Nekromanti The Incredibles, recenflektioner

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det här är inte en recension, en sådan orkar jag inte skriva. Istället är det lite paralleller till andra berättelser om superhjältar.

Jag såg filmen The Incredibles nu i helgen. Den var rolig. Det är kul att man kan göra bra superhjältefilmer nu för tiden, när datoranimeringarna blivit så bra (och det är ju sådana alla actionscener i superhjältefilmer består av, oavsett om superhjältarna däremellan råkar spelas av mänskliga skådisar eller inte).

Något positivt är också att filmen kändes mycket mindre som en barnfilm än de flesta andra tecknade/datoranimerade filmerna jag sett.

Nu till det tråkiga. Mängden brist på originalitet, framför allt om man jämför med en annan känd familj superhjältar: Fantastiska fyran.
1) Familjeöverhuvudet heter Mr. Incredible respektive Mr. Fantastic.
2) Alla har likadana dräkter med mycket enkel design.
3) Och här är det tråkiga: krafterna. Tre av de fyra medlemmarna i familjerna har samma krafter. Mr. Incredible är superstark som Thing, Elastigirl kan töjas som Mr. Fantastic (även om hennes krafter mer liknar Plastmannens), Violet kan göra sig osynlig och skapa kraftfält som Invisible woman.

Och några mindre tråkiga paralleller till Watchmen:
1) Superhjältarna tvingas leva normala liv efter att deras verksamhet förbjudits.
2) Någon dödar gamla superhjältar.
3) OBS! Jättespoiler av Watchmen (och liten, liten spoiler av The Incredibles)
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Skurkens plan går ut på att man ska försöka få allmänheten att gå på en lögn, i Watchmen att utomdimensionella varelser hotar jorden, i The Incredibles att han själv är en superhjälte. Sedan har båda skurkarna förberett sin plan på en hemlig ö, men det har väl varenda superskurk sedan Dr. No gjort. </font></td></tr></table>

Det mest originella i The Incredibles är superdräktdesignern Edna. En sådan borde varje superhjälteuniversum ha.

/tobias

Staffan

Myrmidon
Kläddesigner

Det mest originella i The Incredibles är superdräktdesignern Edna. En sådan borde varje superhjälteuniversum ha.
Marvel har minst en, som var med i en Spidde relativt nyligen (amerikanska versionen då).

Rosen

Myrmidon
Mängden brist på originalitet, framför allt om man jämför med en annan känd familj superhjältar: Fantastiska fyran.

Rätt uppenbart så, jo - speciellt som Fantastic Four kör rätt hårt på samma sorts familje-tema som Incredibles kör med. Och Dash är DCs Flash, förstås.
Och Frozone är så råplankad på Iceman att han är mer lik honom än Iceman själv var i X-men II...

Hee, det hade jag en redan när jag klottrade serier i högstadiet. Bara för att man plötsligt kan förvandla sig till vätska eller kosmisk stjärnenergi eller någe, betyder ju inte att man själv kan fixa fram kläder som tål sånt.

--
Åke

Ymir

Liten kantbaron
Re: The Incredibles, karaktärsdesign

Jag har inte sett filmen, bara reagerat på karaktärsdesignen. Proportionerna är så överdrivna att det ser äckligt ut. Männen är stora och krampiga och inte alltför överdrivna, medan flickorna verkligen är smala som stickor med groteskt överdimensionerade huvuden. De ser ut som trådar med huvuden på. Jag vet inte, men det gav mig en konstig känsla på något sätt, och jag tänkte direkt att "fy faen, den där rullen kommer jag aldrig se". Jag vet inte om det handlade om sexism eller bara att de såg ut som de krälat upp ur R'lyeh. Har jag någon slags mental defekt nu, eller är det någon annan som reagerat på det? Finns det någon baktanke jag inte känner till med att karaktärsdesignen är så schizofrent överdriven som den är?

- Ymir, undrar

Evil Peter

Hero

Det är ju inte på något sätt någon ovanlig gestaltning av animerade och tecknade karaktärer. Det blir ju i allmänhet ganska flippat när det handlar om superhjältar och den karikatyraktiga stilen framhäver detta på ett bra sätt i det visuella. Det gör sig än tydligare när man ser filmen och märker att mycket av miljöerna har en mycket mer realistisk framtoning, något som gör att karaktärerna sticker ut än mer. Sedan ligger det ju också så grundläggande saker i det som att karaktyrmässiga figurer ser roliga ut, något som faller sig naturligt för en komedi.

Du är dock inte den enda jag hört som inte tycker om stilen. Emma på filmkrönikan hade också problem med filmens utseende, även om det lät som hon klagade på det rent tekniska, något som de flesta finner absurt. Andra klagomål har varit familjesynen och synen på könsroller men det är inget jag delar. Det traditionella i det utgör också den "normala" bakgrund som de fantastiska elementen ska husera i enligt mig.

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: The Incredibles, recenflektioner [spoilers]

Brist på originalitet:
Homage till andra serier (förutom de tidigare nämnda, förstås även Gazerbeam/Cyclops) är ju bara helnajs. Ska bli kul att se diskussioner på nätet framöver när någon lyckats göra stillbilder av alla hjältar som bläddrar förbi i listan på folk som tidigare kämpat mot Omnidrone. Säkert en del "homage" där. :gremwink:

Trådsmala kvinnor
OK, det reagerade jag också på i några sekunder. Ingen aning om det är någon baktanke med det.

Ymir

Liten kantbaron

Det är ju inte på något sätt någon ovanlig gestaltning av animerade och tecknade karaktärer.
Flickorna brukar vara smala, men jag har aldrig förr sett att de ser ut som en korsning mellan utomjordingarna i "AI" och ett spaghettistrå med en flörtkula på. Det är liksom att ta anorexiaidealet till en aldrig förr skådad nivå.

Jag tycker inte de ser karikatyrmässiga ut. Jag tycker de ser äckliga ut.

- Ymir, förtydligar

Cybot

Mest spelbar
Jag tycker att rullen som helhet är ganska skön. Den driver stenhårt med superhjälte kulturen, på ett kärleksfullt sätt, och ett sätt som vi alla är välbekanta med (Frozones "Where's my supersuit woman!" scen är helt klart det bästa i hela filmen).

När det gäller karaktärsdesignen så är det väl snarare så att den enda som INTE har ett överdrivet stort huvud är Mr.Incredible själv (troligen mest för att driva in att han är extremt stor och massiv, vilket också visas i scenen där han kör sin gamla blå bil och det känns som om Bob Parr är större än bilen).
Frozone har det, Mr.Incredibles boss har det, Agenten har det, Skurken har det, Bomb Voyage (underbar karaktär han också) har det....
Samma sak med kroppsbyggnaden, de tar en karaktärs fysik och extremöverdriver den (inte bara i familjen Parr själv utan alla karaktärer. Frozone och Bomb Voyage är också ganska trådsmala).

Som det har sagts tidigare. De har gått in mycket för att göra så att karaktärerna så "tecknade" som möjligt i en traditionell "White picket fence and a lousy job" bakgrund just för att det annorlunda och fantastiska verkligen ska framgå (skurkens underhuggare t.ex. använder härligt absurda fordon i klassisk superhjälte stil).

Olle Linge

Snigel

Finns det någon bild på nätet någonstans så man kan se vad det är ni pratar om?

Evil Peter

Hero

Flickorna brukar vara smala, men jag har aldrig förr sett att de ser ut som en korsning mellan utomjordingarna i "AI" och ett spaghettistrå med en flörtkula på. Det är liksom att ta anorexiaidealet till en aldrig förr skådad nivå.

Jag tycker inte de ser karikatyrmässiga ut. Jag tycker de ser äckliga ut.
Ja, man kan ju tycka hur man vill om det men jag svarade bara på frågan, dvs om det fanns någon anledning till att de ser ut som de gör. Själv bortser jag från sådant bagage som anorexia osv när jag inser att det finns andra anledningar till det och har allmänt rätt svårt att se att filmen försöker porträttera någon form av kvinnoideal när det rör sig om extrema karikatyrer.

Sedan tycker jag nog inte att alla kvinnor är extremt smala i filmen. Mamman ser "normal" ut i sammanhanget i mitt tycke för att ta ett exempel.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Finns det någon baktanke jag inte känner till med att karaktärsdesignen är så schizofrent överdriven som den är?
Det tror jag inte, de tycker nog bara att det är kul med överdrivna figurer. Sedan är det inte så att alla män är extremt muskulösa och alla kvinnor är extremt smala. Det är bara Mr. Incredible som är sådär löjligt biffig och det är bara Violet och Mirage som är löjligt smala. Frozone är man och väldigt smal, medan varken Elastigirl eller Edna (designern) är extremt smala. (Ja, Elastigirl är smal, men inte trådsmal, utom när hon tänjer sig.)

/tobias

Rosen

Myrmidon

Själv bortser jag från sådant bagage som anorexia osv

Börjar alltmer längta tillbaks till 80-talet när man kunde slappna av och ha kul utan att det skulle dras upp 70-talig socialpolitik i allting...

har allmänt rätt svårt att se att filmen försöker porträttera någon form av kvinnoideal när det rör sig om extrema karikatyrer.

Prexis - det är iaf en superhjältehistoria, och maxade kroppsformer hör till den genren.

--
Åke

Krille

Super Moderator

"Börjar alltmer längta tillbaks till 80-talet när man kunde slappna av och ha kul utan att det skulle dras upp 70-talig socialpolitik i allting..."

Lugn. På 2010-talet så har pendeln svängt igen. Det är bara sex år kvar till dess.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Även män överdrivna

"Männen är stora och krampiga och inte alltför överdrivna,"

Jo, det är dom visst. Bob (Mr. Incredible) är jätteöverdriven. Jag kom precis hem från filmen, och han är så groteskt överdimensionerad så att det är helt sjukt. Han får knappt plats i en vanlig stol eller bil.

Dessutom är det endast superhjältarna som är karikatyriskt designade, alla civilister ser ut som helt vanligt folk. Så det är ett stilgrepp att dom överdrivit karaktärsdesignen in absurdum. Som jag tyckte var helt ok :gremsmile:

/Naug, gillade faktiskt filmen och alltid blir fundersam när folk gör en genusanalys genom att endast titta på kvinnorollerna och inte mansrollerna. Även om han tycker att det här är fel film att göra en genusanalys på.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ingen genusanalys

Jag har inte gjort en fucking genysanalys. Jag har tyckt figurerna ser helt groteska ut, och fått lite fel associationer. Det är en helt annan sak.

- Ymir, påpekar

Troberg

Sinister eater

Flickorna brukar vara smala, men jag har aldrig förr sett att de ser ut som en korsning mellan utomjordingarna i "AI" och ett spaghettistrå med en flörtkula på.
Nej, traditionen brukar ju vara en spagett med tre flörtkulor på.

Mask_UBBT

Hero
The Incredibles, stilistik

Hela filmen genomsyras av 50-talsanda, mer eller mindre, och jag misstänker lite att det är meningen att filmen ska utspela sig under denna period. Allting är väldigt Disney möter Marvel, alltså. Troligen helt medvetet.

Vad gäller personers format så är det super-duper-stilistiskt. På samma sätt som den listige Robin Hood är räv i disneys tecknade film, ungefär. Att tjejen i familjen, som jag fattat ska vara precis i åldern då man börjat upptäcka pojkar, ser bräcklig och trådsmal ut är främst menat att visa hennes personlighet som sådan. Inte sätta någon absurd skönhetsstandard.

Mamman tycker jag mest är en karikatyr på den typiska 50-talshustrun, på samma sätt som mannens arbete och hela deras omgivning. De har till och med en grannunge på en trehjuling!

Jag är glad att vi slapp pang-brudarna och de "trovärdiga" tonårstjejerna i den här. Lixom, ingen kommer apa efter tonårstjejens utseende, helt enkelt eftersom det inte är framställt som "lockande" eller motbjudande, eller något. Det är bara så hon ser ut i den här filmen.
Lixom... "Proportionerna är så överdrivna att det ser äckligt ut. " tycker jag är en betydligt sundare reaktion, om man har unga flickors skönhetsidéal i avseende. Och det är väl det du har? :gremwink:

Så, den här filmens kvinnoideal etc. måste jag faktiskt säga framstår som betydligt sundare än det hade gjort om kvinnorna i den varit de vanliga hanvanorektikerna.

Så de gjorde ett bra jobb med karaktärsdesignen.

/Mask