The Metal thread!

folketsfiende

drömvändare
Okej, jag bryter av den lite avantgardistiska extremmetallen med en (för mig) gammal goding: NOLA med Down. Down är en "supergrupp" med b.la. Philip Anselmo (Pantera), Pepper Keenan (Corrosion of Conformity), Krik Windstein och Todd Strange (Crowbar) och Jimmy Bower (Eyehategod). Det är alltså brötigt, sludgeigt, mycket Sabbath-influerat och grungeigt och jävligt svängigt.

Åh, Corrosion of Conformity hade jag alldeles glömt bort!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
I höstas hade jag nöjet att få gå och se tre käcka populärdödsorkestrar. För mig var Arch Enemy grejen, men förbandet Soilwork och efterbandet In Flames var inte så tokiga heller.

Inför det (och även efter det) har jag nött albumet Decievers från 2022 rätt rejält. Favoritspåret är Sunset Over The Empire:

Vimes

Vitlöksförsäljare
White Ward gjorde de senaste tio årens bästa skiva med False Light, som är något slags proto-proto-black med saxofoner.

Det senaste halvåret har jag också lyssnat väldigt mycket på The Body, som är Experimental Sludge/Doom Metal/Noise/Industrial enligt EM. De har gjort en hel del roliga samarbeten med olika electronica-artister, men Christs, Redeemers är min favorit av deras egna album. Så jävla bra.

(Rollspelskoppling: jag upptäckte the body genom musikrekommendationerna i Tephrotic Nightmares)
False Light var topp-5 för mig förra året efter din förra rekommendation. Mäktig skiva.

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Har på sistone grävt ner mej lite i Cirith Ungol, som ju får anses rollspelsnära visuellt om intet annat. Jag gillar blandningen av den lite grooviga duon på trummor och bas, medan skräniga gitarrer och en ännu skränigare Tim Baker ryter på ovanför. Det har nåt rått över sej, utan att för den delen låta som själva avgrundens plågor. Tycker det gifter sej rätt väl med S&S-estetiken.

Dom klassiska albumena är bra, jag gillar nog King of the Dead eller One foot in Hell bäst. Nyligen har dom ju haft lite av en återuppståndelse också. Den senaste skivan har jag inte mycket till övers för, men Forever Black från några år sen är redigt bra.

På den lite grövre fronten tyckter jag om Rex från Göteborgsbandet Vampire från några år sen, men jag varit ute ur den svängen ett litet tag.

Ivan NWG

Warrior
Har på sistone grävt ner mej lite i Cirith Ungol, som ju får anses rollspelsnära visuellt om intet annat. Jag gillar blandningen av den lite grooviga duon på trummor och bas, medan skräniga gitarrer och en ännu skränigare Tim Baker ryter på ovanför. Det har nåt rått över sej, utan att för den delen låta som själva avgrundens plågor. Tycker det gifter sej rätt väl med S&S-estetiken.

Dom klassiska albumena är bra, jag gillar nog King of the Dead eller One foot in Hell bäst. Nyligen har dom ju haft lite av en återuppståndelse också. Den senaste skivan har jag inte mycket till övers för, men Forever Black från några år sen är redigt bra.

På den lite grövre fronten tyckter jag om Rex från Göteborgsbandet Vampire från några år sen, men jag varit ute ur den svängen ett litet tag.
My friend circle got really hard into Forever Black. Absolute banger of an album. If you are into that sound, you ever get into Manilla Road?

mrund

Warrior
Mitt första metal-album har inte kommit ut ännu. Men det kommer att heta "Grov Allmänfarlig Ödeläggelse".

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
My friend circle got really hard into Forever Black. Absolute banger of an album. If you are into that sound, you ever get into Manilla Road?
Periodvis, en av mina gamla datorer hette Flaming Metal Systems till och med, men jag har alltid haft lite svårare för Mark Shelton som sångare. Tim Baker är inte vad man strängt skulle kalla virtuos, men han har ett ryt som ger en härlig egg till Ciriths ljud som jag lite saknar hos MR. Men nu när jag är i den sinnesstämningen borde jag kanske ta mej an dom igen, det instrumentala har bra riv.
Mitt första metal-album har inte kommit ut ännu. Men det kommer att heta "Grov Allmänfarlig Ödeläggelse".
Filar även jag på framtida planer. Dödsmetallbandet Dös-Kalle och hans döskallar är ännu hypotetiskt, men håll utkik för debutalbumet Dränkt i en våtmark. Det lär komma någon gång innan solen förmörkas för gott.

Ivan NWG

Warrior
Periodvis, en av mina gamla datorer hette Flaming Metal Systems till och med, men jag har alltid haft lite svårare för Mark Shelton som sångare. Tim Baker är inte vad man strängt skulle kalla virtuos, men han har ett ryt som ger en härlig egg till Ciriths ljud som jag lite saknar hos MR. Men nu när jag är i den sinnesstämningen borde jag kanske ta mej an dom igen, det instrumentala har bra riv.
I saw a post on reddit years ago describing Shelton as Skeletor telling you about his D&D game

Übereil

Swashbuckler
Här är mitt favoritalbum från min favoritmetalgenre. När den är som bäst så är melodisk dödsmetal så oerhört vacker och kraftfull.

Übereil

folketsfiende

drömvändare
Ny dag, nytt album (hur länge jag nu orkar hålla på)! Yellow Eyes är ett band från USA som bildades av två bröder under deras resor i Europa. De spelar black metal som enligt Encyclopedium Metallum har nyckelorden Abstract, Sadness, Nature, Solitude, och Peasantry. Till detta skulle jag vilja lägga att det finns något euforiskt och öppet över deras musik - den spretar liksom alltid utåt, har något expansivt över sig. Det är också en tydligt melodisk och lättillgänglig musik (i mitt tycke iaf) De har släppt flera fina album, men jag tror att detta är min favorit: