Nekromanti The One Ring - vad tycker du?

Necross

Swashbuckler
Ni som spelat "The One Ring", vad tycker ni om det? Jag köpte det när det kom, tycker det verkar intressant, men har inte haft tid att ta tag i ett test.

Jag är särskilt intresserad av vad du säger om systemet, världen är ju redan ganska bekant :gremsmile: Fördelar, nackdelar? Vilken sorts spel ger det upphov till? Vem passar det för?

Tacksam för svar.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag har läst reglerna två gånger och har inte så mycket att lägga till vad som sägs i Måns länk.

Regelsystemet känns ganska traditionellt, men med en och annan twist (Mouse Guards ande svävar över hela projketet).

Jag gillar att resande är så viktigt i spelet och tycker att systemet för social interaktion har sina poänger.

Av introduktionsäventyret att döma - och det tycker jag ligger i linje med vad som sägs i resten av regelböckerna - ska man spela rälsade, problemfokuserade scenarior. Tanken verkar vara att man i första hand spelar ganska korta, enkla äventyr. Strid tonas ned (och vi får se om Cubicle kan hålla sig till det när den första scenarioboken kommer eller om de hänfaller till dungeons and orcs a la MERP). Karaktärerna är hjältar och förväntas vara motiverade att kämpa mot skuggan utan vidare krusiduller, och det är ju gott så.

Efter att ha spelat ett spelmöter är jag lite fundersam inför stridssystemet. Jag gillar abstraktionsnivån - att man inte behöver klydda med förflyttnignar och position - men förstår inte riktigt poängen med "stances". Ungefär halvägs in i slutstriden fattade jag och de jag spelade med hur vi skulle optimera stances för att vinna striden på enklaste sätt. Det känns som att det är väldigt lätt för spelare att hitta den "optimala" stance-kombintaionen mot olika fiender. Det känns inte så intressant och det känns inte så taktiskt (om det sista nu var syftet).

I övrigt gillar jag spelet. Det är oceaner bättre än MERP och känns mer genomtänkt och intressant än The Lord of the Rings RPG.

Däremot är introduktionsscenariot inte så bra: platt, ganska ointressant och ett typexempel på hur man gör ett dåligt rälsat äventyr.

Botulf

Hero
Inte spelat det än. Men det står på prioriteringslistan. Dock så finner jag böckerna tämligen sega att läsa och väldigt kaotiskt organiserade.

Ser dock fram emot Rivendell+Dunedain boken.

Lukas

Mannen i Gult
Jag Tycker mycket om spelet, det är på många sätt vad jag vill få ut av ett midgård-rollspel.

jag finner regelmekaniken intressant då den lägger fokus på Väldigt tolkienaktiga grejer (nej du kan inte spela magiker). jag tycker till exempel den lilla regeln om brödrarskapfocus är ett jätte bra exempel eftersom det verkligen känns som det bygger upp en stark brödraskap känsla mellan de olika medlemmana i gruppen.

som så många andra håller jag med om att introäventyret inte håller måttet, och det tror jag mycket är av attd e inte hade rätigherterna att skriva om Mewlips som "the marsh-dwellers" sy tydligt är baserade på .

Ögat

Hero

Necross

Swashbuckler
Olav said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Jag har hört detta förut och jag måste drista mig att fråga vad för slags stämning detta är?
Moral, resor och manlig vänskap. </div></div>
Ganska bra sammanfattat! Man spelar goodguys, man förflyttar sig (vilket är slitigt) och man håller ihop, annars är man ägd. Manlig vet jag inte, jag antar att det går lika bra att spela kvinnor.

bladerunner_35

Warrior
Necross said:
Olav said:
Jag har hört detta förut och jag måste drista mig att fråga vad för slags stämning detta är?
Moral, resor och manlig vänskap.
Ganska bra sammanfattat! Man spelar goodguys, man förflyttar sig (vilket är slitigt) och man håller ihop, annars är man ägd. Manlig vet jag inte, jag antar att det går lika bra att spela kvinnor.
Jag tror jag förstår. Det låter ganska likt David Eddings och Joe Abercrombie.

Ögat

Hero
Böckerna handlar om män som måste - vill - lämna sina fruar/flickvänner/flörtar/åldrande släktingar och ge sig ut och resa och göra rättrådiga, tappra och besvärliga saker.

Om det går lika bra att spela kvinnor... tja, varför inte. Men det är knappast ett grundläggande element.

Ögat

Hero
Jag har inte läst Abercrombie, så det säger jag inget om.

Däremot upplever jag inte alls att Eddings och Tolkien handlar om samma saker.

Eddings handlar om att passera puberteten, bli av med oskulden, upptäcka världen, inse sin sanna potential och förstå att alla har en uppgift. Det är en "coming of age"-berättelse.

Tolkien handlar om att allt som är fantastiskt håller på att förstöras av industrialisering, rationalisering och degenerering, men att några som fortfarande är av det gamla virket är tillräckligt rättrådiga, tappra och renblodiga för att så emot det allmänna förfallet. Och de gör det genom att resa, vara ärliga och pålitliga och vara vänner. Det är en moral-berättelse.

Men det kan vara ganska svårt att förklara såhär. Det bästa sättet att förstå skillnaden är nog att läsa böckerna, men det är ju ett projekt. Filmerna erbjuder ett rimligt substitut.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Olav said:
Böckerna handlar om män som måste - vill - lämna sina fruar/flickvänner/flörtar/åldrande släktingar och ge sig ut och resa och göra rättrådiga, tappra och besvärliga saker.

Om det går lika bra att spela kvinnor... tja, varför inte. Men det är knappast ett grundläggande element.
Spelet, däremot, gör ingen åtskillnad. Det funkar utmärkt om man vill spela något som känns Tolkien men utelämnar just den mossiga detaljen.