Nekromanti The One Ring

Andy

Vila i frid
Köp inte vi SF-bokhandeln. Dom är dyra, saknar all typ av service och har (enligt mig) spelat ut sin roll som företag. SF-bokhandeln i Stockholm är en turistfälla som borde stängas.

Kolla in Adlibris istället.

Lite OT, sorry.

/Andy som ogillar SF-bokhandeln

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Andy said:
Köp inte vi SF-bokhandeln. Dom är dyra, saknar all typ av service och har (enligt mig) spelat ut sin roll som företag. SF-bokhandeln i Stockholm är en turistfälla som borde stängas.

Lite OT, sorry.

Den enda funktion SF-bok fyller, för mig, är att jag kan köpa brädspel lite billigare än vad det blir med pris plus frakt via nätet. Det är lite praktiskt; Frakten för tunga brädspel är inte snäll.

Så jag brukar ibland dyka in en stund om jag ändå är på Comic's Heaven. Som jag inte heller riktigt fattar varför jag åker till, när det finns Amazon; som har bättre utbud och pris. Är väl att man får serierna direkt i handen utan fördröjning.

//Krank, generellt fiende till fysiska butiker

G

Guest

Guest
Hittade en mycket trevlig webbaserad karaktärsgenerator,
om någon känner sig manad att prova den delen av spelet.
Länk

Arfert

Facit
Andy said:

Lite OT, sorry.

Köp på SF-bokhandeln. De exponerar rollspel och lyckades sälja sisådär 400 Saga. Kudos för den insatsen. En av de få ställen man kan få se nya rollpel live i stan.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Andy said:

Lite OT, sorry.

Köp på SF-bokhandeln. De exponerar rollspel och lyckades sälja sisådär 400 Saga. Kudos för den insatsen. En av de få ställen man kan få se nya rollpel live i stan.
Det är just det som är problemet. Jag handlar för det mesta hos t.ex. Ablibris, för det är billigt. De fysiska spelshopparna är dock egentligen just dem som man borde stödja just för att de ska överleva och behålla rollspel i sortimentet. Inte för att SF lider av det - de säljer ju så mycket annat och lär gå runt mer än väl. ... Men i alla fall.

Nackdelen med Adlibris och dylika är dock, trots att de är billiga, att deras utbud på rollspel är relativt dåligt. De har ingen koll helt enkelt. Medan en riktig spelbutik oftast vet vad de håller på med och just sysslar med det de gör för att de själva är hobbyister. Så, med jämna mellanrum får man ändå lov att handla hos riktiga spelbutiker - vilket som sagt, trots allt, bör uppmuntras.

Personligen handlar jag gärna, då Adlibris sortiment sviker, hos Collectors Point och Game Manics. De brukar ha ett bra sortiment och bra priser. De är säkert inte världsbäst och Collectors hemsida är bajs, men iaf. Förut var jag mindre spelbutiker trogen, men de har tyvärr ofta höga priser.

Fler etablerade spelbutiker vid liv = mer rollspel åt folket.

OT:

solvebring said:
Det är just det som är problemet. Jag handlar för det mesta hos t.ex. Ablibris, för det är billigt. De fysiska spelshopparna är dock egentligen just dem som man borde stödja just för att de ska överleva och behålla rollspel i sortimentet.
Det är en fin tanke at stödja de fysiska butikerna. Men kan man försvarbart handla i en butik som har nästan tre gånger så hög priser som Adlibris? Jag försöker riktigt hårt att hitta dem, men oavsett om man har det bra eller dåigt ställt så är det svårt att inte ta 3 böcker istället för 1 och sedan må bra över det. Jag tänkr på mig själv i första hand såklart.

Samtidigt så är det enormt skoj med fysiska butiker, men matematiken går liksom inte ihop. De kan inte konkureramed Adlibris för de måste håla en högre marginal medans Adlibris marginal ligger runt 5-10 % eller nåt sådant löjligt lågt. Så vad gör man egentlien?

Poseur

Swashbuckler
Well från och med igår (12 oktober) så finns boken i butiker i US och UK åtminstone. Så jag skulle tro att det bara är en tidsfråga innan man kommer kunna köpa den här i Sverige för ett rimligt pris.

Botulf

Hero
Mitt ex har kommit rätt nyligen. Men jag förbokade på Cubicle 7´s butik. Egentligen borde jag har väntat tills det kommit till Sverige då det hade blivit billigare.

Botulf

Hero
Arfert said:
Verkar det bra?
Jag har inte hunnit läsa det ordentligt än. Men mitt intryck är positivt även om jag saknar vissa saker. Utan att gå in på detaljer är här en grov översikt:

*Fokus för grundsettingen är området kring Laketown, Mirkwood, bort till Misty Mountains.
Tiden är fem år efter Smaugs död.

*Fyrfärg och massa snygga bilder.

*På många sätt känns det just mer som The Hobbit RPG än LotR.

*Mekaniken är grundläggande 2t6 + en 1t12 mot svårighetsgrad. Specialtärningar följer med men man behöver dom inte. Finns grundegenskaper och skills. Verkar ganska enkelt men har inte hunnit gräva ner mig i subsystemen..

*Karkatärskapande verkar vara ganska enkelt. Man väljer ett par bakgurndsalternativ bland ett par arketyper så det verkar inte vara några slumpmässiga moment.

*Det finns inga spelbara trollkarlar. Däremot har de lika folkslagen olika förmågor som fyller plats som subtil magi. Radagast verkar ha fått större betydelse och bor i området.

*Folkslagen/kulturerna är alver från Mirkwood, dvärgar från Lonely Mountain, nordbor:beorningar, männan från Dalen och skogsmän. Och hobbittar som lockats dit av Bilbos historier.

*Felleowship Phase: Rollspel mellan äventyr. Folk har jämfört det med Pendragon. Mellan varje äventyr är det tänkt med ett år av Fellowship Phase som verkar vara ett friformigt samberättande.

*Mekanik för Hope, The Shadow(korruption) och resor/vildmark. Hope verkar vara en väldigt viktig egenskap för rollpersonerna.

*Relationer inom ett Fellowship(äventyrargrupp) verkar ha regelmässig påverkan.

*Somliga har hävdat att spelet är "stealth-indie". Men det grundläggande upplägget verkar ändå vara rätt traditionellt. Någon annan får fylla om hur det verkligen förhåller sig.

solvebring

Superhero
Re: The One Ring - to buy or not to buy

Jag skulle vilja bumpa den här tråden och vädja till alla dem som har ett ex av The One Ring, ifall de kunde vara så vänliga att beskriva lite mer om sina intryck och erfarenheter? Jag vann nämligen ett presentkort a la SF-bok i en Sverok-tävling. När presentkortet dyker upp, beroende på vad det ligger på för det vet jag faktiskt inte, funderar jag på att slå till på just The One Ring.

Annars köper jag "sällan" spel av den prisklassen, men känner mig sugen på The One Ring. Inte minst för att jag gillar Tolkien och Midgård väldigt mycket. Det känns som att jag kan köpa Pelgrane Press-lir eller Pratchett-romaner vilken dag som helst (eftersom det ändå finns med listan), men att jag bör få tummen ur med detta när jag ändå har extra pengar och utan dåligt samvete kan köpa ett spel jag vill ha för att ha - oavsett av om jag verkligen kommer att spela det eller inte.

Men som sagt, jag vill ändå veta lite mer om spelet, hurdant folk har upplevt det spelmässigt, hur de skulle vilja beskriva det, om reglerna är svåra eller lätta...?
... För jag skulle ju verkligen vilja spela det. Har alltid velat spela i Midgård men har inte hittat eller hört om något bra LotR-lir ännu...

Krille

Super Moderator
Re: The One Ring - to buy or not to buy

Än så länge så har jag mest skummat spelet, men det här är mina intryck:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Kul tärningsgimmick, som blir krångligare utan specialtärningar. Tur att tärningarna följer med och är så snygga, annars så hade det fallit på att det var ännu ett krångligt sätt att slå tärning.[*]Vildmarksreglerna är spelets Unique Selling Point. Dessvärre är jag inte förtjust i dem: spelarna väljer en rutt på sin karta, spelledaren kollar på sin karta hur tuff den är, slag slås, folk blir utmattade, slumpmässiga saker händer.
[*]Corruption-reglerna ser mysiga ut.
[*]Spelet är begränsat till bortom Klippiga bergen, och hober känns inslängda för att det ska finnas hober.
[*]Jag har inte bestämt mig om jag gillar stridsreglerna. [/list]

Så, öh, kanske.