The Metal thread!

Ivan NWG

Warrior
Surprised with so many nerds here, that there is not a thread for metal albums :)

So if you find or listen to something really cool, share it here.
Thread rules (if I may)

A: Lets use a pretty open definition of metal. If the odd hardcore, metalcore etc. album is posted, who cares as long as its good shit.

B: Threads that are just a series of links are boring. Say a few sentences about WHY you like the album or the history of the band or whatever. At least what style or subgenre they belong to.

C: Don't post multiple albums in a row, maybe like 1 a day ?

(and yes, please feel free to post in Swedish :) )

One of the bands I have been absolutely fired up about for a couple of years is 1914, a Ukrainian outfit singing about WW1.
All of their albums slay, but the most recent one is completely awesome. Death metal like grandma made it. The track "and a cross now marks his grave" includes excerpts from an actual letter written to the relatives of a fallen soldier.

folketsfiende

drömvändare
Ok, jag nappar! Mitt favoritmetalband för tillfället är finländska Oranssi Pazuzu, ett psykedeliskt blackmetalband vars senaste album sladdar in på Skinny Puppy-territorium, och liksom deras två album innan är mycket stämningsfullt. Musiken pendlar mellan punk, kraut, och industri, men är ändå rotad i blackmetaluttrycket. Riktigt jäkla tungt.

Last edited:

Vimes

Vitlöksförsäljare
Ok, jag nappar! Mitt favoritmetalband för tillfället är finländska Oranssi Pazuzu, ett psykedeliskt blackmetalband vars senaste album sladdar in på Skinny Puppy-territorium, och liksom deras två albumen innan är mycket stämningsfullt. Musiken pendlar mellan punk, kraut, och industri, men är ändå rotad i blackmetaluttrycket. Riktigt jäkla tungt.

Det här var toppen!

Vimes

Vitlöksförsäljare
Ok! Om någon mot förmodan missat brittiska doom-bandet Conan så är det färdigt med det nu. Jag gillar albumet Blood Eagle bäst, det låter som en stenåldersmänniska som kör en skördetröska över förlorade själar, ungefär.

Daniel

Swordsman
Åh äntligen en hårdrockstråd! Nu piggnar jag till!

Jag tänder en fackla för Green Lung,
som jag snöat in på totalt som nytt favoritband. Deras senaste album var
fjolårets mest spelade i min Spotify Wrapped, och då lyssnar jag lika mycket på den fysiska skivan.

Doomig svängig klassisk hårdrock med 100% textfokus på retroskräck och brittisk folklore. Häxor, gastar, Stonehenge, gamla gudar, djävulskult och lite Dracula. Superfräckt.

Nästa vecka ska jag för första gången se dem live, då de inleder sin Europa-turné här i Göteborg.

Edit: Missade nämna det enskilda albumet!

Last edited:

Gerkub

Gelékub

Zhmach - Euphoria Never Leaves är lite svårbeskriven men den är vitrysk, black metal, melodiös, kärnfull och euforisk. Man blir glad! Med en skvätt vemod i botten av flaskan.

folketsfiende

drömvändare
Ny dag, alltså kan jag riskfritt posta ett till album. Detta var soundtracket till morgonens gympass; inspirerande på sitt sätt...

Pensées Nocturnes gör ett slags superfransk black metal där genrekonventioner mals ned i kaotiska, ja, närmast paniska konstruktioner. Det är kabaré, det är chanson, och det är framför allt cirkus på denna skiva. Det låter kanske rörigt till en början, men det finns rätt mycket musikaliskt djup här.

Last edited:

Ivan NWG

Warrior
A lot of good shit to listen to today :) Im going to try to listen to at least 2 tracks off each posted album though that may be a challenge!

My contribution to today is

Black metal and heavy on the fantasy aspects and (for a change) with good production values. Both of Stormrulers albums are absolutely peak if you like fantasy-themed metal.

Hundenilunden82

Warrior

From the dark woods of the land of a thousand lakes it's Archgoat. It doesnt need a deeper explenation or introduction. If you dont know Archgoat you are not worthy

Vimes

Vitlöksförsäljare
Okej, jag bryter av den lite avantgardistiska extremmetallen med en (för mig) gammal goding: NOLA med Down. Down är en "supergrupp" med b.la. Philip Anselmo (Pantera), Pepper Keenan (Corrosion of Conformity), Krik Windstein och Todd Strange (Crowbar) och Jimmy Bower (Eyehategod). Det är alltså brötigt, sludgeigt, mycket Sabbath-influerat och grungeigt och jävligt svängigt.

luddwig

Lawful evil
Jag upptäckte Project Arcadia tack vare Urban Breed som jag dessförinnan hört sjunga i Tad Morose och Serious Black. När Urban slutade i de två sistnämnda banden tappade jag intresset för dem för jag gillade inte förändringen. Med Project Arcadia har det däremot varit tvärt om. Jag har lyssnat mer eftersom både låtarna på nya plattan och den nya sångaren (vars namn inte vill fastna i mitt minne) är jävligt bra.

terje

xenomorf mystiker
Ett metalalbum som jag ofta återkommer till. Tiamat började som någon slags death/black men har rört sig mot ett mjukare sound. På wikipedia kallas de gothic metal vilket jag antar kan passa. Detta album har någon slags lite drömsk och mystisk atmosfär som jag gillar.

Last edited:

Ivan NWG

Warrior
Ok, jag nappar! Mitt favoritmetalband för tillfället är finländska Oranssi Pazuzu, ett psykedeliskt blackmetalband vars senaste album sladdar in på Skinny Puppy-territorium, och liksom deras två album innan är mycket stämningsfullt. Musiken pendlar mellan punk, kraut, och industri, men är ändå rotad i blackmetaluttrycket. Riktigt jäkla tungt.

So I had a chance to listen to about half of this album. You weren't kidding that this is like 7 different genres depending on what moment you are listening to. Really cool stuff, but definitely something where I need to sit down and listen intently. Not a casual experience!

folketsfiende

drömvändare
So I had a chance to listen to about half of this album. You weren't kidding that this is like 7 different genres depending on what moment you are listening to. Really cool stuff, but definitely something where I need to sit down and listen intently. Not a casual experience!
True! If you want a more casual experience you could try their fourth album Värähtelijä - it is a little more straight forward, but also very intriguing.

Ivan NWG

Warrior
True! If you want a more casual experience you could try their fourth album Värähtelijä - it is a little more straight forward, but also very intriguing.
Will do! I dont mind intense albums, I just have to separate them out into stuff I listen to while working and stuff I listen to while sitting and staring at the wall :)

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
White Ward gjorde de senaste tio årens bästa skiva med False Light, som är något slags proto-proto-black med saxofoner.

Det senaste halvåret har jag också lyssnat väldigt mycket på The Body, som är Experimental Sludge/Doom Metal/Noise/Industrial enligt EM. De har gjort en hel del roliga samarbeten med olika electronica-artister, men Christs, Redeemers är min favorit av deras egna album. Så jävla bra.

(Rollspelskoppling: jag upptäckte the body genom musikrekommendationerna i Tephrotic Nightmares)

Last edited: