Nekromanti The One Ring-Resor som brädspel

Glom

Veteran
Jag har precis skaffat det nya rollspelet One Ring: Adventures over the Edge of the Wild. Jag var delvis lockad av det förenklade spelsättet och hexgon-kartan som man skulle spela ut sina resor på.

För att känna på reglerna provade jag på en resa med fyra människor från Långa Sjön till Järnåsarna, det var rätt så lurigt och en i sällskapet blev allvarligt skadad i en jaktolycka när de var halvvägs. Resan tog elva dagar men dte togg fjorton dagar innan han hade återhämtat sig när de väl var framme vid Järnåsarna.

-------------
Om nu de enkla tärningsslagsreglerna för resor kunde resultera i sådant, så skulle man ju kunna göra en enkel tävling av detta. Ett litet resespel där två eller flera sällskap tävlade om att ta sig fram på kartan mellan två destinationer.

Här är ett testförsök med bara ett lag, för att känna på reglerna.
Laget består av fyra kloner av den förtryckta rollpersonen Lifstan, en tungt beväpnad människa med betydande resvana.

Lifstan, barding from Dale.
Travel: 2 , Explore:2, Hunting:0
Endurance=29 - Uthållighet
Encumberance=21 - Belastning av rustning och annan utrustning.

Regler för spelet:
#Sällskapet måste behålla sin utrustning, alla "encumberance points" under hela färden.
#Om någon i sällskapet blir unconscious (endurance=0) är spelet förlorat.

---------------Färden från Esgaroth till Iron Hills-------------
*14 rutor=140 miles
*Färden går genom Upper Marches, som består av Moderate Terrain, (stiglös vildmark med begränsad vegatation)
Resängden blir då 140*1,5 = 210 miles
*20 miles per dag ger 11 dagars resa.
*Färden går om hösten, så det blir ett slag var fjärde påbörjad dag -> Tre utmattnignstest "Fatigue", där man med sin "Travel"-färdighet skall slå ett givet Target Number.
*Området räknas som ett av "the Wild Lands" vilket gör resan svår "hard", med ett Target Number(TN) = 16

------De första fyra dagarna av färden.
Target Number:16

Guide: Lifstan1: Encumberance=21, Endurance=29.
Slår 9 +2 +6 = 17 -> Great Success

Scout: Lifstan2: Encumberance=21, Endurance=29.
Slår 10 +5 +5 = 20 -> Success

Huntsman: Lifstan3: Encumberance=21, Endurance=29.
Slår 10 +4 +1 = 15 -> Failure -> Endurance=29-21=8 -> Weak

Look-Out: Lifstan4: Encumberance=21, Endurance=29.
Slår G +5 +1 = Guaranteed Success

Alltså, Lifstan1 lyckas över förväntan väl, eftersom han är guide så borde sällskapet ha hittat en trevlig väg utan större bekymmer.
Lifstan2 har inga problem att hänga med som scout.
Lifstan3 den stackars anskaffaren hänger dock inte med och är efter de första fyra dagarna helt slutkörd efter att ha lubbat runt med sin sköld och rustning. Rollspelsmässigt inte så konstigt eftersom han är kass på anskaffning-(han hade behövt Överlevnad-Slätt).
Lifstan4 travar på och allt oknytt passerar utan att lägga märke till sällskapet, vilken tur!

Ok, för spelet var det bara Lifstan3:s misslyckande som spelar någon roll.
Jag antar att han kan lämpa över sin utrustning på de andra
#Spelregel: Den i sällskapet som blir uttröttad("weak") kan lämna över delar av sin utrustning (eller all utrustning) på de andra. Under förutsättning att de andra kan bära den och att den uttröttade får en Endurance högre än sin Fatigue.

När Lifstan3 hivar av sig sin utrustning får han bara kvar en encumberance (gamla hederliga belastningspoäng-bep :) på 1. De andra får då ökat sin encumberance med 7 (typ), vilket är precis vad de klarar. det blir en svettig vecka det här.
Hans utmattning kommer dock sitta i under det kommande slaget.

------Dag fyra till åtta av färden.

Guide: Lifstan1: Encumberance=21+6=27, Endurance=29.
Slår 5 +1 +5 = 11 -> Failure -> Endurance=29-27=2 -> Weak

Scout: Lifstan2: Encumberance=21+7=28, Endurance=29.
Slår 5 +4 +4 = 14 -> Failure -> Endurance=29-28=1 -> Weak

Huntsman: Lifstan3: Encumberance=21-20=1, Endurance=8 Weak.
Slår 6 +(3) +(1) = 6 -> Failure -> Endurance=8-1=7

Look-Out: Lifstan4: Encumberance=21+7=28, Endurance=29.
Slår 7 +4 +2 = 13 -> Failure -> Endurance=29-28=1 -> Weak

Vojne, det här gick åt skogen. Alla misslyckades. Helt plötsligt är det den lättklädde Lifstan3 som är piggast i gänget. Det här kommer aldrig att gå.

------De sista dagarna av färden.

Guide: Lifstan1: Encumberance=27, Endurance=2 Weak.
Slår 2 +5 +4 = 11 -> Failure -> Endurance=0 -> Unconscious

Scout: Lifstan2: Encumberance=28, Endurance=1 Weak.
Slår 10 +(2) +(3) = 10 -> Failure -> Endurance=0 -> Unconscious

Huntsman: Lifstan3: Encumberance=1, Endurance=7.
Slår 5 +5 +2 = 12 -> Success

Look-Out: Lifstan4: Encumberance=28, Endurance=1 Weak.
Slår 7 +5 +(3) = 12 -> Failure -> Endurance=0 -> Unconscious

Game Over!
Tre i sällskapet ligger kvar i tälten och vägrar att gå ett steg till. Det är upp till vår hopplösa anskaffare att försöka göra dte lite mysigt för dom och ge dem lite rotsoppa tills de kvicknar till. Men då är spelet redan över.

Om det finns två tävlingsintresserade OneRing-spelare på forumet så kan vi prova. Det finns väl ingen tärningsrullare inbyggd, så jag får vara opartisk tärningsrullare.

Glom

Veteran
Oops: The One Ring-Resor som brädspel

OK, reglerna var visst inte så stenhårda som jag trodde i posten ovan. Tydligen så minskar man inte på sina KroppsPoäng (endurance) utan istället ökar någon slags belastningspoäng (fatigue). Rollpersonerna kommer alltså inte att kollapsa av trötthet ute i vildmarken utan bara blir uttröttade (weary) vilket ökar risken för misslyckade fatigue-test under resan och därmed ökar risken för att göra misstag (hazards).

If endurance < fatigue then weary

Min tolkning kanske kan användas för ilmarscher i full rustning, då rollpersonerna rimligtvis borde bete sig som i exemplet ovan och kollapsa efter sisådär 9 dar.

Det blir ju lite lurigare som forumspel nu när konsekvenserna inte är så direkta. Kanske kan man lägga in ett färdighetstest på destinationen. Kanske att komma överens med invånarna påd estinationen om någon form av uppgörelse. Alla färdighetstest påverkas av om man är weary, så då spelar ju resan in, antagande att man inte hinner vila upp sig innan förhandlingen.

Med Fatigue-ökning ist.f. Endurance-minskning blir resan ovan:

Vid färdens början:
Lifstan1: Endurance:28 , Fatigue:21
Lifstan2: Endurance:28 , Fatigue:21
Lifstan3: Endurance:28 , Fatigue:21
Lifstan4: Endurance:28 , Fatigue:21

Efter fyra dagar:
Lifstan1: Endurance:28 , Fatigue:21
Lifstan2: Endurance:28 , Fatigue:21
Lifstan3: Endurance:28 , Fatigue:42 WEAK
Lifstan4: Endurance:28 , Fatigue:21

Efter åtta dagar:
Lifstan1: Endurance:28 , Fatigue:48 WEAK
Lifstan2: Endurance:28 , Fatigue:49 WEAK
Lifstan3: Endurance:28 , Fatigue:23
Lifstan4: Endurance:28 , Fatigue:49 WEAK

Vid färdens mål:
Lifstan1: Endurance:28 , Fatigue:75 WEAK
Lifstan2: Endurance:28 , Fatigue:77 WEAK
Lifstan4: Endurance:28 , Fatigue:77 WEAK

Då skall vi se vad reglerna säger om färdighetstest, de kallas tydligen "task" om spelaren väljer att göra dem. "Negotiate a deal" kan man använda Insight eller Persuade för. standardnivån är att Target Number (TN) sätts till 14 "Moderate difficulty"

En i gänget blir talesman, så det blir rimligtvis Lifstan3 som inte är uttröttad (weak) efetrsom de andra burit hans grejer halva färden. Lifstan3 har Persuade=3(good) och Insight=2(average), så han använder persuade

Slår 8 +3 +5 +4 = 20 -> Success !

(jag noterar att det hade gått vägen även om han varit weak, det är slag på tre o lägre på T6 som inte räknas)

Hmm, det här blir ju inte mycket av tävling det här inte. Alla går ju lika fort och weary spelar inte in så mycket. Kanske om man kör tävlingen mellan flera destinationer eller åtminstone fram och tillbaka. Med ett krav på rollpersonerna skall vara helt utvilade innan de påbörjar nästa resa.
#Regel: Alla i sällskapet måste ha vilat sig så att fatigue är nere på grundnivån för encumberance.

Nu står det inte hur Fatigue-poängen minskar över tiden, men om det hade varit endurance-poängen så hade de ökat med 2 +Heart varje dag. Lifstan har Heart=7. Om man använder samma regel på Fatigue så kommer de mest uttröttade ner till grudnvärdet 21 på (77-21)/9 = 7 dar.

Innan färden tillbaka kan börja så har det alltså gått 11+7=18 dagar sedan färden började.
Det här skulle kunna fungera som en tävling.
#Regel: Den som kommer först tillbaka vinner.

Någon som vill ställa upp med ett lag?

Glom

Veteran
Oops: The One Ring-Resor som brädspel

Det blir vekare o vekare, synd.

Efter att ha läst på cubicle7:s forum för one ring där de otydliga journey-reglerna diskuterades i augusti visar det sig att man vid ett missat fatigueslag bara ökar fatigue med encumberance-värdet för "the traveling gear", dvs 1 poäng på vår,sommar och 2 poäng på höst,vinter.

Det betyder att Lifstan-sällskapet skulle ha kommit fram utan att vara "weak"
Lifstan1: Endurance:28 , Fatigue:23
Lifstan2: Endurance:28 , Fatigue:23
Lifstan4: Endurance:28 , Fatigue:23

Å andra sidan framgår det att Fatigue bara återställs med ett poäng per dag, om man vilar ut under ordnade former.
Innan färden tillbaka kan börja så har det alltså gått 11+2=13 dagar sedan färden började.

-----------------------
Nu när jag lärt mig reglerna så testar jag med ett annat sällskap

Laget består av fyra kloner av den förtryckta rollpersonen "the Bride", en något lättare rustad människa med begränsad resvana. Om än med betydande överlevnadskunskaper som kan komma till nytta vid en eventuell Hazard.

The Bride, woodman of Wilderland.
Travel: 1 , Explore:3, Hunting:3
Endurance=24 - Uthållighet
Encumberance=15 - Belastning av rustning och annan utrustning.

------------Färden första slag:
Bride1: Endurance:28 , Fatigue:15
Slår G +4 = automatic success

Bride2: Endurance:28 , Fatigue:15
Slår 4 +5 = 9 -> Failure -> Fatigue=15+1=16

Bride3: Endurance:28 , Fatigue:15
Slår 6 +2 = 8 -> Failure -> Fatigue=15+1=16

Bride4: Endurance:28 , Fatigue:15
Slår G +4 = automatic success

------------Färden andra slag:
Bride1: Endurance:28 , Fatigue:15
Slår 9 +3 = 12 -> Failure -> Fatigue=15+1=16

Bride2: Endurance:28 , Fatigue:16
Slår 1 +5 = 6 -> Failure -> Fatigue=16+1=17

Bride3: Endurance:28 , Fatigue:16
Slår 8 +4 = 12 -> Failure -> Fatigue=16+1=17

Slår G +3 = automatic success

------------Färden tredje slag:
Bride1: Endurance:28 , Fatigue:16
Slår 5 +4 -> Failure -> Fatigue=17

Bride2: Endurance:28 , Fatigue:17
Slår 5 +1 -> Failure -> Fatigue=18

Bride3: Endurance:28 , Fatigue:17
Slår G +3 = automatic success

Slår 7 +5 -> Failure -> Fatigue=16

Alltså inga hazards på denna resa heller, så överlevnadsfärdigheterna kom inte till nytta. Den mest uttröttade är Bride2 som behöver tre dagar för att återhämta sig (18-15=3). Det betyder att TeamBride ligger en dag efter TeamLifstan

Om man dessutom lägger in en förhandling som en del av tävlingen så ligger Bride klart efter, utan någon färdighet i vare sig Persuade eller Insight så får de alltså bara slå den tolvsidiga tärningen och då kan de bara lyckas om de får Gandalf-runan.

Så för att få någon form av spänning i en sådan här resetävling så behöver man lägga till flera färdighetsslag och då börjar det bli som ett rollspel och inte den snabba överlevnadskapplöpningen som jag såg först. Så kan det gå.

Jocke

Man med skägg
Re: Oops: The One Ring-Resor som brädspel

EDIT: Det här är hur jag tror om hur reglerna funkar. jag kan var helt fel ute. har inte nån bok här att läsa i.

--------

Jag tror att du räknar fel. Current end och fatuige är inte samma valuta.

Du kommer dra ifrån vikten från endurence och landa på en siffra som är typ nio (eller det vara vad min gubbe hade i alla fall)
Det här är en valuta som minskar genom äventyret ex. varje gång rp får skada.

Sedan kommer fatuige att börja på noll för att sedan öka vid tex. misslyckade travel slag.
Det här är en helt annan valuta som kommer att öka under äventyret.

efter någon vecka på vägarna och en eller annan strid så kommer dessa värden att krypa närmare varandra och när fatuige går över curent end. kryssar man weary rutan och får bara räkna 4-6 på t6:orna.

Och då börjar det bli väldigt svårt att kunna resa vidare utan att spendera hope, samtidigt som mörkmåredens skuggor korrumperar rp och snar sitter man i ett gravkummel och försöker suga livskraften ur andra resande.

Det är alltså inte så farligt att resa när man är hel och ren, även om det skulle vara en längre färd.
Det som gör resan farlig är att det händer andra saker i äventyret mellan resemomenten.

Ögat

Hero

Du kommer dra ifrån vikten från endurence och landa på en siffra som är typ nio (eller det vara vad min gubbe hade i alla fall)
Nu har jag inte heller böckerna framför mig, men det låter konstigt. När jag gjorde en rollperson hade jag 24 endurance, vilket ligger mycket närmare det som Glom skriver.

Jag tror att du missförstått hur encumbrance fungerar och hur det hänger ihop med fatigue. Tyngre utrustning gör _inte_ att du svimmar snabbare, däremot gör den att du blir uttröttad snabbare och således bara får räkna 4-6. Annars vore det självmord att bära rustning.

Glom

Veteran

Olav said:
Nu har jag inte heller böckerna framför mig, men det låter konstigt. När jag gjorde en rollperson hade jag 24 endurance, vilket ligger mycket närmare det som Glom skriver.

Jag tror att du missförstått hur encumbrance fungerar och hur det hänger ihop med fatigue. Tyngre utrustning gör _inte_ att du svimmar snabbare, däremot gör den att du blir uttröttad snabbare och således bara får räkna 4-6. Annars vore det självmord att bära rustning.
aha, nu fattar jag vad Jochman ville säga, jag tror både Olav och jag är med på det nu:

Man kan se det som att det viktiga som förändras när du reser är marginalen/differensen mellan din Endurance och din Fatigue.
alltså: Jochmans "valuta" (J) : J=Endurance - Fatigue.

Vid en resa så ökar din Fatigue sakta men säkert.
Det innebär att i kommande äventyr så har du mindre marginal innan du blir uttröttad (Weak)

If Endurance < Fatigue then Weak
eller med Jochmans valuta:
If J < 0 then Weak.

Det Jochman säger är att hans rollperson har J=9
Lifstan har J=5.

--------------
Som både Jochman och Olav upptäckt, så hade jag fått det hela om bakfoten i min första post och fått till någon form av forcerad dödsmarsch.

I andra posten har jag fortfarande fel, det är bara den extra belastningen av "travel gear", 1 eller 2 poäng encumberance, som man lägger till Fatigue vid ett misslyckat Fatigue-test.

Skall bli intressant att se hurpass dödligt det här rollspelet är.

Jocke

Man med skägg

jag hade förstått allt fel, jag hittade det här smått fantastiska webformuläret http://azrapse.es/tor/sheet.html som räknar ut allt rätt med fatigue och så.
Dock har jag inget mot reglerna som jag förstod dem och fundera på att sno dem till nått, nån gång.