Tja, den lär ju faila Bechdel-testet ganska episkt...
Vad är "Bechdel-testet"?Ymir said:Tja, den lär ju faila Bechdel-testet ganska episkt...
Det här är ett problem som Peter är medveten om och det är blandannat därför han lagt till en alvkvinna vid namn Tauriel.Ymir said:Det är relevant för att jag blir osugen på att se filmen eftersom hela casten består av olika varianter av skäggiga gubbar.
Varför antar alla att dvärgarna är män? Alla seriösa skildrare av dvärgar är medvetna om att kvinnorna ser ut precis som männen. Troligen är hälften av dvärgarna kvinnor.För seriöst, hur ofta ser man dvärgiska kvinnor på film? Och i rollspel för den delen...
fast Tolkien sa väll också att dvärg kvinnorna var sällsynta?Gurgeh said:Varför antar alla att dvärgarna är män? Alla seriösa skildrare av dvärgar är medvetna om att kvinnorna ser ut precis som männen. Troligen är hälften av dvärgarna kvinnor.För seriöst, hur ofta ser man dvärgiska kvinnor på film? Och i rollspel för den delen...
Fast jag hoppas att du inte inbillar mig att någon av dem är känd nog att ens potentiellt dra in lika mycket cash som Bilbo. Bilbo är ändå Tolkiens typ näst kändaste verk. De du räknar upp har jag typ knappt ens hört talas om...Ymir said:jag tycker inte man borde ha gjort film på den när det finns bättre Tolkien-stårys att tillgå
Men, men, vill vi det? Jag tycker det låter som något dåligt.Patrick Bateman said:Jag tror The Hobbit kommer att bli lika episk som LotR-trilogin.
If användningen av ordet episk som i "jättesuperduperbra" is wrong, I don't wanna be right.Möller said:Om man nu inte tycker »episk« är synonymt med »jättebra«. Fast då är man ju omöjlig att diskutera film med =)
Det här påminner mig om en snutt från wikipedia-artikeln om The Lord of the Rings:Arfert said:Hoberna är ju med av en anledning. De är vanliga, relativt moderna, personer.
Det finns inte laglig möjlighet att göra kommersiell film av något annat än LotR och Bilbo. Christopher Tolkien håller stenhårt på alla andra verk och hade helst inte velat att ens LotR skulle bli film. Underligt då fadern hans själv sålde de rättigheter som ledde till spel, filmer och andra kommersiella saker kopplade till LotR utöver själva böckerna....men jag tycker inte man borde ha gjort film på den när det finns bättre Tolkien-stårys att tillgå både genusmässigt och ur många andra aspekter (typ Children of Hurin, Lay of Leithian, eller whatnot).
Med en Hollywood-reklamapparat i ryggen vore det nog inte svårt att få publik till någon film om något.Tror inte det skulle vara några problem att få biopublik till andra historier kopplade till Midgård av Tolkien.
Du menar något i stil med Clash of the Titans, 300 eller Immortals?En Gilgamesh-filmatisering vore potentiellt det häftigaste sen elden, tex.