RECENSION The One Ring och The Lord of the Rings Roleplaying (LotR5e)

rollspelsroger

Veteran
Klippet går igenom följande produkter:
• The One Ring: Core Rules (regelboken)
• The One Ring: Starter Set (startpaketet)
• The One Ring: Loremaster's Screen and Rivendell Compendium (spelledarskärm och vattnadal expansion)
• LotR5e: Core Rules (regelboken)
• LotR5e: Shire Adventures (expansionsbok)
• LotR5e: Loremaster's Screen and Rivendell Compendium (spelledarskärm och vattnadal expansion)

Bandobras_Took

Veteran
Jag såg den här videon och fastnade för att han säger att man måste ha/kunna reglerna till DoD 5e för att förstå LoR. Stämmer det verkligen? Jag har nämligen köpt spelet (men inte hunnit läsa det än) i tron att spelet och reglerna är spelbara i sin egen rätt. På Fria Ligans hemsida står det ingenting om att man måste ha DoD 5e för att kunna spela LoR. Tänker att det borde väl framgå väldigt tydligt om det faktiskt är så att man måste äga ett annat spel för att kunna spela?

Bolongo

Herr Doktor
Jag såg den här videon och fastnade för att han säger att man måste ha/kunna reglerna till DoD 5e för att förstå LoR. Stämmer det verkligen? Jag har nämligen köpt spelet (men inte hunnit läsa det än) i tron att spelet och reglerna är spelbara i sin egen rätt. På Fria Ligans hemsida står det ingenting om att man måste ha DoD 5e för att kunna spela LoR. Tänker att det borde väl framgå väldigt tydligt om det faktiskt är så att man måste äga ett annat spel för att kunna spela?
Har inte sett videon men av beskrivningen verkar den handla om både TOR och LotR5e. Den förra är inte beroende av DnD, men den senare är det.

Bolongo

Herr Doktor
För att förtydliga: The One Ring är ett helt eget, fristående spelsystem. Lord of the Rings 5e är en konvertering av TOR till systemet som Dungeons & Dragons 5e använder.

Jag vet faktiskt inte hur beroende LotR5e är av att man har en förståelse för 5e, men eftersom hela anledningen att den versionen existerar är för att serva folk som är helt insnöade på 5e och inte orkar lära sig något nytt, så... varför skulle du plocka upp den om du inte tillhör den gruppen? Köp TOR då istället.

Bornmo

Warrior
För Lord of the Rings 5e:
Om du inte kan Player's handbook till D&D 5e utantill behöver du den för:
  • sätt att slå eller köpa abilities
  • ability score modifier
  • character advancement (XP per level)
  • advantage/disadvantage
  • proficiency bonus
  • ability check
  • saving throws
  • resting
  • strid inklusive skada och läkande (läka finns även i resting)
  • damage resistance/vulnerability
  • conditions
Och det var nog allt, men jag kan förstås ha missat något. Snabbt räknat behöver du alltså inte mer än 10% av boken... Men de procenten kan vara viktiga.

Girighet

Warrior
För Lord of the Rings 5e:
Om du inte kan Player's handbook till D&D 5e utantill behöver du den för:
  • sätt att slå eller köpa abilities
  • ability score modifier
  • character advancement (XP per level)
  • advantage/disadvantage
  • proficiency bonus
  • ability check
  • saving throws
  • resting
  • strid inklusive skada och läkande (läka finns även i resting)
  • damage resistance/vulnerability
  • conditions
Och det var nog allt, men jag kan förstås ha missat något. Snabbt räknat behöver du alltså inte mer än 10% av boken... Men de procenten kan vara viktiga.
Jag är inte så insatt i 5e men detta finns inte att ta del av genom SRDn?

Bandobras_Took

Veteran
Jag är inte så insatt i 5e men detta finns inte att ta del av genom SRDn?
Vad är SRDn?

Jag köpte det för att jag föredrar d20 framför d6, och att jag trodde att jag skulle föredra DoD systemet samt att det verkade vara ett mer intressant äventyr i den boken. Men det var helt klart ett felköp om man måste ha en annan regelbok för att kunna spela spelet. Jag trodde liksom att de reglerna man behövde kunna för att spela LoR, skulle finnas med och vara förklarade i ....LoR!

Men oavsett mina skäl så är det inte ok att sälja ett spel som man inte kan spela utan att äga ett annat spel, om det inte FRAMGÅR VÄLDIGT TYDLIGT. 5e, som det står på omslaget, räcker inte på långa vägar. Jag blir fly förbannad. Man måste inte, som jag, ha en fil.kand. i kommunikation för att förstå detta. Det ska för bövelen vara självklart för den minst begåvade i särklassen. Så gör om och gör rätt Fria Ligan snälla, om detta stämmer.

lupus

Veteran
Vad är SRDn?
Det är ett dokument med enbart reglerna och utan bilder eller annat fluff för D&D (5E) som WotC ger ut för 3:e-partsutgivare att använda i sina publikationer. Det officiella finns att hämta på https://www.dndbeyond.com/resources/1781-systems-reference-document-srd, men det är rätt svårläst eftersom det inte finns något index i den och styckena verkar inte heller vara ordnade efter något uppenbart upplägg. Det finns diverse siter som har försökt organisera innehållet så att det är lättare att slå i, så det kanske är bättre att hitta någon bra sådan.

Men oavsett mina skäl så är det inte ok att sälja ett spel som man inte kan spela utan att äga ett annat spel, om det inte FRAMGÅR VÄLDIGT TYDLIGT.
https://freeleaguepublishing.com/shop/the-lord-of-the-rings/roleplaying-5e/ said:
The Lord of the Rings™ Roleplaying contains everything you need to create exciting adventures set in the world’s most popular fantasy setting
Ja, jag kan ju hålla med om att det inte är direkt uppenbart att det inte innehåller reglerna för att spela i världens mest populära fantay-miljö.

Bandobras_Took

Veteran
Det är ett dokument med enbart reglerna och utan bilder eller annat fluff för D&D (5E) som WotC ger ut för 3:e-partsutgivare att använda i sina publikationer. Det officiella finns att hämta på https://www.dndbeyond.com/resources/1781-systems-reference-document-srd, men det är rätt svårläst eftersom det inte finns något index i den och styckena verkar inte heller vara ordnade efter något uppenbart upplägg. Det finns diverse siter som har försökt organisera innehållet så att det är lättare att slå i, så det kanske är bättre att hitta någon bra sådan.

Ja, jag kan ju hålla med om att det inte är direkt uppenbart att det inte innehåller reglerna för att spela i världens mest populära fantay-miljö.
Tack för den informationen och länken. Nå, jag har i alla fall kontaktat Fria Ligan, så vi får se vad de säger. Kanske kan man förstå reglerna med bara den boken, annars får jag väl försöka tragla mig igenom....nej, 400 sidor...jag går å lägger mig :( haha jag får sälja den å köpa ToR istället.

verec

Warrior
Vad är SRDn?

Jag köpte det för att jag föredrar d20 framför d6, och att jag trodde att jag skulle föredra DoD systemet samt att det verkade vara ett mer intressant äventyr i den boken. Men det var helt klart ett felköp om man måste ha en annan regelbok för att kunna spela spelet. Jag trodde liksom att de reglerna man behövde kunna för att spela LoR, skulle finnas med och vara förklarade i ....LoR!

Men oavsett mina skäl så är det inte ok att sälja ett spel som man inte kan spela utan att äga ett annat spel, om det inte FRAMGÅR VÄLDIGT TYDLIGT. 5e, som det står på omslaget, räcker inte på långa vägar. Jag blir fly förbannad. Man måste inte, som jag, ha en fil.kand. i kommunikation för att förstå detta. Det ska för bövelen vara självklart för den minst begåvade i särklassen. Så gör om och gör rätt Fria Ligan snälla, om detta stämmer.
Om inte jag fattat fel så är det du har problem med här själva kärnan i D&D’s affärsidé.

Det är inte något Fria Ligan kan hindra.

Dvs att för alla saker som rör D&D där det nämns tex 5e så ”krävs” reglerna från Players Handbook för att spela (samt Dungeon Masters Guide om du ska spelleda).

Som du vidare indikerat verkar dock detta ej direkt framgå på hemsidan, men tror det är lätt att bli hemmablind eftersom D&D är så stort.

Satte ”krävs” inom citattecken pga att reglerna finns gratis genom SRD. Detta är ju dock inte något D&D skulle säga, samt ej heller något Fria Ligan troligen skulle vilja promota själva.

Detsamma gäller tex Ruins of Symbaroum, vilka i sin kickstarter kort skriver ”Note that you will need the core 5E rulebooks to fully enjoy Ruins of Symbaroum.”

Bandobras_Took

Veteran
Detsamma gäller tex Ruins of Symbaroum, vilka i sin kickstarter kort skriver ”Note that you will need the core 5E rulebooks to fully enjoy Ruins of Symbaroum.”
Där sa du just den gyllene meningen. Hade man bara satt den med röd text på hemsidan så hade man kunnat kalla sig ärliga i sin marknadsföring. För att inte tala om tydliga.

För att inte ta upp ännu mer plats i tråden (som ju egentligen skulle handla om något annat) så editar jag mitt sista inlägg: Jag har nu fått svar från Fria Ligan och de har varit mycket behjälpliga, så jag har inget att klaga på där.

Men låt mig slänga ut den här frågan: är det någon av er som har lirat/läst bägge spelen (eller samma spel fast med olika regler) som har något att säga om vilket de föredrar? Har för mig att Adam i tolkienpodden t.ex. tyckte att ToR hade bättre regler för strid, som man sedan tagit bort i LoR 5e. Fast så är det kanske med regler, det är kanske inte alls poängen att de ska vara översättnigsbara, utan tvärtom?

Last edited:

rollspelsroger

Veteran
Hej 'Tjurvrålaren'! (^o^)/

Som många redan berättat behöver du kunna grunderna för femte utgåvan till D&D för att kunna spela LotR5E/LoR. På baksidan till regelboken står följande: "[...]a brand new adaptation of the works of J.R.R. Tolkien using the rules for 5E." Samma information står på Fria Ligans butik på nätet (https://freeleaguepublishing.com/shop/the-lord-of-the-rings/roleplaying-5e/). Det kanske är inte så tydligt, men på sidan 15 står det "COMBAT
Combat is a necessity in a world where the Shadow threatens to cover the land in darkness. The Lord of the Rings Roleplaying relies primarily on the core rules for combat in 5E
". Resten av boken står det inget om hur strid fungerar, vilket förutsätter att spelarna (eller spelledaren) vet hur strid i D&D 5E fungerar. Om du inte vill köpa spelar- eller spelledarhandboken för femte utgåvan av D&D kan du, som @lupus skrev, använda systemreferensdokumentet (https://media.wizards.com/2016/downloads/DND/SRD-OGL_V5.1.pdf).

Jag har sett flera spel där det, precis som med LotR5E/LoR, satts en '5E'-stämpel och sen finns det ingen mer information om att du behöver kunna grunderna för D&D5E för att kunna spela resp. spel. Jag håller dock med om att speltillverkare bör vara tydliga om ett spel är beroende av en annan produkt, eller regelsystem, för att en ska kunna spela det.

Personligen föredrar jag The One Ring, och håller med det som Adam i Tolkienpodden har sagt om spelet. Den som läst Tolkiens trilogi på engelska kommer märka att speltillverkarna har byggt flera mekaniska koncept kring saker från böckerna, t.ex. Hope och Fellowship Points. Varken hopp- eller brödraskapspoäng finns med i LotR5e/LoR. Vilket av spelen du tilltalas av beror mycket på om du gillar D&D till att börja med. Gillar du böckerna bättre än Peter Jacksons filmer tror jag att du kommer uppskatta The One Ring bäst.

P.S. Om du tycker att SRD-dokumentet känns överväldigande har jag gjort videor som går igenom strid för spelare, resp. spelledare, för D&D 5E:

Zire

Swashbuckler
Jag håller med, det framgår absolut inte på Fria Ligans sida. Det står att den är baserad på 5E:s regler, inte att man behöver de reglerna.

Om inte annat så är formuleringen "contains everything you need to create exciting adventures set in the world’s most popular fantasy setting" helt fel eftersom boken i så fall uppenbarligen inte gör det.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Medan jag kan förstå att man inte vill slösa sidor på sånt som redan finns, tycker jag det är lite synd att inte fler spel faktiskt lyften in den mekanik som behövs i sina spel via OGL och SRD:n.

Men det kanske är kopplat till att OGL:en fortfarande är lite kantstöt, och inte alla vill ge ut sina spel under CC vilket det andra alterantivet hade varit.

Men det finns ju i teorin inget som kräver att man skriver ett spel som kräver att man måste förlita sig på SRD:n eller PHB.

rollspelsroger

Veteran
[...]Har för mig att Adam i tolkienpodden t.ex. tyckte att ToR hade bättre regler för strid, som man sedan tagit bort i LoR 5e.[...]
Stämmer. Rekommenderar varmt när Adam pratar The One Ring i podden Spelhyllan av Pontus Kjellberg, för den som är nyfiken på spelet:

Last edited: