The One Ring One Shot

Jag sitter och ska slänga ihop ett scenario till The One Ring och sitter som bäst och skummar Ruins of the lost Realm för att få idéer.

Är det någon mer som fått boken och som har idéer på korta scenarion som man kan spela klart på ca 5 timmar?
Än så länge har jag en tanke om två utbygdsjägare som blir ivägskickade av Gandalf för att göra X eller hitta Y, men vad de sakerna är, ja det är det jag sitter och klurar på.

Så utifrån min väldigt minimala grund, hjälp mig spåna fram något spännande som kan få mig att dra in en skeptiker och en redan frälst djupare i Midgård för att i framtiden spela en längre kampanj i Eregion med Ruins of the lost Realm som grund.

zo0ok

Rollspelsamatör
Jag gillar Ruins of the Lost Realm... mest läst om Tharbad så här långt.

Det finns ett bibliotek i Tharbad, med en gammal bibliotekarie och eventuellt ett gömt rum.
Gandalf skulle kunna vara intresserad av en text, en karta eller en ledtråd från biblioteket.

Varför går han inte dit själv - kanske är han inte välkommen? kanske har han ett annat bråttom-ärende? kanske finns det spioner i Tharbad?

Skippade en del av boken och hoppade fram till delen om Black Numenorians som skickats till Eregion för att spionera och försöka finna Imladris. Tänker att Gandalf har via sina agenter hört det ryktas om att ett stort skepp i svart trä siktas vid kusten och anar att det är pirater från Umbar. Vad gör dem i Eregion? Vad är deras syfte? Vad det än må vara kan det inte vara bra, så Gandalf ber utbygdsjägarna om hjälp och ber dem resa söderut till Lond Daer för att bekräfta hans oro och fruktan, att fienden kommit så nära. Han har ingen plan för hur de ska motarbetas om det visar sig att han har rätt.
I Lond Daer finns en drös Black Numenorians som är utklädda och insamlar information och spionerar i allmänhet.
När spelarna upptäcker vad som pågår så kan de antingen återvända till Gandalf, men med enbart en bekräftelse om att ryktena stämmer, eller så kan de försöka gräva djupare, vilket då kanske leder dem till att upptäcka vart de har sitt enorma skepp längre söderut.

Jag tror jag går den här vägen.

Skippade en del av boken och hoppade fram till delen om Black Numenorians som skickats till Eregion för att spionera och försöka finna Imladris. Tänker att Gandalf har via sina agenter hört det ryktas om att ett stort skepp i svart trä siktas vid kusten och anar att det är pirater från Umbar. Vad gör dem i Eregion? Vad är deras syfte? Vad det än må vara kan det inte vara bra, så Gandalf ber utbygdsjägarna om hjälp och ber dem resa söderut till Lond Daer för att bekräfta hans oro och fruktan, att fienden kommit så nära. Han har ingen plan för hur de ska motarbetas om det visar sig att han har rätt.
I Lond Daer finns en drös Black Numenorians som är utklädda och insamlar information och spionerar i allmänhet.
När spelarna upptäcker vad som pågår så kan de antingen återvända till Gandalf, men med enbart en bekräftelse om att ryktena stämmer, eller så kan de försöka gräva djupare, vilket då kanske leder dem till att upptäcka vart de har sitt enorma skepp längre söderut.

Jag tror jag går den här vägen.
Jag måste varit enormt trött när jag skrev posten ovan. Eregion? Det ska vara Eriador.