Nekromanti The Hobbit

Troberg

Sinister eater
Nu har jag sett The Hobbit. Mitt omdöme: Helt OK, faktiskt.

Dåligt:

* Jag såg den i 2D, men det syntes att det fanns scener som enbart var där som 3D-runkeri.
* Bitar av fighten i goblinriket kändes som en ohelig korsning av ett datorspel och Indiana Jones 2. De hade gärna fått tona ner de mer överdrivna aspekterna av actionen lite (fast då hade det blivit mindre 3D-runkeri...).
* Det 67:e goblinen som faller till sin död i fighten i goblinriket ser inte ut som i boken.

Bra:

* Charmig film, stämningen var rätt.
* Överlag snygga effekter (med undantag för den vita orchen, som kändes lite väl datoranimerad).
* Den är lång, men det känns inte så när man ser den.
* Man har tagit sig friheter med boken. Det stör dock inte mig, utan jag tycker att de friheter man tagit sig mest är för att reparera att Tolkien, när han skrev boken, inte visste att han skulle skriva Lord of the Rings. Så, det man gjort är mer för att knyta ihop handlingen med det som ska komma senare.

Reflektioner:

* Den är inte lika mörk som Lord of the Rings (vilket den inte heller ska vara), men den är mörkare än boken (vilket är helt OK).
* Den är inte lika mycket barnsaga som boken, men den har en viss barnslig charm.

Tomatalven

Hero
Jag håller med. Ändringarna eller snarare tolkningarna störde inte. Jag gillar också att de lagt till lite från sagan om ringen-boken som de inte hade med i den filmen, med kalasförberedelser och så :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
Troberg said:
* Man har tagit sig friheter med boken. Det stör dock inte mig, utan jag tycker att de friheter man tagit sig mest är för att reparera att Tolkien, när han skrev boken, inte visste att han skulle skriva Lord of the Rings. Så, det man gjort är mer för att knyta ihop handlingen med det som ska komma senare.
Man har inte filmatiserat bara boken, man har även tagit med delar av det Tolkien skrev som ett appendix till Konungens Återkomst. Tolkien hade som mål att skriva om hela Bilbo, för att få den passa bättre ihop med Härskarringen, men det blev aldrig klart utan blev utspritt lite här och där.

Nu var det ju 20 år sedan man läste något Tolkien skrev, så jag har ingen aning om hur mycket av det som inte fanns med i Bilbo som är från manusförfattarna respektive Tolkiens tillägg.

Det viktigaste med filmen är att vi får svaret på frågan "Vad skulle hända om Legolas skaffade barn ihop med Aragorn?".

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
  • Bilbo, mycket bra skådespelarval. Och oj vad Bilbo är en mycket mer intressant karaktär än Frodo (det är iofs Tolkiens fel, och inte Elijah Woods).
  • Dvärgarna var jättebra. Både roliga och häftiga på samma gång, och imponerande att man lyckats få tretton dvärgar att framstå som olika karaktärer. Jag fick gåshud när de sjöng, förresten.
  • Hur man knöt ihop The Hobbit med ringentrilogin. Elrond, Galadriel och Saruman, t.ex, kändes inte alls inklämda i onödan utan lyfte filmen.
  • Jättefin musik.
  • Snyggt filmhantverk, i vanlig ordning.

Necross

Swashbuckler
Troberg said:
Bitar av fighten i goblinriket kändes som en ohelig korsning av ett datorspel och Indiana Jones 2. De hade gärna fått tona ner de mer överdrivna aspekterna av actionen lite (fast då hade det blivit mindre 3D-runkeri...).
Håller med, de där scenerna var helt otroligt överdrivna och konstiga då. En stor kontrast till scenerna med Gollum, som jag tycker var allra bäst.

Jag ger ändå filmen svag 4:a. Ser fram emot kommande delar - kanske vi t o m får se fler kvinnor i dem, om Jacksom vågar ta sig fler friheter.

ripperdoc

Myrmidon
Jag var positivt överraskad (filmbetyg är 90% förväntning och 10% verklighet :gremwink: ).

Storyn: Bra ihopvävt, intressant men inte mycket djup. När det slutar funderar man lite på om något verkligen hände. Det märktes att många scener var mer utdragna än vad de normalt hade varit. Inte nödvändigtvis dåligt, men fick mig att ibland undra. Ett par riktigt löjliga actionscener - särskilt stenjättarna (finns det med i boken?).

Skådespeleriet: Bilbo och Thorin är riktigt bra, men de övriga dvärgarna är färglösa och mer av sitcom-karaktärer (en del av dem i alla fall).

Hantverket: Snyggt, välgjort. Vissa pratade om "dataspelsaktigt" vilket fick mig att tro att de dragit på för mycket CGI. Nu är säkert 75% av filmen CGI, men trots det syns det inte så mycket, vilket är positivt. Ljud, bild, makeup, allting är riktigt bra. Musiken en ren njutning.

Tekniken: Jag såg det i IMAX, 3D, HFR. Jag hänger i cinematograf-kretsar och på dem lät det som att tekniken förstörde hela upplevelsen. Här blev jag mycket positivt överraskad. Jag kunde tydligt se att det var HFR, men man vande sig snabbt och det gör nytta i de snabba scenerna. Oerhört skarp 3D, inte alls överanvänd. 3D gjord på rätt sätt (fast - man kan fråga sig hur mycket det egentligen tillför). Så jag vet inte om jag är besviken eller glad att tekniken trots allt fungerade såpass bra för mig (eftersom det antingen betyder att alla cinematografer jag gillar är imbeciller, eller att jag är för okonstnärlig för att förstå :gremsmile: ).

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det bästa: allt som var ”fånigt” som de hade lagt till (kaninsläde), och allt fånigt från boken (omnämnandet av golf). Att fåniga dvärgar och dvärgar med integritet var separata och inte intvingade i samma kropp (Hej film-Gimli!).

Det sämsta: allt som var tillagt som skulle vara ”coolt”, 15 minuter långa lågmälda småprat i Vattnadal, att jag blev trött av 3D-grejerna (hade rätt svårt att fokusera och hänga med på vad tusan som hände när saker rörde sig fort).

Allmänna reflektioner: Midgård-filmerna skulle kunna heta ”Titta vi springer!”. Eller ”Titta vi faller!”.

Ulfgeir

Swashbuckler
Yupp, stenjättarna finns med. Dock är det i en kort scen.
Jag kom inte heller ihåg dem, men då var det ju ca 30 år sedan jag läste boken. Men kollade upp det efteråt.

/Ulfgeir

Organ

Out of time, out of mind
Ulfgeir said:
Yupp, stenjättarna finns med. Dock är det i en kort scen.
Jag kom inte heller ihåg dem, men då var det ju ca 30 år sedan jag läste boken. Men kollade upp det efteråt.
Är det inte de som de bara ser på avstånd, på ett annat berg eller nåt, under ett nattligt stormväder?

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är det inte de som de bara ser på avstånd, på ett annat berg eller nåt, under ett nattligt stormväder?
"När han kikade ut på blixtarna, såg han att stenjättarna var ute på andra sidan dalen. De kastade stenblock på varandra för skojs skull, fångade upp dem och slungade ner dem i mörkret där de sprack bland träden i djupet eller splittrades i små bitar med en smäll. [...] De hörde jättarna vråla och gapskratta över hela berget."

Det är allt.

/tobias

johoohno

Warrior
Vitulv said:
Jag fick gåshud när de sjöng, förresten.
Håller med! Den scenen och Gollum var behållningen för mig.

3D är en rätt dålig idé, den får bara filmskapare att satsa på action i än mer utsträckning än på handling som bär i tystnad, ord eller scennärvaro. Här var det ju till exempel ett pärlband av utdragna scener där sällskapet hamnar i knipa och sedan flyr. Minns inte om det var så i boken också. Eller som DeBracy sa det:
DeBracy said:
Midgård-filmerna skulle kunna heta ”Titta vi springer!”. Eller ”Titta vi faller!”.
Det hade nog varit bättre om någon annan än Peter Jackson regisserat, nu blev det en kopia av de tidigare, till och med i trilogiformatet.

RipperDoc said:
Filmbetyg är 90% förväntning och 10% verklighet
Så sant! Nu är ju jag generellt snål med höga betyg när det gäller film och rätt kritisk överlag, men en trea kan den få av mig = "Helt okej!"

Organ

Out of time, out of mind
Gurgeh said:
"När han kikade ut på blixtarna, såg han att stenjättarna var ute på andra sidan dalen. De kastade stenblock på varandra för skojs skull, fångade upp dem och slungade ner dem i mörkret där de sprack bland träden i djupet eller splittrades i små bitar med en smäll. [...] De hörde jättarna vråla och gapskratta över hela berget."

Det är allt.
Med PJs erkända förmåga att brodera ut så borde det vara tillräckligt för att bygga en tredje episk trilogi på. :gremwink:

/Anders

Laowai

Hero
Johoohno said:
Vitulv said:
Jag fick gåshud när de sjöng, förresten.
Det hade nog varit bättre om någon annan än Peter Jackson regisserat, nu blev det en kopia av de tidigare, till och med i trilogiformatet.
Guillermo var väl tänk att regissera först? Jag tror att han hade gjort ett bättre jobb än PJ, och då gillade jag ändå the hobbit som fan.

Necross

Swashbuckler
Laowai said:
Guillermo var väl tänk att regissera först?
Japp, han var tvungen att hoppa av då Hobbit blev så försenat, pga andra kontrakterade åtaganden. Men han står ju fortfarande som en av fyra manusförfattare.

Laowai

Hero
Necross said:
Laowai said:
Guillermo var väl tänk att regissera först?
Japp, han var tvungen att hoppa av då Hobbit blev så försenat, pga andra kontrakterade åtaganden. Men han står ju fortfarande som en av fyra manusförfattare.
Skulle vara kul att se vilka bitar han har fått bestämma över. Han är ju sjukt duktig.

Fafnir_UBBT

Veteran
Jag är överlag mkt nöjd med filmatiseringen. Jag håller just nu på att läsa the hobbit för ungarna och de fick även haka på och se filmen.

Sjuåringen är överlag inte överförtjust i boken. Han tycker att den är lite seg men tyckte till min förvåning ändå boken är bättre än filmen.

Nioåringen tycker bra om både bok och film. Han tycker att tempot och språket i boken känns lite segt.

Trettonåringen pallar inte lyssna på pappas högläsning och tyckte filmen var ok.

Jag uppskattar ändringarna mer i the hobbit än i lotr. Både jag och min tjej knarkar hobbitmusiken...

Brynolf

Dum fan
Ingen som reagerade på hur likt dvärga-ledmotivet var Bravehearts main-trudilutt?

Men ja, bra rulle överlag.

Storuggla

Champion
Okej, nu har jag beskådat Hompen.

Det var då ett jävla springande omkring. Fan, dvärgar kan lubba på räjalt sina små ben till trots. Orcherna känns större än de gjorde i LotR-filmerna, där orcherna var krumma jävlar medan Uruk-hai var bjässarna, nu är alla orcherna biffiga, medan vättarna är... ledda av en stor tjockis som sjunger och har en sekreterare med linbana? Och sen springer de lite till.
Nä, bäst var igelkotten Sebastian. Hompen är min favorit av Tolkiens verk, och jag ger filmen godkänt. Inte mer.

Storuggla, men vad kan man begära egentligen

Cybot

Mest spelbar
IMHO så var de bästa momenten i filmen sångerna.
Jag trodde inte det, tidigare tolkningar av tolkiens sånger har blivit jäkligt lökiga. Men de här blev grymma.

Dvärgarnas version av Misty Mountains Cold är banne mig episkt manlig, och skulle gissa att det är sjungandet av sådana sånger som ger dvärgarna deras lika episka skägg.

Fast till skillnad från vissa så kräver jag inte att mina misty mountains versioner ska vara bassång.

Destiny Cross tolking är också jäkligt bra.

Lukas

Mannen i Gult
Cybot said:
IMHO så var de bästa momenten i filmen sångerna.
Jag trodde inte det, tidigare tolkningar av tolkiens sånger har blivit jäkligt lökiga. Men de här blev grymma.
host host
jag säger bara en sak
Colin Rudd sång baserad på dikten mewlips
http://www.youtube.com/watch?v=w6ntMbUEjf0

//Lukas som nu gör sitt sista inlägg fören sitt tretårs jubileum den 25e.