Organ;n210288 said:
Skulle någon kunna berätta för mig om athe One Ring RPG? Hur funkar det? Hur står det sig i jämförelse med LotR från Decipher? Hur väl förmedlar det en känsla av Middle Earth?
Igår började vi en The One Ring-kampanj, mest med att göra gubbar. Men skillnaderna blev rätt uppenbara.
Deciphers Lord of the Rings känns rätt mycket som en d20-version med 2d6 istället för en d20. Det är mer att man har tagit ett Helt Vanligt Regelsystem™ och klistrat på Tolkiens Midgård (MERP gjorde samma sak i stort sett). Så i stort sett så bygger det systemet på att dyrka dörrar och kötta goblins.
I The One Ring har man tvärtom fokuserat rätt hårt på det man gör i en Tolkien-bok, och skapat regler efter det. Så det ligger hårt fokus på att resa, träffa coola personer, och för den delen kötta orcher. Mycket tid läggs på att planera sin resa, se till att det finns resurser, möjligheter att vila ut på vägen, inte allt för svåra hinder på vägen etc, för man blir trött av att resa och det tar tid. Det är också ett gruppspel, där man gör ett fellowship som stöttar varandra och tar olika roller under både resor och strid.
The One Ring är skill-baserat. Uppsättningen skills är skapad så att det finns praktisk användning av alla färdigheter, till och med Song (skitviktigt när man till exempel träffar coola personer). Skills har ett värde från 0 upp till 5. Gelémässigt slår man en tolvsidig tärning, numrerad 1-10 plus en Gandalf-runa och ett Saurons Öga, plus en klase T6 beroende på skill-värdet. Summan ska komma över ett "target number", oftast 14. Gandalf-runan innebär att man lyckas automagiskt. Saurons öga räknas som 0, och innebär också att något kasst händer. Kvaliteten räknas efter antalet sexor man slår på sina T6: inga sexor = normal framgång, en sexa = stor framgång, två eller fler = superstor framgång. Så när man slår räknar man normalt sett inte ihop summan, utan bara ser om det ser ut som att summan är över target number, och sen letar man sexor. Det är först i gränspuckar som man faktiskt räknar.
Spelvärlden i The One Ring börjar typ fem år efter femhärarslaget, och sen spelar man på med ett äventyr per år. Man har en äventyrsfas där spelledaren skickar en på äventyr, och en brödraskapsfas när man gör vad man vill – bygger kontaktnät, vilar upp sig, fixar hemmet, studerar, blir bättre etc. Världen är väldigt mysig och rätt fokuserad på böckerna (filmerna tar man knappt upp alls).