Nekromanti The Hobbit - som datorspel

walium

Ganska töntig, faktiskt
Surfa in på spelets hemsida och ta er en titt på hur en ung Bilbo kan tänkas se ut. Personligen tycker jag mest att han ser ut att vara hämtad ifrån något Final Fantasy spel. Dessutom ser han mer ut som ett barn än en vuxen. Då föredrar jag helt klart den Bilbo som förekommer i serien baserad på Tolkiens bok. Men hemsidan är dock snygg i övrigt.

Krille

Super Moderator
Aaaargh! De har ju sabbat en gammal klassiker!*

* Och för de som inte har en aning om vad jag talar om, det första grafiska äventyrsspelet på dator - "grafiskt" här i betydelsen "det finns bilder i det" (som var stillbilder som ritades med vektorgrafik och tog fem minuter per skärmsida) - var just The Hobbit till bland annat ZX Spektrum och senare även C-64. Det kom i mitten på 1980-talet, 1985 har jag för mig.

kefka

Hero

Hur då klassikern finns väl kvar?

Detta motsånd mot remakes överhuvudtaget är något jag inte riktigt förstår. So what om de inte brukar nå upp till orginalet, de kan vara underhållande ändå och brukar få fler att upptäcka gamla klassiker.

Rosen

Myrmidon
det första grafiska äventyrsspelet på dator - "grafiskt" här i betydelsen "det finns bilder i det" (som var stillbilder som ritades med vektorgrafik och tog fem minuter per skärmsida) - var just The Hobbit till bland annat ZX Spektrum och senare även C-64.

Mmm, den som inleddes med att man fick sitta och lyssna på en ömklig pipversion av triumfmarschen ur 'Aida' i ett antal minuter medan maskinen laddade in spelet...

Gandalf i det spelet ger mig spelmässiga mardrömmar än idag - han kom och försvann mer eller mindre slumpmässigt, oavsett om han behövdes just då eller inte. Det är en rätt frustrerande upplevelse att bli inlåst med honom i en fängelsehåla, och just när man ska klättra upp på hans axlar så man kan ta sig ut, säger datorn "Gandalf leaves" och så är man ensam därinne och når inte upp.

--
Åke

Krille

Super Moderator
"Detta motsånd mot remakes överhuvudtaget är något jag inte riktigt förstår."

Denna avsaknad av förmågan att uppfatta ironi och sarkasm är något som jag inte förstår.

Johan K

Gammal & dryg
Se där ja.....
Kanske kan vara intressant nån gång att testa nått av de där speelbn..
Hur många dataspel har det egentligen kommit ut som är inspirerade av sagan om ringen ??

Troberg

Sinister eater
* Och för de som inte har en aning om vad jag talar om, det första grafiska äventyrsspelet på dator - "grafiskt" här i betydelsen "det finns bilder i det" (som var stillbilder som ritades med vektorgrafik och tog fem minuter per skärmsida) - var just The Hobbit till bland annat ZX Spektrum och senare även C-64. Det kom i mitten på 1980-talet, 1985 har jag för mig.
För de som är intresserade så har det spelet (precis som massor av andra Spectrum-spel, lär er ni andra som bara överger era program!) släppts fritt av upphovsmännen. Det finns att tanka hem på massor av ställen (48 kB opackat, så det går kvickt att tanka!) och går utmärkt att spela med en spectrum-emulator.

Titta på http://www.worldofspectrum.org för både tusentals spel och emulator (jag föredrar Spectaculator), allt helt lagligt. Spelen kanske inte är lika snygga som dagens, men många av dem rockar verkligen i rå spelkänsla!

Eksem

Champion
Off the topic

"Spelen kanske inte är lika snygga som dagens, men många av dem rockar verkligen i rå spelkänsla! "

Jag är fett med nere med rå spelkänsla, men jag är lite för ung för att veta vad som är bra och inte. Vad sägs om att tipsa oss bortkommna ynglingar med intresse för gratis spel om vad som är krämen av krämen?

Kanske ett inlägg på det allmänna spelforumet? Kanske i kombination med förslag på det bästa som kommit fram ur MAME-projektet? (själv röstar jag för I'm Sorry, tidernas kanske bästa arkadspel).

Troberg

Sinister eater
Re: Off the topic

Jag är fett med nere med rå spelkänsla, men jag är lite för ung för att veta vad som är bra och inte. Vad sägs om att tipsa oss bortkommna ynglingar med intresse för gratis spel om vad som är krämen av krämen?
Kanske ett inlägg på det allmänna spelforumet? Kanske i kombination med förslag på det bästa som kommit fram ur MAME-projektet? (själv röstar jag för I'm Sorry, tidernas kanske bästa arkadspel).
Kanske senare, har inte tid nu. Dessutom är det svårt att veta vad andra gillar. Mitt bästa förslag är att tanka. När spelen zippade är på 20 kB eller så så är det inte speciellt betungande...

Ulfgeir

Swashbuckler
Tror nästan det var tidigre än så. Kan kolla när jag kommer hem, då jag har kvar originalet. Man fick f.ö. med boken på engelska när man köpte spelet till C64. :tekopp:

Men den animerade bilbo som vandrade på skärmen såg ju rätt ok ut. Kanske till och med lite Kawaii-varning. =^_^= Fast vad skll man vänta sig när det handlar om japanska spel.

/Ulfgeir