Nekromanti The One Ring vs The One Ring 2

Krille

Super Moderator
Jag har en The One Ring 1st Ed i spelhyllan. Nu finns det ju en 2nd Ed ute sen ett tag tillbaka.

Finns det något i 2nd Ed som inte finns i 1st Ed och som är värt 600 spänn, i synnerhet som jag bara kanske kommer att spela det?

Staffan

Myrmidon
Jag har dålig koll på spelet själv, men efter lite titt på Wikipedia och Cubicle 7s egen sida verkar det som att det mest rör sig om lite upp-putsning samt att man slagit ihop spelet till en hårdpärm i stället för två mjukpärmar. Det finns en PDF på Cubicle 7s sida med uppdateringarna.

IcarusDream

Anti-populist
Krille;n107960 said:
Jag har en The One Ring 1st Ed i spelhyllan. Nu finns det ju en 2nd Ed ute sen ett tag tillbaka.

Finns det något i 2nd Ed som inte finns i 1st Ed och som är värt 600 spänn, i synnerhet som jag bara kanske kommer att spela det?

OT:

The One Ring och The Other One Ring.

Ezping Orm

Hero
2nd edition fixar till några små buggar, ändrar några regler och är lite mer pedagogisk utformad. Kan vara värt om du spelar mycket men inte värt priset om du bara kanske kommer att spela. Allt nytt finns dessutom i en gratis-pdf.

hakanlo

Hero
Håller med Ezping Orm. Andra utgåvan är mycket mer pedagogiskt utformad och förtydligar en del saker. Det är några små ändringar (som nämnda pdf är bättre på att summera än jag). Jag gillar främst Preliminary Rolls som har blivit mer enhetligt för Encounters, Combat och Journeys. Jag tycker tvåan är en bättre produkt och föredrar det formatet. Ettans format med två häften i en hållare tillsammans med en liten tärnignshållare är snygg men egentligen inte så praktisk. Dock är det mycket trevligt med ettans kartor (som kommer på lösa blad och typ A3-format, för den oinvigde).

Men det är i grunden precis samma spel, samma illustrationer och mest samma text. Så eftersom det är så pass dyrt motiveras nog köpet bara för den som verkligen gillar spelet.

Tilläggas kan att jag tycker The One Ring är ett riktigt höjdarspel och väldigt snyggt. Rekommenderas!