Arfert said:
Jag har inte hunnit läsa det ordentligt än. Men mitt intryck är positivt även om jag saknar vissa saker. Utan att gå in på detaljer är här en grov översikt:
*Fokus för grundsettingen är området kring Laketown, Mirkwood, bort till Misty Mountains.
Tiden är fem år efter Smaugs död.
*Fyrfärg och massa snygga bilder.
*På många sätt känns det just mer som The Hobbit RPG än LotR.
*Mekaniken är grundläggande 2t6 + en 1t12 mot svårighetsgrad. Specialtärningar följer med men man behöver dom inte. Finns grundegenskaper och skills. Verkar ganska enkelt men har inte hunnit gräva ner mig i subsystemen..
*Karkatärskapande verkar vara ganska enkelt. Man väljer ett par bakgurndsalternativ bland ett par arketyper så det verkar inte vara några slumpmässiga moment.
*Det finns inga spelbara trollkarlar. Däremot har de lika folkslagen olika förmågor som fyller plats som subtil magi. Radagast verkar ha fått större betydelse och bor i området.
*Folkslagen/kulturerna är alver från Mirkwood, dvärgar från Lonely Mountain, nordbor:beorningar, männan från Dalen och skogsmän. Och hobbittar som lockats dit av Bilbos historier.
*Felleowship Phase: Rollspel mellan äventyr. Folk har jämfört det med Pendragon. Mellan varje äventyr är det tänkt med ett år av Fellowship Phase som verkar vara ett friformigt samberättande.
*Mekanik för Hope, The Shadow(korruption) och resor/vildmark. Hope verkar vara en väldigt viktig egenskap för rollpersonerna.
*Relationer inom ett Fellowship(äventyrargrupp) verkar ha regelmässig påverkan.
*Somliga har hävdat att spelet är "stealth-indie". Men det grundläggande upplägget verkar ändå vara rätt traditionellt. Någon annan får fylla om hur det verkligen förhåller sig.