Yess! Anchoring!
Precis den här tråden har jag velat starta länge. "The Game" är en så otrolig bok att den har oändliga djup att ösa ur.
Ok, NLP då. Funderingen jag haft ankring är att man skulle kunna åstadkomma det med lämpligt förarbete - ett slags hardcore-ankring. Min första vansinniga tanke var att hela spelgruppen tex. skulle rusa för att hinna med sista tunnelbanan, och för sig själva skandera "Strid! Strid! Strid!" under språngmarschen. När man sedan sätter sig för att lira så kan ankaret "strid" framkalla samma stresskänsla inför utsikten att det kan gå åt helvete (nattbuss är inget kul). Eller så kanske man kan gå på ett museum för att framkalla en känsla av "historiens vingslag", som kan kopplas till lämpligt ankare. Kanske gå ut i ösregnet i fem minuter och på så vis skapa ett bestående sinnesintryck som kan kallas fram när rollpersonerna står på däcket till den alviska galären i uselt väder. Etc, etc. Att leta stämningar utanför spelrummet för att ankra dem och ta fram vid spelmötet skulle kunna vara mycket intressant. Om det utnyttjas fullt ut skulle det ju ge en total 4D-upplevelse, vilket låter rätt maxat.
Dofter måste annars vara det starkaste ankaret som finns. När jag känner en doft som påminner om något så kan tanken förflytta sig blixtsnabbt 20 år bakåt i tiden. Märkligt nog nämner NLP-böcker inget om det. Kanske för att dofter är mindre tillgängliga som ankare. Ändå borde det finnas en stor potential i att "ankra" stämningar till dofter. Kan man använda det i spelet?
/Sax, hobbypsykolog
Precis den här tråden har jag velat starta länge. "The Game" är en så otrolig bok att den har oändliga djup att ösa ur.
Ok, NLP då. Funderingen jag haft ankring är att man skulle kunna åstadkomma det med lämpligt förarbete - ett slags hardcore-ankring. Min första vansinniga tanke var att hela spelgruppen tex. skulle rusa för att hinna med sista tunnelbanan, och för sig själva skandera "Strid! Strid! Strid!" under språngmarschen. När man sedan sätter sig för att lira så kan ankaret "strid" framkalla samma stresskänsla inför utsikten att det kan gå åt helvete (nattbuss är inget kul). Eller så kanske man kan gå på ett museum för att framkalla en känsla av "historiens vingslag", som kan kopplas till lämpligt ankare. Kanske gå ut i ösregnet i fem minuter och på så vis skapa ett bestående sinnesintryck som kan kallas fram när rollpersonerna står på däcket till den alviska galären i uselt väder. Etc, etc. Att leta stämningar utanför spelrummet för att ankra dem och ta fram vid spelmötet skulle kunna vara mycket intressant. Om det utnyttjas fullt ut skulle det ju ge en total 4D-upplevelse, vilket låter rätt maxat.
Dofter måste annars vara det starkaste ankaret som finns. När jag känner en doft som påminner om något så kan tanken förflytta sig blixtsnabbt 20 år bakåt i tiden. Märkligt nog nämner NLP-böcker inget om det. Kanske för att dofter är mindre tillgängliga som ankare. Ändå borde det finnas en stor potential i att "ankra" stämningar till dofter. Kan man använda det i spelet?
/Sax, hobbypsykolog