Nekromanti The Forge - the shit?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
En hel del forumiter härifrån verkar tycka att The Forge är ett ganska trevligt ställe. Men jag antar att det är en sida som, liksom denna, kan tyckas oöverskådlig för den som inte är bekant med exakt vad den handlar om. Vad är det bästa med The Forge? Vilka artiklar och rollspel ska man kolla in? Hur börjar man ta till sig sidan? Vad har The Forge som ni skulle vilja se även här?
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Jag var inne på det forge för kanske ett halvårs sen och måste säga att det som direkt slog mig och höll mig där ifrån är den väldigt interna jargongen. Jag fattade inte ett piss av vad de menade och ordlistan som de hade sammanstället gjorde det inte mycket bättre eftersom de ofta förklarade ett eget uttryck med ett annat eget. Jag liknade väl mest ett levande frågetecken.

/marcus
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Oh ja, oöverskådlig, helt klart. Sidan grundades 2001, om jag inte missminner mig, och drog till sig folk intresserade av rollspelsteori. Ron Edwards är den som syns och hörs mest, känd dels för sina rollspel (Sorcerer, Trollbabe, Elfs) och dels för The Big Model. The Big Model är ett försök att beskriva vad man gör när man rollspelar, allt från det sociala kontraktet (vem köper snacks) till belöningssystem (man får XP för att döda monster, man får erfarenhet när man använder färdigheter) och allt däromkring. En delmängd av The Big Model är GNS-teorin (Gamism, Narrativism och Simulationism), ett sätt att klassificera vad som ligger beslut som tas under spel. Detta är som sagt bara en del av hela teorin, men är ofta det som folk brukar förknippa med The Forge.

Men är allt bara Edwards, då? Nä, såklart inte. När forumet startade var de kanske 10-20 personer i den "innersta cirkeln", och det är deras diskussioner som har lett fram till teorin som den ser ut idag. Under tiden har de utvecklat en massa jargong som kan vara lite klurig, och det gör att nykomlingar ibland känner sig förvirrade när folk använder ord de inte förstår.

De fina är dock att nykomlingar är väldigt välkomna, speciellt om de inte är där för att de tror sig veta bäst, utan för att snacka rollspel. Den akademiska delen av Forge (de som snackar antropologi, litteraturstudier "ritualer inom rollspel" och sånt) skulle jag säga är i minoritet, de flesta är folk som gillar Forge-spel eller som gillar att bygga egna spel.

De fem delarna som är mest intressanta på The Forge är:

1. Actual Play-forumet. Här postar folk om sina spelmöten, mest när det gäller indie-spel, men även andra. Det brukar inte vara långa in-character-uppsatser, utan folk berättar om vilka delar som funkade bra, vad som funkade dåligt, får tips om hur det kan bli bättre, och sådär. Man skriver om faktiska spelmöten, inte planeringen inför möten eller hur sak X funkar i spel Y.

2. Indie Game Design. Här skriver man om man just nu bygger på ett spel, alltså inte generella "hur ska jag bygga det perfekta magissystemet", utan hellre "jag vill bygga ett spel där magi är snabbt och farligt, hur ska jag göra?" Man kan även hjälpa folk som sitter och klurar på något man tycker är intressant. Alldeles nyss körde Ron Edwards en tävling där man skulle skriva ett spel på 24 timmar som handlade om två av termerna "girlfriend, rat, hate och suburb", där han lovade att kommentera alla. Han fick 30 spel, eller nåt, så just nu är det mycket sånt snack där, mycket spel om råttor och flickvänner man hatar.

3. Idependent Game Forums. Forum för enskilda företag eller spel. Här håller folk som vill snacka speciella spel till, och här går det jättebra att fråga "Hur funkar skador i ditt spel?" Det coola här är att killen som skrivit spelet ofta skriver svar *snabbt*, så man har direktkontakt med den som förmodligen har bäst koll på spelet. Det är ett jättebra ställe om man funderar över ett spel, men inte vet om man ska köpa det, eller om man har köpt ett spel men undrar hur något funkar eller bara vill ropa "coolt!".

4. Ordlistan. Om man stöter på termer som ser ut att vara rollspelsteori kan man kolla här och se om man hittar den. Inte så ingående svar, men ändå bra om man vill få ett hum om vad folk snackar om.

5. Artiklarna. Det kan vara kul att läsa System Does Matter och de tre GNS-artiklarna, om man är djupare intresserad av vad de pysslar med.

På sistone har dock en del "veteraner" börjat blogga istället, så vill man snacka med dem får man leta sig vidare dit. På min blogg har jag en massa länkar man kan kolla om man vill. Tre stycken som är lite extra intressanta är:

anyway av Vincent Baker (kallar sig lumpley), som skrivit Kill Puppies for Satan och Dogs in the Vineyard. Han skriver teori och om sina spelprojekt, och en bunt annat.

Deep in the Game av Chriss Chinn (kallar sig Bankuei). Skriver bra rollspelsteori, både om hur man ska designa spel och hur man kan spela dem.

This Is My Blog av Ben Lehman (har skrivit Polaris). Extra intressant just nu eftersom han håller på med en serie inlägg han kallar Introduction to Forge Theory.

Var det svar på frågorna? Har du fler, jag kanske kan hjälpa till?
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Jag har läst Forge rätt länge, men jag skriver aldrig i RPG Theory eller GNS Model Discussion, även om jag ibland läser intressanta trådar där. Det är snormycket jargong, men man får tänka på att den byggts upp av att samma personer snackat om saker under flera års tid och då blir det så. Jag visste inte vad "fisktank" var när jag kom hit till Rollspel.nu, men det använde folk som om alla visste.

Jag tror att det bästa sättet att använda Forge på är om man är nyfiken på något speciellt spel. Man kanske ser en recension på RPG.net, eller hör någon nämna något spel här, och vill kolla vad spelet går ut på. Då är Actual Play-trådar riktigt bra, man får se om man tycker att spelet verkar kul genom att läsa om hur andra har använt det.

Men man behöver ingen jargong för att börja skriva på The Forge. Om folk ser att man har "Antal inlägg: 1", så kommer de säga "Tjena, välkommen!" och inte kasta obegripliga ord på en. Man kanske får en massa tips på trådar som de tycker att man borde läsa, men det gör man ju som man vill.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,790
The Forge är svårt och omständligt att sätta sig in i. Trots det tycker jag att det inte tar speciellt lång tid innan man snubblar på något som får en att tänka "aha, coolt, man kan göra ".

Men det egentligen mest intressanta och coola tycker jag är "det stora projektet" som jag brukar kalla det. Det främsta syftet med the Forge är, som jag förstått det hela ialf, att stödja rollspelsskapande så att nya rollspel blir publicerade. Men bakom det hela, och givetvis för att stödja skapandet, verkar det som om forge:arna håller på att bygga upp en teoribildning runt rollspel. Om rollspel ska utvecklas måste analysera och ha verktyg för analys, tycks de säga. Det gör att vi kan få rollspel till vetenskap och konst och förlängningen effektivisera skapandet av nya rollspel. Ambitiöst? Något. Pretto? Antagligen. Men jag gillar tanken, jag gillar idén att någon försöker sig på det, försöker systematisera och teoretisera rollspelsskapandet. Med en bra teoribildning skulle man slippa en hel del definitionsdiskussioner och kunna fokusera på analysen av en given regel (exempelvis).

Sen kan man tycka att de är lite väl osystematiserade när det gäller att komma fram till systematiken, men som sagt, jag gillar idén och det vore coolt om något liknande fanns i Sverige. Trobergs RPGLab kunde kanske startat något liknande, men det saknas någon smart eldsjäl som vill ta tag i det hela och börja.
 
Top