The One Ring 1st ed äventyr

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
Så min grupp spelar ju The One Ring andra utgåvan, som jag medvetet väntade in när jag hörde att den var på gång.

Nu börjar vår kampanj i Tales from The Lone Lands närma sig slutet och om vi ska spela mer letar jag efter några alternativ. Därför funderar jag över vad 1a utgåvan kan erbjuda i form av äventyr? Vilka är bra och vilka skulle kunna funka att använda i 2a utgåvans tidslinje (2965 framåt)?

För övrigt noterar jag och har skummat Bree och Ruins of The North men jag tror de går bort eftersom de känns lite väl lika Tales from The Lone Lands i tema miljö och tema. Ska vi köra på vore nog något slags skifte i setting välkommet.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,595
Location
En mälarö
The Darkening of Mirkwood är väl den som först poppar upp huvudet. En kampanj som sträcker sig över (med mänskliga mått mätt) generationer och som, som namnet antyder, handlar om Dol Goldurs uppgång och, om man har tur, fall.

Är lite osäker på hur det lirar med den redan etablerade tidslinjen dock.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
I princip allt från första utgåvan är bättre än andra utgåvan, tyvärr…
Den bilden delar jag inte utifrån vad jag läst, men ok. Vad är bäst och vad passar bäst in i den senare tidslinjen?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
The Darkening of Mirkwood är väl den som först poppar upp huvudet. En kampanj som sträcker sig över (med mänskliga mått mätt) generationer och som, som namnet antyder, handlar om Dol Goldurs uppgång och, om man har tur, fall.

Är lite osäker på hur det lirar med den redan etablerade tidslinjen dock.
Jo, den har jag ju koll på så där lite grann. Men funkar den för RP som kommer över från Eriador? Vi har visserligen en Woodman i gruppen, vilket kanske kan påverka.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,616
Location
Maastricht
Jo, den har jag ju koll på så där lite grann. Men funkar den för RP som kommer över från Eriador? Vi har visserligen en Woodman i gruppen, vilket kanske kan påverka.
Den är väldigt Woodmen-fokuserad och om jag själv skulle spelleda den kampanjen så tror jag det blir absolut bäst om en majoritet av gruppen spelar Woodmen och jag skulle insistera på det, men har spelat den i en grupp med enbart en Woodmen och det blev väldigt bra. Men jag tror det blir desto bättre om karaktärerna har större investment i området på västra sidan Mirkwood.

Det är dock enbart min mening.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,616
Location
Maastricht
Jag gillar alla kampanjer som släppts tilll 1st edition, men de tjänar alla på att fokusera kulturerna, i mitt tycke.

Laughter of Dragons - Fokus på Erebor och dvärgar, så bäst om en majoritet, helst alla, spelar dvärgar (Tycker jag).

Oaths of the Riddermark - Bäst om alla är Rohirrim! I mitt tycke än en gång.

Ruins of the North - Bäst om en majoritet spelar Dunedain. Ja, se ovan!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
Jag gillar alla kampanjer som släppts tilll 1st edition, men de tjänar alla på att fokusera kulturerna, i mitt tycke.

Laughter of Dragons - Fokus på Erebor och dvärgar, så bäst om en majoritet, helst alla, spelar dvärgar (Tycker jag).

Oaths of the Riddermark - Bäst om alla är Rohirrim! I mitt tycke än en gång.

Ruins of the North - Bäst om en majoritet spelar Dunedain. Ja, se ovan!
Tack. Så, svaret är att det inte finns så mycket att hämta för en Eriador-grupp (en hobbit, en dvärg, en dunedain och en skogsman) där?

Hur är det med Tales from the Wilderland? Skulle några av de äventyren funka för en grupp som den ovan?
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
477
Jag håller inte alls med om att 1e regionskampanjerna behöver karaktärer med samma bakgrund, har spelat samtliga med en blandad grupp och det funkade utmärkt
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
477
Kronjuvelen i 1e är givetvis Darkening of Mirkwood, men dess kronologi ligger tyvärr före tidsramen i 2e, men får man tag på den är det ändå värt att spela igenom den med en ny grupp äventyrare.
 

Widundret

Veteran
Joined
3 Mar 2014
Messages
32
The Darkening of Mirkwood sträcker sig från 2947 till 2977. Även om fokus ligger på hur Mörkveden blir mörkare och mörkare under årens lopp, så finns det många äventyrsuppslag att inspireras av. Man skulle verkligen kunna göra en spännande minikampanj i Mörkveden från år 2951 och framåt, då Sauron återvänt till Mordor och tre av de nio (med Khamûl som ledare) återvänder till Dol Guldur. Det skulle nog gå att finna en anledning till varför en grupp äventyrare från Eriador skulle vilja korsa bergen in i Rhovanion.

Vill man skippa en kampanj baserad på Mörkveden kan Tales from the Wilderland funka som en introduktion till Rhovanion, även om äventyren är av varierande kvalité. Den förutsätter även att rollpersonerna börjar sin resa öster om skogen i Sjöstaden runt 2941. En del detaljer kan behöva ändras för att fungera. Den gör dock ett bra jobb med att introducera många av de karaktärer som kan finnas i området.

Generellt tycker jag att böckerna som beskriver geografiska områden (som The Heart of the Wild, Horse-Lords of Rohan m.fl.) gör ett riktigt bra jobb, medan de senare böckernas äventyr rörde sig lite för långt bort från källmaterialet för att passa mig. Då ska visserligen nämnas att jag är hårdare än de flesta; hobbitar stannar i Fylke, Eriador är öde och Morias dörrar förblir stängda om man frågar mig. Så ta mina ord med en nypa salt ;-)
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
Man skulle verkligen kunna göra en spännande minikampanj i Mörkveden från år 2951 och framåt, då Sauron återvänt till Mordor och tre av de nio (med Khamûl som ledare) återvänder till Dol Guldur. Det skulle nog gå att finna en anledning till varför en grupp äventyrare från Eriador skulle vilja korsa bergen in i Rhovanion.
Kul. Utveckla gärna! Mina spelare har ju jobbat rätt hårt med det ändå episka "bekämpa-mörkret-anslaget" i Tales så något åt det hållet skulle kunna funka fint.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
En tanke, att spela det ”äventyret” som en tillbakablick där spelarna får ha en äldre släkting att gestalt. När det är klart så fortsätter man med de rollpersoner man tidigare haft.
Ja, rolig ide. Faller väl för min del på våra Eriador-baserade RP men annars så.
 

Widundret

Veteran
Joined
3 Mar 2014
Messages
32
Kul. Utveckla gärna! Mina spelare har ju jobbat rätt hårt med det ändå episka "bekämpa-mörkret-anslaget" i Tales så något åt det hållet skulle kunna funka fint.
The Darkening of Mirkwood som kampanj är tydlig med att rollpersonerna inte kommer att kunna hejda den mörka skugga som långsamt sprider sig över skogen. Istället bör de kämpa för personliga mål. Skogen må vara förlorad, men kanske kan deras hem, familj och vänner räddas från mörkret? Jag tror att det är den känslan, att kämpa trots att hoppet nästan är förlorat, som gör att kampanjen hamnar så nära Tolkiens egna berättelser.

Även om mycket av kampanjens innehåll redan har skett vid 2965, så tänker jag mig att det går att koncentrera samma tematik i den tid som dina spelare befinner sig. Tolkien beskriver (Appendix B: The Tale of Years) hur Sauron öppet återvänder till Mordor 2951 och samtidigt skickar tre nazgûl till Dol Guldur. Ledaren bland dessa är Khamûl (Unfinished Tales, The Hunt for the Ring). Sedan lämnar Tolkien det ganska öppet vad som sker i Mörkveden fram till Ringens krig. The Darkening of Mirkwood kommer med egna idéer om hur skogen tillslut faller – vi kan även anta att Dol Guldur mobiliseras fram till den punkt då de attackerar skogsalvernas rike 3019.

Jag tänker att det finns massor med intressanta spänningspunkter att undersöka här, särskilt när Tolkien lämnat det så öppet. Tre nazgûl styr rör sig som mörka skuggor vid Dol Guldur och lockar fler onda varelser till sig än någonsin tidigare. Orker anländer till skogen, spindlarnas nät växer sig allt tjockare och kanske vaknar ännu hemskare varelser? Hur ska det gå för skogsfolket? Och skogsalverna? Attackerar Dol Guldur någon av dessa folkslag redan innan Ringens krig? Vad gör Radagast den brune? Beorn och hans beorningar? Hur blir rollpersonerna inblandade i en kamp mellan ljus och mörker där det endast finns en liten strimma hopp kvar.

Japp, det var så mina tankar vandrade iallafall. Tycke du att det låter intressant att utforska tror jag absolut att The Darkening of Mirkwood är en fantastisk utgångspunkt.

Edit: När vi ändå pratar The One Ring... För några år sedan översatte jag regeltermer och begrepp för att kunna spela helt på svenska. De användes bl.a. när Tolkienpodden spelade The One Ring för ett tag sedan. Vill man använda sig av dem (och/eller komma med konstruktiv kritik) hittas de HÄR.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Jo, den har jag ju koll på så där lite grann. Men funkar den för RP som kommer över från Eriador? Vi har visserligen en Woodman i gruppen, vilket kanske kan påverka.
Viktig fråga är om de tänker stanna där i kampanjens 30 år eller ej. Hobbitar och utbygdsjägare kanske vill få komma hem innan dess? Enklare om det är deras hem, men det kan funka om de faktiskt vill bosätta sig där, kanske i första hand kring Rhosghobel som Radagasts troubleshooters?

Men en utmärkt kampanj. Mycket Great Pendragon Campaign-vibbar i vissa avseenden (hög risk att människor kommer att behöva byta rollperson halvvägs genom av rena åldersskäl).

(Folk som inte är från området kanske dessutom drar sig för att ge sig ut på slutkapitlet, som är ett självmordsuppdrag, bokstavligen.)

Jag gillar upplägget att allt ser bra och hoppingivande ut från början, men att sedan allt blir sämre - det hela utspelas mellan Bilbo och Sagan om Ringen.
 
Last edited:

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,257
Måste ha samma bakgrund, absolut inte!
Men blir det bättre, ja, jag tror det!
Kan bara hålla med. När jag varit spelledare för TOR tyckte jag det det kunde bli rätt krystat med grupper med äventyrare från långväga åtskilda folk. 1ed regelboken försökte de så gott det gick betona rollen av omkringvandrande äventyrande Fellowships/Company's men det kändes rätt krystat. Helt plötsligt ränner det runt mängder av äventyrare från hela den kända världen som plötsligt samlats i Lake Town men orsaken de "har någon gång stött på en hobbit vid namn Bilbo som berättat om sina äventyr eller en grå gubbe i hatt som gett en putt i den riktningen". Jag överdriver lite grann men inte helt och hållet.

Bäst funkar Middle-Earth med en grupp karaktärer som ha sina naturliga början i sitt hemland/hembygd. Blandade grupper funkar bäst selektivt. Några dunedains plus en någon Rivendale Elf funkar. Några människor och hobittar från Bree med en omkringresande dvärgvän från Blå Bergen funkar etc. Kom ihåg att det ursprungliga sällskapet i Lord of the Rings var endast hobbittar på flykt från Fylke. Eller en grupp dvärgar med en extra hantlangare i Bilbo. Eller Eomers reaktion på Aragorn, Legolas och Gimli på vandring i Rohan som något väldigt suspekt. The Fellowship of the Ring var något oväntat som hände senare när den större världsomvälvande plotten kommit igång. Inte för att man inte är fri att göra lite som man vill i ett rollspel. Men jag finner det mest lämpligt att göra en ansatts att en kampanj I Middle-Earth är något väsentligt annorlunda från Forgotten Realms.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
477
Var annars funkar blandade grupper utom just i Middle-Earth, där själva konceptet uppfanns med ringsällskapet? Där man kan ha någon form av patron som sammanför udda karaktärer vilka tillsammans kan göra stordåd för att hålla ondskan i schack!
 
Top