Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har nu spelat "The One Ring" tre spelmöten (i en grupp som spelat ytterligare ett par möten innan jag hoppade in) och överlag är jag väldigt förtjust i spelet och dess mekanismer och finesser. Jag gillar hur det är uppbyggt kring kartan men resor och slag för att se hur väl man klarar sig. Överlag ett rätt trevligt system för ett rätt episkt hjältespel.
Efter kvällens möte började vi dock diskutera de brister vi kände fanns och vad vi hade för idéer att lösa dem. Här är de husregler vi kände kunde vara vettiga, och jag vill gärna hör vad andra har haft för tankar om spelet, om ni har hittat på några egna husregler och vad ni tycker om nedanstående husregler (strunt samma om vi har olika spelstilar och därför olika behov, men motivera gärna VARFÖR ni tycker en husregel inte funkar för ER):
Called shot
Istället för att säga innan att man vill göra ett "called shot" så får man efter man slagit (om man lycka och får minst en gandalfruna) välja att låta attacken ha varit ett "called shot".
Istället för att vapnet bestämmer vad ett "called shot" resulterar i så får man välja vilket man vill av de allternativ som finns, så länge det är rimligt.
"Called shot" kan också vara att man träffar en specifik kroppsdel med rimliga konsekvenser av detta.
Battle Dice
Battle Dice kan användas till vad som helst som involverar tärnignar under striden, inklusive sitt armor roll för att undvika skada.
Får man "dubbelsexor" på ett slag i strid så får man en extra battle die att använda.
Attack Dice
När man ska slå ett attackslag får man välja att slå färre sexsidiga tärningar än man får, och för varje tärning man tar bort från slaget får man +1 på Parry, eller 1 extra armor die under rundan.
Man kan ta bort en sexsidig tärning från attackslaget för att få göra en extra attack mot en annan fiende (med samma avdrag).
Efter kvällens möte började vi dock diskutera de brister vi kände fanns och vad vi hade för idéer att lösa dem. Här är de husregler vi kände kunde vara vettiga, och jag vill gärna hör vad andra har haft för tankar om spelet, om ni har hittat på några egna husregler och vad ni tycker om nedanstående husregler (strunt samma om vi har olika spelstilar och därför olika behov, men motivera gärna VARFÖR ni tycker en husregel inte funkar för ER):
Called shot
Istället för att säga innan att man vill göra ett "called shot" så får man efter man slagit (om man lycka och får minst en gandalfruna) välja att låta attacken ha varit ett "called shot".
Istället för att vapnet bestämmer vad ett "called shot" resulterar i så får man välja vilket man vill av de allternativ som finns, så länge det är rimligt.
"Called shot" kan också vara att man träffar en specifik kroppsdel med rimliga konsekvenser av detta.
Battle Dice
Battle Dice kan användas till vad som helst som involverar tärnignar under striden, inklusive sitt armor roll för att undvika skada.
Får man "dubbelsexor" på ett slag i strid så får man en extra battle die att använda.
Attack Dice
När man ska slå ett attackslag får man välja att slå färre sexsidiga tärningar än man får, och för varje tärning man tar bort från slaget får man +1 på Parry, eller 1 extra armor die under rundan.
Man kan ta bort en sexsidig tärning från attackslaget för att få göra en extra attack mot en annan fiende (med samma avdrag).