Nekromanti the complete masks of Nyarlathotep

sluper

Swordsman
Ska inom kort börja spelleda nyss nämnda och otroligt hypade scenairo. Så jag vill gärna ha tips av alla de slag från er som redan kört det. Alltifrån generella SL strategier till förslag på subplotter till tips om vilken musik som gör sig bäst till en viss scen osv osv.

Hit me.

/sluper

Jake Steele

Warrior
Ett sätt att introducera nya RP efter att någon har dött är att skapa SLP som de möter redan i NY.

T.ex. på Carlyles bal träffade mina spelare en Boer (Francis van der Waal) som blivit rik på diamant prospektering och nu bor i NY. Han och hans son (en fotogfraf) skall snart åka iväg på safari i Kenya, efter att ha gjort lite seightseeing i Egypten.

På båten till England träffade de en några forskare från Miscatonic som skulle leta efter ökenstaden Irem. (Perfekt subplot). Naturligtvis skulle de utgå från Kairo.

-A.

Jocke

Man med skägg
Mitt trick är framför allt att aldrig ge spelarna några Mythos hints. Jag har aldrig ens nämt Nyarlathotep. Den galne konstnären i London är min favoritsubplot, bara spelarna aldig får reda på att hon är värsta spooky ormmänniskan från en annan tid, detta gäller hela äventyret säg ALDRIG att varulven är en varulv, att tunnelmaskarna är tunnelmaskar, att Bakyreers och Deepones fins bakom varje hörn. Låt spelarna tro att det bara fins två tre monster. Döda spelare har jag inte vågat göra ännu, men sen så tog de sig aldrig ner under Sfinxen i Cairo (hur man nu ska komma på att man ska dit.. jaja Ali Kafour kanske kan leda dit dem...). Dessutom är det lite tabu att döda spelare i min grupp. Söp:ar är nyclkeln, jag har en konstnär som de hatar och Ali Kafour blev en personlig vän. Ett bra trick är att bästämma för sig själv att i dag har vi deckar session och nästa möte tar vi den onda kultens lya typ. Vi har lite paus efter Cairo men jag laddar upp inför Keneyas skräck, Australiens aliens och den maffiga finalen i Shanghai.

Kan ocks näman att tre av de fyra karaktärerna hade äventyrat tillsammans tidigare, att den nye karaktären är professor som bekostar eftersökandet de är numer Hackford Expiditionen.

sluper

Swordsman
MASSIV spoiler för Bosse & hans stolta talibaner

du, det där med att ta livet av RPs... jag har en diabolisk plan på G till första spelträffen... *moahahaha*

Jag har tagit hjälp av en spelare och invigt honom i planen. Han kommer att göra två karaktärer. Karaktär A &Karaktär B. Karaktär A är den karaktär han kommer att börja att spela med. Om någon frågar honom om vad han ska spela så är det karaktär A han kommer att beskriva. Dock kommer jag att låta kultisterna som de tar på bar gärning i Jackssons hotelrum ta livet av Karaktär A.

Det första som händer är alltså att JAG (som brukar vara en
mycket snäll SL i sådana frågor) tar kål på en RP det första som händer. Detta kommer (förhoppningsvis) att göra dem så fruktansvärt förvånade, chockade och sannolikt paranoida & "on their toes" ett bra tag framöver.

Efter detta kommer spelaren tillbaka som Karaktär B, en karaktär som kommer att bakas in i plotten från början och som de förhoppningsvis börjat misstänka för både det ena och det andra...

Sedan har jag en liten fråga...
De där två råtuffa sidoplottarna i London...
Jag har börjat tänka att man kanske borde baka in dessa i plotten. För hur sannolikt är det egentligen att någon råkar ut för två övernaturliga händelser oberoende av varandra SAMTIDIGT??? Funderar åxå på om man inte skulle köra varulven i Shanghai istället... vet inte varför.

Tyvärr vet mina spelare om vad de ska spela... men jag gillar din taktik, ibland talar jag inte ens om för mina spelare vilket spel de ska spela mer än i vilken tid det utspelar sig...

Har dina spelare rotat runt i pyramiderna än? Jag tänkte nämligen plocka in en cool grej som jag hittade för länge sedan i en KULT inspirerad novell och som passar så jäkla bra med Carlyle expeditionens tidsresa. Tänkte låta RPna få vara med och öppna ett gravvalv. Inget tyder på att någon varit där inne på ett gäng tusen år. Där hittar de en klocka. Det är naturligtvis en av expeditionens medlemmar som tappade den där eller gav den som offergåva eller dylikt. Kanske kan den knytas till Expeditionsmedlemmen. Detta kommer nog att göra våra hjältar inte så lite konfunderade *MOAHAHAHAHA*

Organ

Out of time, out of mind
Prylar från andra tidsperioder (lite ot)

>Jag tänkte nämligen plocka in en cool grej som jag hittade för länge sedan i en KULT inspirerad novell och som passar så jäkla bra med Carlyle expeditionens tidsresa. Tänkte låta RPna få vara med och öppna ett gravvalv. Inget tyder på att någon varit där inne på ett gäng tusen år. Där hittar de en klocka. Det är naturligtvis en av expeditionens medlemmar som tappade den där eller gav den som offergåva eller dylikt.

Låter bra. Av nån anledning är jag otroligt förtjust i föremål/företeelser som dyker upp i sammanhang där de omöjligt kan befinna sig pga de hör hemma i en annan tidsperiod. Jag kommer att tänka på en film (tv-serie?) jag såg för rätt så många år sedan där någon sitter och tittar på gamla fotografier av cowboys, tagna nån gång på 1800-talet, då han upptäcker att en av dem har en modern colt python i bältet. Sådant ger mig rysningar! :)

/Anders