Nekromanti The omnipresent threat!

Lambendil_UBBT

Warrior
Håller på att skapa en värld som bygger på en ostadig allians mellan gnoller och människor (brukar alltid vara alver och människor, men jag vill inte göra ytterligare ett Tolkien-spel). Vad jag behöver är någonting som tvingar dessa två raser samman, som gör att de behöver varandra, något som äter alliansen utifrån. Inifrån naggas den redan av fanatiska kulter som på ena sidan kalla gnollerna för helveteshundar och motsvarande på andra sidan.

Min enda tanke har varit någon form av monster som breder ut sig väldans fort. I världen finns ett folk som kallas Kavaloner, och de skiljer sig stort från övriga genom att de är "insektslika". Dvs de har pansar på kroppen och däremellan känslig hud. Genom nån form av magi/och eller händelse har det bildats en avart av dessa och de fungerar lite som Zerg från Starcraft. Min inspiration kom därifrån. jag ville ha ett hive-mind samhälle styrt av nån form av ledarvarelser. Jag ville att rasen skulle kunna mutera fram nya varianter osv. När så slutligen Zerg trädde fram framför mig fick jag mycket kött på benen.

Några idéer? Vad tror ni, passar sånt klägg i ett politiskt spel?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Vad jag behöver är någonting som tvingar dessa två raser samman, som gör att de behöver varandra,

Jag tog mig friheten att sätta dit ett V i början. Det gör inget va? :gremsmile:

En tuff sak, som iofs vore lite skabbig, vore om alliansen hölls ihop av antingen ett "kungapar" bestående av en gnoll och en människa, alternativt att föreningen av dessa två, alltså en halv-gnoll ( :gremlaugh: ) är alliansens ledare och har makten över båda folken.

Måste det vara ett hot utifrån så finns det ju i stort sett hur mycket som helst att välja på. Demoninvasioner, "annat-oknytt"-invasioner, osv, osv. Vill du ha något specifikt så skulle det vara ganska roligt, nu när du har gnoller som människornas allierade, vore om barbaralverna från norr var på språng över världen tillsammans med söderns rövardvärgar. How weird is that? :gremgrin:

Lambendil_UBBT

Warrior
Jag tog mig friheten att sätta dit ett V i början. Det gör inget va? Nej det är lugnt! :gremgrin:

hölls ihop av antingen ett "kungapar" bestående av en gnoll och en människa, alternativt att föreningen av dessa två, alltså en halv-gnoll WOW! MAJOR SCHABBY!

barbaralverna från norr var på språng över världen tillsammans med söderns rövardvärgar. Två problem med det. Dels vill jag undvika Tolkienbröl, så några alver vill jag inte ha, och måste genast erkänna min inkonsekvens eftersom jag har dvärgar :gremwink:.
Andra problemet är att jag har inte norr, söder, öst och väst eftersom min värld är platt och cirkulär.

Vad ansågs om Zerg-idén?

Ackerfors

Alas, your rapids!
WOW! MAJOR SCHABBY!

Indeed. :gremsmile:

Vad ansågs om Zerg-idén?

Zerg-idén var bra, men varför ha en muterad ras när det kan vara Zerger. De landade med sina oerhörda rymdskepp någonstans där de inte syns, slog upp stora baser och invaderade världen. Det skulle funka nästan lika bra.

Men gör man ett fantasy-spel så vill man inte ha ett sådant råd. Jag vet. Jag tror då snarare att dina muterade insekter passar bättre in i spelet. Eftersom de ska likna zergerna så antar jag att deras kvanitet kommer ha större betydelse än deras kvalitet.

*gillar hydralisker*

Mask_UBBT

Hero
Iä! Iä!

Dags för lite CoC-liknelser, det var ett tag sedan :gremsmile:

Jag kommer helt osökt att tänka på demoninvasionen i Warcraft 3. En invasion som varit planerad sedan tidernas begynnelse, och som format historien för att förbereda för den. man kan sedan blanda detta med lite CoC, man låter "demonerna" vara förfärliga varelser som sover i jorden, med Overminds, och diverse underlings.

Sedan händer något.
Någonting väcker vreden i jorden, och skyggleserna börjar stiga upp ur den. Boskap ssslaktas, och när man undersöker dem hittar man stora äggsäckar och larver som äter i sår. Snart börjar luften lukta unket. Och kloakarbetarna har inte synnts till på ett tag? En dag kom en grupp vakter tillbaka från patrull, och hade några konstiga djur på sej. De sköt allihopa! Vad är det som händer???

/Mask - Aaargh! Suta äta på mitt ben!

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag kan tänka mig andra saker som gör det mer politiskt.

Istället för en farlig monsterfiende så är det intressantare med, säg ett annat gnoll eller människorike som annexerat stater hit och dit, med våld, med politiska mord, med ekonomiska medel.

Din allians av gnoller och människor kan vara bland de sista fria folken och de kan ha en massa olika anledningar att hålla ihop mot det stora landet. (Tänk lite Rom.) De kanske har en militär allians, det kan vara en ekonomisk allians, det kan vara bägge på olika plan, militär allians på toppolitiknivå (typ adeln) och handelsallians på handelshusnivå (typ borgare). De kanske har tillgång till nåt fantastiskt som ligger på bägge sidorna av deras länder, som en ruin av en gammal stad där man kan hitta uråldrig magi, eller avancerade saker.

Det kan också vara så att alliansen behövs från ena sidan, men bara är en lätt bonus för den andra så att ena sidan hela tiden måste lyda det andra landets order eller riskera det andra landets vrede eller alliansbryt. En sån desperat situation gör också det politiska läget mer intressant.

Nemesis IV

Veteran
Torrasque?

Verkar som du pratar om Torrasque (Hero-varianten av Ultralisk) förutom att den har 4 armor. Vad jag vet har den aldrig hetat Hydradon... eller menar du i beta-versionen?

Lambendil_UBBT

Warrior
Way ahead of you

Nja, det där har jag faktiskt redan i form av ett rike som vill införa "Det Gamla Riket". En stor nation samlad under en stark härskare. Alliansen kämpar redan mot dem och mot skogsfolkens styrkor, men jag behöver något mer lömskt, äckligt och riktigt sinister. Okänt och mystiskt. Just därför passade zerg in så bra. Men det finns alltid bättre idéer... :gremsmirk:

Lambendil_UBBT

Warrior
Re: Torrasque?

Torrasque, precis. Hade den bara 4? Hmm, då hade jag nog uppgraderat den så det var 4+2. Jo, den hette Hydradon i någon variant av StarCraft jag hade för ett tag sen. Sedan dess har jag inte sett den, förutom som Torrasque. Har du sett Devouring One, zerglinghjälten? Suck...

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Way ahead of you

Okej, men lömskt, äckligt och sinister, okänt och mystiskt rimmar illa med stora horder av jätteinsikter, inte så lömskt direkt, inte så sinister heller.

Om vi däremot tar, säg små insekter som krälar ner i strupen/in genom örat på folk och sedan tar över dem och styr dem, då har vi den delen klart uppfylld. Så infiltrerar de sakta länderna för att softa upp dem inför jättearmén som ligger och fortplantar sig i nån mörk jordhåla nånstans.

De små kan förstås också fortplanta sig, kanske försvinner nån kammarjungfru/släkting till RP för att sedan hittas undanstoppad i en oanvänd källarlokal, uppsvullen av hundrtalas små ägg som kommer kläckas och äta upp resterna av henne. Då har vi härligt äckligt också.

Och den här infiltrationen kan vara en plan där de infiltrerar alla länder och sedan arbetar för fred i alla länderna, så krig upphör och världen blir en utopi. Ja, så ter det sig för de flesta, men egentligen ruttnar ju landet inifrån.

Ska rollpersonerna lyckas avslöja detta? Kommer insekterna låta dem? Kommer inte folk tro dem och de bli laglösa i sitt eget land? Var kommer insekterna ifrån?

Nu då? :gremsmile:

Lambendil_UBBT

Warrior
Ah, du börjar närma dig!

Ledsen bara att det där med mindcontrol var redan taget :gremsmirk:. En speciell variant av insekt kan "förgifta" en person med en vätska som gör dess hjärna mottaglig för "overlord" kontroll. Annars är äckligt omysig så de duger :gremgrin:

Nemesis IV

Veteran
Re: Torrasque?

Jo, den hette Hydradon i någon variant av StarCraft jag hade för ett tag sen.

Antagligen samma version som manualen är baserad på... (du vet den som påstår att defiler och high templar kan attackera :gremsmirk:)

Har du sett Devouring One, zerglinghjälten? Suck...

Jo den har jag sett