Oh ja, oöverskådlig, helt klart. Sidan grundades 2001, om jag inte missminner mig, och drog till sig folk intresserade av rollspelsteori. Ron Edwards är den som syns och hörs mest, känd dels för sina rollspel (Sorcerer, Trollbabe, Elfs) och dels för The Big Model. The Big Model är ett försök att beskriva vad man gör när man rollspelar, allt från det sociala kontraktet (vem köper snacks) till belöningssystem (man får XP för att döda monster, man får erfarenhet när man använder färdigheter) och allt däromkring. En delmängd av The Big Model är GNS-teorin (Gamism, Narrativism och Simulationism), ett sätt att klassificera vad som ligger beslut som tas under spel. Detta är som sagt bara en del av hela teorin, men är ofta det som folk brukar förknippa med The Forge.
Men är allt bara Edwards, då? Nä, såklart inte. När forumet startade var de kanske 10-20 personer i den "innersta cirkeln", och det är deras diskussioner som har lett fram till teorin som den ser ut idag. Under tiden har de utvecklat en massa jargong som kan vara lite klurig, och det gör att nykomlingar ibland känner sig förvirrade när folk använder ord de inte förstår.
De fina är dock att nykomlingar är väldigt välkomna, speciellt om de inte är där för att de tror sig veta bäst, utan för att snacka rollspel. Den akademiska delen av Forge (de som snackar antropologi, litteraturstudier "ritualer inom rollspel" och sånt) skulle jag säga är i minoritet, de flesta är folk som gillar Forge-spel eller som gillar att bygga egna spel.
De fem delarna som är mest intressanta på The Forge är:
1.
Actual Play-forumet. Här postar folk om sina spelmöten, mest när det gäller indie-spel, men även andra. Det brukar inte vara långa in-character-uppsatser, utan folk berättar om vilka delar som funkade bra, vad som funkade dåligt, får tips om hur det kan bli bättre, och sådär. Man skriver om faktiska spelmöten, inte planeringen inför möten eller hur sak X funkar i spel Y.
2.
Indie Game Design. Här skriver man om man just nu bygger på ett spel, alltså inte generella "hur ska jag bygga det perfekta magissystemet", utan hellre "jag vill bygga ett spel där magi är snabbt och farligt, hur ska jag göra?" Man kan även hjälpa folk som sitter och klurar på något man tycker är intressant. Alldeles nyss körde Ron Edwards en tävling där man skulle skriva ett spel på 24 timmar som handlade om två av termerna "girlfriend, rat, hate och suburb", där han lovade att kommentera alla. Han fick 30 spel, eller nåt, så just nu är det mycket sånt snack där, mycket spel om råttor och flickvänner man hatar.
3.
Idependent Game Forums. Forum för enskilda företag eller spel. Här håller folk som vill snacka speciella spel till, och här går det jättebra att fråga "Hur funkar skador i ditt spel?" Det coola här är att killen som skrivit spelet ofta skriver svar *snabbt*, så man har direktkontakt med den som förmodligen har bäst koll på spelet. Det är ett jättebra ställe om man funderar över ett spel, men inte vet om man ska köpa det, eller om man har köpt ett spel men undrar hur något funkar eller bara vill ropa "coolt!".
4.
Ordlistan. Om man stöter på termer som ser ut att vara rollspelsteori kan man kolla här och se om man hittar den. Inte så ingående svar, men ändå bra om man vill få ett hum om vad folk snackar om.
5.
Artiklarna. Det kan vara kul att läsa System Does Matter och de tre GNS-artiklarna, om man är djupare intresserad av vad de pysslar med.
På sistone har dock en del "veteraner" börjat blogga istället, så vill man snacka med dem får man leta sig vidare dit. På min blogg har jag en massa länkar man kan kolla om man vill. Tre stycken som är lite extra intressanta är:
anyway av Vincent Baker (kallar sig lumpley), som skrivit Kill Puppies for Satan och Dogs in the Vineyard. Han skriver teori och om sina spelprojekt, och en bunt annat.
Deep in the Game av Chriss Chinn (kallar sig Bankuei). Skriver bra rollspelsteori, både om hur man ska designa spel och hur man kan spela dem.
This Is My Blog av Ben Lehman (har skrivit Polaris). Extra intressant just nu eftersom han håller på med en serie inlägg han kallar Introduction to Forge Theory.
Var det svar på frågorna? Har du fler, jag kanske kan hjälpa till?