp:ar är nyclkeln, jag har en konstnär som de hatar och Ali Kafour blev en personlig vän. Ett bra trick är att bästämma för sig själv att i dag har vi deckar session och nästa möte tar vi den onda kultens lya typ. Vi har lite paus efter Cairo men jag laddar upp inför Keneyas skräck, Australiens aliens och den maffiga finalen i Shanghai.
Kan ocks näman att tre av de fyra karaktärerna hade äventyrat tillsammans tidigare, att den nye karaktären är professor som bekostar eftersökandet de är numer Hackford Expiditionen.