Nekromanti The Game - powertekniker

Saxifrage

Hero
Yess! Anchoring!

Precis den här tråden har jag velat starta länge. "The Game" är en så otrolig bok att den har oändliga djup att ösa ur.

Ok, NLP då. Funderingen jag haft ankring är att man skulle kunna åstadkomma det med lämpligt förarbete - ett slags hardcore-ankring. Min första vansinniga tanke var att hela spelgruppen tex. skulle rusa för att hinna med sista tunnelbanan, och för sig själva skandera "Strid! Strid! Strid!" under språngmarschen. När man sedan sätter sig för att lira så kan ankaret "strid" framkalla samma stresskänsla inför utsikten att det kan gå åt helvete (nattbuss är inget kul). Eller så kanske man kan gå på ett museum för att framkalla en känsla av "historiens vingslag", som kan kopplas till lämpligt ankare. Kanske gå ut i ösregnet i fem minuter och på så vis skapa ett bestående sinnesintryck som kan kallas fram när rollpersonerna står på däcket till den alviska galären i uselt väder. Etc, etc. Att leta stämningar utanför spelrummet för att ankra dem och ta fram vid spelmötet skulle kunna vara mycket intressant. Om det utnyttjas fullt ut skulle det ju ge en total 4D-upplevelse, vilket låter rätt maxat.

Dofter måste annars vara det starkaste ankaret som finns. När jag känner en doft som påminner om något så kan tanken förflytta sig blixtsnabbt 20 år bakåt i tiden. Märkligt nog nämner NLP-böcker inget om det. Kanske för att dofter är mindre tillgängliga som ankare. Ändå borde det finnas en stor potential i att "ankra" stämningar till dofter. Kan man använda det i spelet?

/Sax, hobbypsykolog

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Doftminnen ...

Saxifrage said:
[…] När jag känner en doft som påminner om något så kan tanken förflytta sig blixtsnabbt 20 år bakåt i tiden. […]
Fritt ur minnet från Sigges lagun:

Sigge (till Julius): Mmm … har du nånsin ätit något vars doft fått dig att minnas din barndom?

Julius: Proust.

Sigge: Va?

Julius: Marcel Proust. Han skrev en bok om det där.

Sigge: Snorkråkor?

Saxifrage

Hero
Re: The Game - powertekniker [OT]

Är de tillräckligt fulla kommer de inte ihåg det...

Haha! Torpedtaktiken! Den minns jag, när vi pluggade funkade det rätt bra. Oftast var det "no hard feelings" från den utvalda torpeden, är man full och dummar sig får man ju s.a.s skylla sig själv. Ingen anledning att ringakta polare som sopar upp resterna.

Rising

Vila i frid
Re: Kalas med Big Bearnie (Spoiler: mina spelledare)

Asbra inlägg. Älskar KALAS/LABAN - termerna. Har inte så mycket att tillägga i övrigt, men jag gillar det här försäljartugget.

Grog

Swordsman
Low balling

En annan, liknande taktik är vad psykologer kallar low balling. I princip jobbar man med samma eskalering av positiv respons, och slutligen säljer man sin idé/bil eller vad det nu är. Sedan fejkar man ett problem, och ursäktar sig och säger att priset man just skakade hand på inte inkluderar extrautrustning, utan köparen måste lägga på några procent. Eftersom beslutet redan är fattat brukar köparen gå med på i princip vad som helst, vilket ger en bra försäljningsbonus till säljaren såklart. Problemet är att köparen vid nästa scen inser sitt misstag och känner sig lurad, vilket inte skapar trogna kunder. Precis samma teknik har jag sett användas i rollspel, men återigen där måste man vara sparsam med low balling annars kan motparten (oftast spelledaren) ta illa upp.