Jag såg den här videon och fastnade för att han säger att man måste ha/kunna reglerna till DoD 5e för att förstå LoR. Stämmer det verkligen? Jag har nämligen köpt spelet (men inte hunnit läsa det än) i tron att spelet och reglerna är spelbara i sin egen rätt. På Fria Ligans hemsida står det ingenting om att man måste ha DoD 5e för att kunna spela LoR. Tänker att det borde väl framgå väldigt tydligt om det faktiskt är så att man måste äga ett annat spel för att kunna spela?
Hej 'Tjurvrålaren'! (^o^)/
Som många redan berättat behöver du kunna grunderna för femte utgåvan till D&D för att kunna spela LotR5E/LoR. På baksidan till regelboken står följande: "[...]
a brand new adaptation of the works of J.R.R. Tolkien using the rules for 5E." Samma information står på Fria Ligans butik på nätet (
https://freeleaguepublishing.com/shop/the-lord-of-the-rings/roleplaying-5e/). Det kanske är inte så tydligt, men på sidan 15 står det "
COMBAT
Combat is a necessity in a world where the Shadow threatens to cover the land in darkness. The Lord of the Rings Roleplaying relies primarily on the core rules for combat in 5E". Resten av boken står det inget om hur strid fungerar, vilket förutsätter att spelarna (eller spelledaren) vet hur strid i D&D 5E fungerar. Om du inte vill köpa spelar- eller spelledarhandboken för femte utgåvan av D&D kan du, som
@lupus skrev, använda systemreferensdokumentet (
https://media.wizards.com/2016/downloads/DND/SRD-OGL_V5.1.pdf).
Jag har sett flera spel där det, precis som med LotR5E/LoR, satts en '5E'-stämpel och sen finns det ingen mer information om att du behöver kunna grunderna för D&D5E för att kunna spela resp. spel. Jag håller dock med om att speltillverkare bör vara tydliga om ett spel är beroende av en annan produkt, eller regelsystem, för att en ska kunna spela det.
Personligen föredrar jag The One Ring, och håller med det som Adam i Tolkienpodden har sagt om spelet. Den som läst Tolkiens trilogi på engelska kommer märka att speltillverkarna har byggt flera mekaniska koncept kring saker från böckerna, t.ex.
Hope och
Fellowship Points. Varken
hopp- eller
brödraskapspoäng finns med i LotR5e/LoR. Vilket av spelen du tilltalas av beror mycket på om du gillar D&D till att börja med. Gillar du böckerna bättre än Peter Jacksons filmer tror jag att du kommer uppskatta The One Ring bäst.
P.S. Om du tycker att SRD-dokumentet känns överväldigande har jag gjort videor som går igenom strid för spelare, resp. spelledare, för D&D 5E: