Nekromanti The One Ring RPG

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Skulle någon kunna berätta för mig om athe One Ring RPG? Hur funkar det? Hur står det sig i jämförelse med LotR från Decipher? Hur väl förmedlar det en känsla av Middle Earth?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Organ;n210288 said:
Skulle någon kunna berätta för mig om athe One Ring RPG? Hur funkar det? Hur står det sig i jämförelse med LotR från Decipher? Hur väl förmedlar det en känsla av Middle Earth?
Igår började vi en The One Ring-kampanj, mest med att göra gubbar. Men skillnaderna blev rätt uppenbara.

Deciphers Lord of the Rings känns rätt mycket som en d20-version med 2d6 istället för en d20. Det är mer att man har tagit ett Helt Vanligt Regelsystem™ och klistrat på Tolkiens Midgård (MERP gjorde samma sak i stort sett). Så i stort sett så bygger det systemet på att dyrka dörrar och kötta goblins.

I The One Ring har man tvärtom fokuserat rätt hårt på det man gör i en Tolkien-bok, och skapat regler efter det. Så det ligger hårt fokus på att resa, träffa coola personer, och för den delen kötta orcher. Mycket tid läggs på att planera sin resa, se till att det finns resurser, möjligheter att vila ut på vägen, inte allt för svåra hinder på vägen etc, för man blir trött av att resa och det tar tid. Det är också ett gruppspel, där man gör ett fellowship som stöttar varandra och tar olika roller under både resor och strid.

The One Ring är skill-baserat. Uppsättningen skills är skapad så att det finns praktisk användning av alla färdigheter, till och med Song (skitviktigt när man till exempel träffar coola personer). Skills har ett värde från 0 upp till 5. Gelémässigt slår man en tolvsidig tärning, numrerad 1-10 plus en Gandalf-runa och ett Saurons Öga, plus en klase T6 beroende på skill-värdet. Summan ska komma över ett "target number", oftast 14. Gandalf-runan innebär att man lyckas automagiskt. Saurons öga räknas som 0, och innebär också att något kasst händer. Kvaliteten räknas efter antalet sexor man slår på sina T6: inga sexor = normal framgång, en sexa = stor framgång, två eller fler = superstor framgång. Så när man slår räknar man normalt sett inte ihop summan, utan bara ser om det ser ut som att summan är över target number, och sen letar man sexor. Det är först i gränspuckar som man faktiskt räknar.

Spelvärlden i The One Ring börjar typ fem år efter femhärarslaget, och sen spelar man på med ett äventyr per år. Man har en äventyrsfas där spelledaren skickar en på äventyr, och en brödraskapsfas när man gör vad man vill – bygger kontaktnät, vilar upp sig, fixar hemmet, studerar, blir bättre etc. Världen är väldigt mysig och rätt fokuserad på böckerna (filmerna tar man knappt upp alls).
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
One ring är ett av de bästa rollspelen jag spelat, vilket ledde till att det är den enda kampanjen jag spelledigt som vi faktiskt spelade till slut.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag har aldrig spelat LotR från Decipher så den jämförelsen kan jag inte göra. Men TOR är ett av mina favvo-spel så jag rekommenderar det varmt. Det är bra stämning och reglerna är lagom konstiga för att det ska kännas annorlunda än andra spel.

här är min recension
http://www.mandrill.se/boningen/2011/10/30/regelfest-i-midgard/

Här är två spelrapporter
http://www.mandrill.se/boningen/2011/11/06/tor-spelrapport/
http://www.mandrill.se/boningen/2011/11/13/tor-spelet-gar-vidare/

Här är två rapporter om Tales from the Wilderlands och hur det är att SLa
http://www.mandrill.se/boningen/2013/03/07/the-one-ring-berattelser-fran-vildarnas-land/
http://www.mandrill.se/boningen/2013/11/18/the-one-ring-mer-om-tales-from-the-wilderland/
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
En liten grej: Jag har spelat en av krigar-yrkena (om det finns fler) och har då mest blivit bättre genom att göra min rollpersons vapen bättre. Så nu är min rollperson nån slags hjälte med en hjälte-yxa.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,585
Med risk för en viss trådkapning. hur är Adventures in Middle-Earth i förhållande till TOR? Det är ju samma utgivare fast AME använder spelmotorn från D&D5e.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Gelémässigt" är en felstavning av ordet "regelmässigt". Det tyckte en del (inklusive undertecknad) var så roligt att de fortsatte att använda det.

Det är lite som ordet "speleldare". En felstavning som började leva ett eget liv.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
Tycker systemet är rätt bökigt. Inte jättekomplext. Men bökigt. Speciellt systemet för resor är omständigt och tråkigt att det blev så mycket fokus på det. Så här i efterhand efter att ha köpt nästan allt till TOR så har jag önskat att man hade haft en kristallkula som kunnat förutspå Adventures in Middle-Earth. Jag gillar TOR hyfsat. Och trotts att jag är en stor fantast av Tolkien så tycket jag spelet inte alls är en så perfekt anpassning som många påstått. Men det är nog delvis beroende på estetiska preferenser från min sida. Böckerna är fina men stilen är i många fall...andefattig.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Jag håller ToR som ett av mina favoritspel. Jag tycker att det förmedlar känslan av Middle Earth enastående. Ok, den känslan lär väl vara personlig, men ändå.

Den reviderade upplagan (i en bok) är lite bättre än den ursprungliga (två böcker i en... bokhållare?) regelmässigt och bättre organiserad (den ursprungliga var hopplös).

Illustrationer och intryck är fantastiskt. Värt det nästan bara för den skull.

Reglerna innehåller många fiffiga inslag som jag gillar. Krille har ju nämnt en del, men jag uppskattar bl a hur särdrag används, mekaniken med en gemensam pool fellowship points och faith. Jag älskar att man kunde använda Song (som Krille sa) på ett meningsfullt sätt, liksom särdraget Smoking. Det jag uppskattar minst är faktiskt stridsreglerna, som jag upplever som lite statiska.

Världen är en lågmäld variant av midgård, som kommer på hexagonkarta, med ett ganksa litet antal bebodda platser. Det jag saknar med den är att den hade kunnat få vara lite mer av fishtank (relationer mellan personer i de olika hemvistarna) redan från början. Kampanjmodulen om mörkmården tar det dock däråt.

En husregel för Jockes kommentar om att yxor blir bättre: Man får alltså egenskaper som gör ens favvovapen bättre, och dessa vapen har "plot immunity". Jag omtolkade det så att det blir personliga egenskaper i stället; egenskapen att en yxa ger +1 skada för att den är så himla häftig kan lika gärna ses som att det är yxbäraren som ger +1 i skada oavsett vilken yxa, för att hen är så häftig.
 
Top