Nekromanti The Expanse!

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag såg i min feed någonstans att Green Ronin köpt rättigheterna till bokserien The Expanse.

Jag kan iofs använda några av de rollspel jag redan har för att spela i den världen. Men det kan ändå vara intressant och se vad det blir av det.

Jag har sett in någon intervju att en av de använde D20 modern när de spelade det (författarna alltså).

/H
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Mycket oväsen på sina håll över att dom ska basera det på sitt Adventure Game Engine-regelsystem. Jag har ingen åsikt om det själv då jag inte spelat nåt AGE-spel.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Ah, det är väl förståss inte helt oväntat, då det är deras "in house" regelsystem. Jag har själv inte heller spelat någon av AGE spelen, annat än i digitaliserad form.

/Honken
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
Honken;n255205 said:
Jag har själv inte heller spelat någon av AGE spelen, annat än i digitaliserad form.

/Honken
Alltså typ Skype med annat folk eller finns det nått dataspel som använder det regelsystemet?
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Oj, har jag fel i att AGE systemet ska vara "samma" system som finns i Dragon Age spelen? Jag antar att det kan vara en förenklad version man spelar som TTRPG. Eller att den är utvecklad med Dragon Age i tankarna? Det var väl det som var dess "selling point".

/H
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Honken;n255230 said:
Oj, har jag fel i att AGE systemet ska vara "samma" system som finns i Dragon Age spelen? Jag antar att det kan vara en förenklad version man spelar som TTRPG. Eller att den är utvecklad med Dragon Age i tankarna? Det var väl det som var dess "selling point".

/H
Mekaniken i Dragon Age TRPG är helt annorlunda än i Dragon Age CRPG, men många av valen man kan göra är tagna från datorspelet och "översatta" till pappersspelet. Man har t ex samma klasser (Warrior, Thief, Mage), spellsen är tagna från datorspelet, o s v.

För att ta ett exempel: spellen Rock Armor finns både i DA: Origins och i DA TRPG. I DA:Origins så ger den en armor-bonus baserad på ditt Spellpower-värde, och har en Upkeep på 40 (vilket betyder att så länge den är igång så är din max-mana 40 lägre) plus 5% fatigue (alla andra spells blir 5% dyrare). Du kan alltså ha den igång så länge du vill. I DA TRPG så ger den en armor rating lika med ditt Magic-värde (vilket väl motsvarar kopplingen till Spellpower), men har en fast varaktighet på 1 timme + 1 timme per extra mana man spenderar.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Green Ronin utvecklade ursprungligen sitt AGE-system just för Dragon Age (och ursprungligen som tre delar med levlarna 1-5, 6-10 och 11-20). Systemet har ingenting gemensamt med dataspelets system.

Numera finns systemet i från DA fristående form: Fantasy AGE (en sammanhållen volym).

Eftersom jag är måttligt imponerad* av AGE blir därför nyheten "Expanse som rollspel!" kraftigt reducerad av "Expanse som AGE-spel!".

*) tyckte väldigt mycket om första Dragon AGE boxen, men i bakspegeln har jag insett mycket berodde på förväntningar för vidare levling (första boxen innehöll som sagt fem levlar) som sedan splittrades. Karaktärerna har alldeles för mycket hit points. Det finns ingen vettig ansats till balans i strid mellan olika gubbar. Specialiseringarna var inte roliga och färgstarka tillräckligt. Inget av detta är ett problem på låg level, så box 1 funkade. Men egentligen faller det fulla systemet ihop under sin egen tyngd. För mig är det uppenbart att Chris Pramas knåpade ihop den första boxen utan att ha tänkt igenom hur han utökar systemet till hela tjugo levlar, en insikt jag i det längsta hoppades jag aldrig skulle behöva dra.
 
Top