Nekromanti The Ladies tea club

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,702
Ladies tea club

Jag har tittat på Penny Dreadful, Miss Marple Mysteries och läst Broodhollow varpå inspiration har slagit mig. Det här är en kampanjstruktur för mysskräck scenarion, det här är ursäkten till att man går runt och undersöker mystiska företeelser och att nytt folk kommer in i äventyrargruppen efter att Jane blivit sliten i stycken av en varulv. Det är är dock mysskräck så jag vill att du tar din Weird ficion, din cosmic horror och din nihilism och kastar ut de grejerna genom fönstret. Här kommer vi syssla med vålnader, förbannelser, märkliga artefakter från den mörka kontinenten och hemliga ockulta sällskap.




Det är sent 1800-tal och den Viktorianska eran närmar sig sitt slut. Spelarkaraktärerna är alla damer från överklassen som är medlemar av samma sociala klubb, den titulära Te-klubben, i London. För fem år sedan bestämde ni er för att vara trendiga och hålla en seance. Ny hyrde ett medium som kom väll rekomenderat, såg till att ni hade rätt stämning... Och sedan gick någonting fruktansvärt fel. Någonting kom igenom cirkeln och innan Miss Sinclair lyckades slå mediumet medvetslöst med en stol och stoppa alltihop hade två Mrs Hatter brytit båda armarna och Mrs Harker hade fått en hjärtattack.

Klubben bestämde sig för att se närmre på vad som hade hänt och efter en del arbete och fumlande lyckades de skicka vålnaden vidare till andra sidan. Det var där det började. Sedan dess har klubben utöver sina tidigare aktiviteter börjat undersöka och när det krävs bekämpa det övernaturliga.


Klubben är ju, när man tänker efter, det perfekta alibiet. Medlemarna i klubben har resurser, tid och det finns ingen insyn utifrån. Delvis för att det vore impropert att spionera på klubben men också för att ingen bryr sig. Dessutom är nya medlemar på jakt efter spänning inte svåra att hitta. Klubben har idag ett klubbhus för de runt 5 medlemarna som utrustats med ett bibliotek fyllt med ockulta böcker, ett litet museum med mystiska föremål, ett vapenskåp, en full operations sal samt har rum för möten och träning.

Under sina fem aktiva år har klubben träffat på flera vålnader, en blodsugande död varelse, två ockulta sällskap som utövade olagliga och omoraliska riter och vad Miss Rankin svär upp och ner var en varulv och inte bara en stor hund. De har också rekrytera ett par mystiker och medium in i sina ranker för att ge sig själv fler sätt att hantera det övernaturliga på.

Klubbens främsta arbete har dock oväntat gjorts genom att de varit instrumentella i att få flera mördare gripna. När ett märkligt mord inträffar och polisen inte kommer någonstans misstänker klubben ofta det övernaturliga och börjar utreda. Eftersom de är bra utredare hittar de ofta saker som polisen har missat, även om inget övernaturligt varit inblandat.

 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Fruktansvärt roligt! Själv skulle jag (helt fel, naturligtvis) glida in på Cthulhu om jag spelade det, av gammal vana.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Alla vet att någon som tillhör Ladies tea club behöver ha en Lady's Home Companion när till hands. [h=1][/h]
Verkar i alla fall fördriva allt som kan kallas vett och sans. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,702
Korpen;n128107 said:
Alla vet att någon som tillhör Ladies tea club behöver ha en Lady's Home Companion när till hands. [h=1][/h]
Verkar i alla fall fördriva allt som kan kallas vett och sans. :)
O_O

YES!!!!

JAG ÄLSKAR DEN!!!

Den är hundra år fel för det här men fuck det, jag måste använda den här grejen till något!!!
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,257
Skitbra koncept. Skulle säkert vara skitbra med kosmisk fasa och/eller groteskerier också.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,702
Andra ockulta sällskap/The distinguished competition


Klubben kommer under sina undersökningar med stor sannolikhet korsa vägar med andra ockulta sällskap. De har egentligen gjort det redan men ingen av sidorna har insett det. Dessa möten kan leda till artiga samarbeten, professionella rivaliteter eller i värsta fall direkta konflikter och fiendskap.

Notera att även när saker är direkt fientliga så kommer våld vara ovanligt. Det krävs trots allt ganska mycket för att få någon att skjuta en äldre dam i en blommig hatt.


The sons of Dee

Döpta efter (enligt sig själva skapade av) John Dee. Sönerna är ett hemligt sällskap inom frimurarorden som är medvetna om att världen inte är som de flesta tror. De tror att världen lyder ett hemligt språk eller matematik som går att manipulera om man bara kan lära sig reglerna. De har hittat starkare spår efter vad de letar efter runt övernaturliga fenomen och har därför gjort sig själva till specialister på det övernaturliga.

Sönerna är väldigt mycket vinstdrivna i sina undersökningar. De vill lägga vantarna på ockult kunskap, mystiska artefakter och andra hemligheter eftersom det kan ge dem något. De är affärsmän först och främst.

Sönerna kommer för det mesta behandla medlemmar av klubben som om de är glada amatörer. De kommer inte vilja dela med sig av sin kunskap om de inte behöver och de kommer inte respektera medlemmar av klubben... Men de kommer inte ha någonting emot att de också springer runt och undersöker saker och ser det ut som om medlemmar av klubben är i knipa kommer de med stor sannolikhet att hjälpa till.




The Triple Goddess Cult

För vissa räcker inte ockultism, mysticism eller ordentlig religion. Vissa som börjar undersöka det övernaturliga går för långt. De svär sig till det, de säljer sina själar till det och de tjänar det. The Triple Goddess Cult började som teosofer men gled vidare och blev häxor. Kvinnorna av kulten är både en frestelse för och ett hot mot medlemmarna av klubben. De är mäktiga och kunniga. De har skaffat sig sin egen makt och ställt sig bortom ett samhälle som är emot dem. Men priset de betalat är deras själar.

Klubben kommer träffa på medlemmar av kulten i tre olika situationer. Kultisterna kan utreda samma fall som klubben men oftast av mer personliga anledningar. De kan vara på jakt efter någonting, eller någon, för sin mästares skull. Eller så kan de vara orsaken till någonting klubben bestämt sig för att utreda.



The Hunters Lodge

Vissa har inte samma akademiska inställning till saker som klubben. The Hunters Lodge skapades av veteraner från de brittiska kolonierna som träffades över drinkar en kväll och började skryta om sina äventyr. Snart började de tala om de övernaturliga saker som de stött på vid imperiets gränser. Häxdoktorer som förbannat expeditioner, Yetis som utlöst raviner och vålnader som sänkt hela skepp. Men ingen hade några bevis så de bestämde sig för att ge sig ut och skaffa lite.

The Hunters Lodge föredrar mer konkreta saker. Varulvar, de vandrande döda och svarta hundar. Spöken lämnar inga bra troféer. De är mindre organiserade än de andra sällskapen och när man träffar dem på fältet är det mer i form av improviserade jaktgrupper som gett sig ut för att se om någonting är på riktigt eller inte.

De är också det enda av sällskapen som har både manliga och kvinnliga medlemmar. Alla som är av rätt klass, har en bra historia att berätta, kan hålla i ett gevär och genuint tror är en bra medlem i The Lodge.

 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Jag tänker något i stil technoirs transmissions för att bygga täta berättelser med återkommande npcer vars status är en smula oklar. Vän/fiende/rival/kontakt/associerad/bekant
...osv. en massa mysiga brittiska namn på ceremonier, platser och sällskap.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,702
Zappelina;n128166 said:
Jag tänker något i stil technoirs transmissions för att bygga täta berättelser med återkommande npcer vars status är en smula oklar. Vän/fiende/rival/kontakt/associerad/bekant
...osv. en massa mysiga brittiska namn på ceremonier, platser och sällskap.
Jag gillar det :)

Och att det är super brittiskt och ceremoniellt/formellt är hela poängen. Det är bara så mysigt. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,619
Location
Göteborg
Damer som löser mysskräcksmysterier: Jafföfan! Så jävla fett.
Viktorianska England: Har väldigt svårt att uppbåda någon entusiasm för den epoken. Den är så fruktansvärt ältad och det finns så otroligt många spännande länder och tidsepoker att köra på. Undrar om det finns någon annan skön setting att använda? Arsène Lupins Frankrike istället för Sherlock Holmes England, till exempel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,702
Genesis;n128176 said:
Damer som löser mysskräcksmysterier: Jafföfan! Så jävla fett.
Viktorianska England: Har väldigt svårt att uppbåda någon entusiasm för den epoken. Den är så fruktansvärt ältad och det finns så otroligt många spännande länder och tidsepoker att köra på. Undrar om det finns någon annan skön setting att använda? Arsène Lupins Frankrike istället för Sherlock Holmes England, till exempel.
Alltså, kör vi Frankrike med kvinnor som löser övernaturliga mysterium vill jag ha det lite annorlunda. Då vill jag ha Paris på 1930-talet, existentialister klädda och sminkade så att de ser svartvita ut, andravärldskriget som är på väg och intellektuella post-modernister som löser mysterium medan de konfronterar det övernaturliga... Jag hade kallat det för:


Le Sang des autres


För att "Andras blod" är en fet titel på ett spel om att utreda övernaturliga saker. Det är en av Simone de Beauvoir bästa böcker. Den utspelar sig på 30-talet, handlar om tiden som leder upp till andra världskriget och tematiken handlar om personligt ansvar.




Sedan hade jag istället för en social klubb haft en akademisk och feministisk förening kopplad till universiteten och akademia. Ah! La Reine en jaune. Så klart. Den utlösande faktorn för att någon skapat föreningen hade i det här fallet varit att någon sätter upp pjäsen Le Roi en jaune eller som amerikanerna kallar den, The King in Yellow, 1930. De som grundar föreningen har vänner och älskare som dog i upploppet eller blev obotligt vansinniga av att ha sett pjäsen.

Jag går akademiskt kopplad förening för att sakerna man måste ha med här är kvinnokamp och frigörelse, konst och post-modernism. I en akademisk förening kan vi få in alla de sakerna. Vi har också en miljö där lesbiska och andra för tiden normbrytande sexuella och romantiska relationer känns naturliga. Med en blandning av studenter, professorer och konstnärer har vi också personer med tillgång till tid, en ursäkt för att göra märkliga saker, som inte står ut om de är lite konstiga och som har tillgång till det materiell de behöver för att jaga det övernaturliga.





Så spelet utspelar sig 1936 i Paris, 6 år efter den katastrofala premiären av La Roi en jaune. La Reine en jaune har funnits sedan 1931, när överlevarna av den första utredningen började rekrytera individer de bedömde vara kapabla att klara av inte bara kunskapen om det övernaturliga men också att göra något åt det. Så en samling av kommunister, post-modernister, anarkister, revolutionära akademiker och ett par regelrätta mystiker. Istället för ett klubb hus har man en cell struktur och kollektiv där man genomför träning och utbyter information, mycket mer decentraliserat och mindre sårbart.



Så vad vet La Reine? De vet så klart en hel del om farlig kunskap, Carcosa och en del om att det finns andra dimensioner. De vet att tankar påverkar verkligheten och föder märkliga varelser så som Tulpor. De känner till att det finns Loup Garou och de har lyckats döda två av dem. De vet att det finns mystiska sällskap av trollkarlar som gömmer sig bakom respektabla fasader och de har försökt bekämpa dem men är inte jätteframgångsrika. De vet att de tyska ockultisterna har börjat fastna i farliga tankar runt Thule och rasbiologi. De få konfrontationer de har haft med Thule ockultisterna har slutat blodigt.



All oppression creates a state of war
-Simone de Beauvoir
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,702
Så nu har jag en prefeministisk organisation och en förstavågens feministisk organisation... Jag borde göra en andravågen och tredjevågens organisation. Men jag är så jävla kass på tredjevågens feminism alltså. Intersektionalitet är intressant men jag vet inte vad jag ska göra med det...
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
388
Location
Birmingham, UK
Fett intressant och mycket utrymme för "expansioner" i olika tidsåldrar och med olika fokus. Kan definitivt överföras till nutid såval som 50-tall eller 1300-tal ????????????????????????
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,702
jensofsweden;n128210 said:
Fett intressant och mycket utrymme för "expansioner" i olika tidsåldrar och med olika fokus. Kan definitivt överföras till nutid såval som 50-tall eller 1300-tal ????????????????????????
Hade jag gjort det här på 1300-talet hade jag gjort en "Name of the rose" grej med nunnor. Jag hade haft dem som en del av Dominikanorden för att låta dem resa runt och vara respekterade som akademiker. Sedan hade jag brottats med mig själv för att inte använda orderns öknamn, Domini canes, för att göra ett uselt, uselt ordskämt. Men nunnor är den unika samhälls positioner där kvinnor har armbågsutrymme och någon form av egen makt på 1300-talet.

Jag är fortfarande gift med Europa märker jag så känner fortfarande att Tredjevågsfeminism kommer sparka mig i ansiktet när jag vill göra något som är 80-talet eller senare.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
388
Location
Birmingham, UK
Inte för att deet nödvändigtvis är tredjevåg men mellanöstern skulle vara en intressant setting för mer modern setting, det börjar ju iaf bubbla lite fär gällande reformer kring kvinnors rättigheter (såg nyligen reportage om imamer som gått ihop med kvinnokliniker för att bedriva sex ed och pusha för women's sexual rights).

Om det är typ 80-tal känns USA som en bra kandidat, kanske kring studio 54?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,778
Location
Helsingborg
God45;n128212 said:
Hade jag gjort det här på 1300-talet hade jag gjort en "Name of the rose" grej med nunnor. Jag hade haft dem som en del av Dominikanorden för att låta dem resa runt och vara respekterade som akademiker. Sedan hade jag brottats med mig själv för att inte använda orderns öknamn, Domini canes, för att göra ett uselt, uselt ordskämt. Men nunnor är den unika samhälls positioner där kvinnor har armbågsutrymme och någon form av egen makt på 1300-talet.

Jag är fortfarande gift med Europa märker jag så känner fortfarande att Tredjevågsfeminism kommer sparka mig i ansiktet när jag vill göra något som är 80-talet eller senare.
Om jag inte hade kört 1930 eller 1800 så hade jag nog kört 1600-talets tyskland (eller kanske Schweiz) i svallvågorna från 30-åriga kriget.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Jag skrev tidigare om Transmissions Tech-noir. Såhär något tänker jag:

Transmissions i Technoir fungerar som inspiration, plot-skapare och för att knyta rollpersonerna till storyn genom att rollpersonerna, för att få kontakter (som i sin tur fixar ett möte mellan rp och valfri), pengar, cybertech, ”en ride” eller stulna varor måste knyta sig till ett av sex namn. De väljer då hur deras relation är känsloladdad enligt en lista på känslor som kan slå åt två håll. Så om rollpersonen t.ex. är lojal med en kontakt så kommer denna att vara illojal mot rollpersonen om denne står i skuld till kontakten.

Varje rollperson har ett visst antal poäng att köpa ovanstående för när du skapar din rollperson. Rollpersonerna får använda varje namn upp till två gånger under rollpersonsskapandet.

Ett transmisssion består av en tabell med 6x6 kolumner som spelledaren kan slå på. Där finns sex olika kategorier, varav rollpersonerna använt sig av en ”personer”. En del av namnen har en kort beskrivning, andra har det inte.
Andra kategorier är platser, gäng, föremål och jag minns inte. Spelledaren inleder ett spelmöte med att slå eller välja tre av dessa, skriva upp dem i mitten av ett papper och binda dem samman med streck. Säg en plats, ett föremål och ett gäng blir att ett gäng har tappat ett föremål (som nu försvunnit, duh!) på en plats.

När en rollperson lägger en poäng på ett namn så antecknar du dem på samma papper, när de använder samma kontakt för andra gången så binder du samman den personen med någon annan med ett streck, och skapar på så vis ett samband mellan dessa. Du väljer sedan vad detta samband ska vara. T.ex kan en person också vara intresserad av föremålet, nu ha det eller ha en skuld till gänget beroende på var du drar strecket. Under spelmötet fortsätter du att skapa liknande samband så snart rollpersonerna använder sig av någon av sina kontakter, föremål eller vad det är, eller när du känner att ”det bara måste passa!”

Så, till Le Sang des autres

Hur skulle en ”transmission” se ut för detta spel? Vilka kategorier skulle vi använda? Namn? Vilka relationer skulle rollpersonerna ha till kontakterna, och vad skulle de få för sina poäng?

Under karaktärsskapande fasen kan vi vilja ha kvar kontakter som kan fixa ett möte. Vi vill ha pengar, kunskap (tillgång till bibliotek), tillgång till en förbjuden plats (seans, biljett till föreställning, privat sällskap, klubb), ride kan finnas kvar (?), vad vill vi ha mer?

Och före spelledaren, vilka kolumner? Företeelser, föremål, sällskap, ideér-filosofier.

Och så ska allt ha inspirerande namn på franska, som gärna klingar av både mystik och trettiotal.

Kontaker: Flourette Babineaux, Madeleine Chaufourier,

Företeelser: The King in Yellow,

Sällskap: La Reine en jaune (ja, nu är det väl redan upptaget)

Ideér-filosofier: Feminism, Nazism, Existensialism, Kubism, Marxism, konservatism, dada-ism?
 
Top