Nekromanti The lesser of two evils

Storuggla

Champion
Efter att ha läst Mekanurgs dröminlägg, sett att SVT just nu visar All the Kings Men och som en intressant av Huey Long slår det mig att jag saknar något. Honung, til exempel så jag kan inte söta mitt te, men mer rollspelrelaterat: politik.

De flesta settings och spel (anledningen att jag säger de flesta och inte alla är att REIGN ska innehålla politik, men annars blir det tunnsått) innebär att man avancerar i kunskap och kompetens men inte i status, som så. Man jobbar sig aldrig upp till guvernör av Louisiana eller Generalissimo av Portugallien, utan man lämnar den biten utanför, oftast för att det skulle störa äventyren om man var tvungen att ha ett val att tänka på om sex månader, till exempel.

Så nu tänkte jag klura på det (men inte här, eftersom då kommer folk bara hacka på mina slutsatser :gremwink: ).

Men, vad har detta med titeln att göra? Jo, de länkar jag har ovan. Jag tänkte mig en setting där man kan välja mellan att cementera det rådande systemet som är djupt orättvist, eller förnya det. Problemet är att den rådande eliten har makten, så för att nå ens mål måste man kompromissa och deala med särintressen och andra ljusskygga lobbyister så att säga. En liten svart bok med utpressningsmaterial har väl aldrig skadat den politiker som håller i den?

Temat skulle sålunda bli en resa från idealism till praktikalism (är det ett ord?), där man finner vid resans slut att man blivit det monster man utgav sig för att kämpa mot och.. uh.. andra saker därtill! Historiska exempel torde vara Miklos Horthy som genom att vilja bevara samhället han vuxit upp med plötsligt vaknade upp allierad med feckin' Hitler (grov förenkling jag vet men det passar i sammanhanget) eller Hugo Chavez som i sin iver att motarbeta nordamerikanska intressen nu umgås med Castro, Ahmadinejad och.. ja, inte Kim Il Jung än, men det är väl bara en tidsfråga.

Detta kräver ett regelverk (ja, jag vill ha regler!) som inte är anpassat för att dyrka upp dörren och sedan slå ihjäl monstret bakom den, utan mer dramatiska och utdragna konflikter, såsom val och hela faderullan.

Finns det något regelverk som kan fungera (Primetime Adventures ifall man kör det som en tvserie och jag äntligen förstår det kanske?) och borde jag ens fundera i dessa banor?

Storuggla, mondo apelsino

MrG

Swashbuckler
Intressant, men först en fräsch anekdot på ämnet:
Igårkväll spelade vi Penndragon, vi är fortfarande i kampanjuppstart och spelar plotter om våra kommande karaktärers förfäder och kung Uthurs tid. Vilket gav gårkvällens möte med diplomati och intriger kring hovet. När jag sedan kom hem slogs jag av att jag haft jättetrevlig och det kändes som en ovanligt lyckad omgång av Vampier...

För dit gick mina tankar. Vi hade spelat riddare som gav råd åt våra herrar och bossade på våra tjänare, som neonate som servar sina vaddenuhette och bossar sina ghouls. Det politiska maktspelet förknippade jag rakt av med WoD, men en enstaka gång i Penndragon var det kul omväxling (plus att vi fick till sist en karaktär dubbad som innan bara varit väpnare).

Finns det något regelverk som kan fungera (Primetime Adventures ifall man kör det som en tvserie och jag äntligen förstår det kanske?) och borde jag ens fundera i dessa banor?
Min känsla är att WoD nog tillhör de som lagt mest krut åt det hållet och en lyckad storkampanj eller ett "City after midnight"-lajv har de bitarna du efterfrågar. Men jag skulle inte rekomndera dig att tänka i de banerna. Det skulle gå att göra mycket ballare system, där man samlade makt och popularitet utifrån ett röstsystem utifrån sina belslut, men inget ger både och. Det borde gå att göra mycket bättre system än de som finns, så skit i dem och börja från skarcth, eller testa spelledartekniker för det, pröva sånna intriger i lite olika system och se vad som funkar.

Och PTA är bra till mycket, men jag tror inte det fyller den efterfrågade funktionen för fem öre, möjligtvis att man kan sno nått av fanmailssystemet.

Storuggla

Champion
Pendragon är ett av de spel jag skulle kunnat tänka mig. Jag har tidigare försökt starta upp Pendragonkampanjer där man inte äventyrar runt och räddar damer utan smider ränker vid hovet och smörar för Knugen. Inte precis det de tänkte på när de skrev spelet, men det borde funka. Generationsspelet tillåter dessutom en ganska kul aspekt på det hela.

"Min känsla är att WoD nog tillhör de som lagt mest krut åt det hållet och en lyckad storkampanj eller ett "City after midnight"-lajv har de bitarna du efterfrågar."

Men jag anser inte att WoD är något annat än ett system för dungeonbashing fast i andra kläder, trots att folk spelar andra saker i det, så det går fetbort :gremgrin:

Storuggla, umeboshi

MrG

Swashbuckler
Men jag anser inte att WoD är något annat än ett system för dungeonbashing fast i andra kläder, trots att folk spelar andra saker i det, så det går fetbort
Tror WoD styrka var att locka intrigspelare snarare än att ha ett system för intrigerande. Så jag får instämma i din åsikt... vilket gör mig mer ställd över min tankereaktion igår (kan visserligen hänga ihop med att jag mest lajvat WoD och då funkar det inte att köra det som dungebash :gremgrin:)

Gordeg

Hero
Finns det något regelverk som kan fungera och borde jag ens fundera i dessa banor?
Känner inte till några regler om val, parlamentalism och sånt, däremot har en del spel utvecklade system för hur man hanterar resurser ovanför individnivå. Vad som händer med en regions resurser är en stor del av vad man försöker påverka med politik.
När ni ändå är inne på Pendragon, när jag spelade det använde spelledaren en modul som heter Lordly Domains. Modulen utökade grundreglerna för hur man styr sin by/sitt landområde/ sin stad, och jag tyckte att systemet för hur befolkning och resurser kunder öka och minska beroende på om det administrerades bra eller dåligt funkade rätt bra.
Så om du bestämmer dig för att använda Pendragon ska du absolut leta upp Lordly Domains också!

Gordeg

Storuggla

Champion
"Så om du bestämmer dig för att använda Pendragon ska du absolut leta upp Lordly Domains också!"

Bra idé, jag kan kolla om det finns i tryck och i... öh... titta, där står det i bokhyllan min. :gremcool:

Storuggla, referensmall - en korvkiosk

Gordeg

Hero
Bra idé, jag kan kolla om det finns i tryck och i... öh... titta, där står det i bokhyllan min.
Now I feel stoopid :gremblush:
Nåja, då vet du vad jag snackar om i alla fall!

Gordeg

walium

Ganska töntig, faktiskt
L5R

Pseudojapanska settings borde vara som gjorda för den typ av moraliskt utmanande kampanjer som du efterfrågar. Massor med komplicerade lojalitetsband och svåra val att göra. Miljön fungerar kanske bättre än reglerna dock, men så är det ju allt som oftast.

Annars borde någon form av aspektbaserat system kunna vara av intresse där du ser till att rollpersonerna besitter aspekter som kan bidra till att de hamnar i svåra dilemman (alltså inte så mycket aspekter i stil med "Stark", "Ful", "Renskav" och så vidare). Sedan ser förstås till att de också hamnar i situationer där de måste välja sida eller väg.

Storuggla

Champion
Re: L5R

"Pseudojapanska settings borde vara som gjorda för den typ av moraliskt utmanande kampanjer som du efterfrågar. Massor med komplicerade lojalitetsband och svåra val att göra. Miljön fungerar kanske bättre än reglerna dock, men så är det ju allt som oftast."

Jag gillar faktiskt L5Rs regler. Sådetså! That said, L5R, WFRP och... uh... andra spel därtill skulle fungera som så, storyn/temat kan väl egentligen placeras till vilken setting som helst, men det är själv hjälpmedlen att berätta historien som saknas, tyvärr.
En släktkrönika om en adelsfamilj i WFRP vore förvisso underhållande nog...

Storuggla, pseudoninjan bobby

Jonas Ferry

Swordsman
Sorcerer

Ron Edwards Sorcerer kan göra det du vill på ett bra sätt. Reglerna är inte inriktade på att dyrka lås och klubba monster, utan använder konflikt-resolution på en högre abstraktionsnivå. Moraliska val får man i form av "bangs", snåriga relationshärvor får man med hjälp av relationskartor.

Man börjar man att spelledaren skapar sin setting och bestämmer vad "magi" och "demoner" (de onda väsen magiker binder till sig och använder för att få makt över sin omgivning) är för något. Magikerna i en viss setting skulle kunna vara toppolitiker, medan demonerna är just ljusskygga lobbyister eller helt enkelt andra politiker med mycket dåliga agendor.

Spelledaren bestämmer vad "humanity" är för något i sin setting. Säg att humanity är "altruism". Isåfall kommer många val att stå mellan egoism och altruism, och demonerna kommer hela tiden att pusha för egoismen. De är alltid "onda" och motriktade definitionen av humanity.

Magiker i Sorcerer börjar gärna med inställningen att de ska binda och härska över en demon för att utföra gott i världen, men kan sluta som offer för sin demon eller upptäcka att de är ondare än demonen. Eller så lyckas de med konststycket att gå obefläckade genom hela historien, men det är inte lika vanligt.

Jag tror att det skulle fungera bra för det du vill göra.

Bergdahl

Veteran
Angående Pendragon och ränksmidande vid hovet har jag läst på något forum (vet inte om det var här) om en kampanj där man inte var riddare, utan damer som intrigerade vid hovet. Dessa damer förförde riddare till höger och vänster för att användas som pjäser i maktkamperna runt hovet och så vidare. Detta om jag kommer ihåg rätt vill säga, men det var i alla fall något liknande upplägg.
Så ett smida ränker vid hovet upplägg borde väl funka ypperligt.