Nekromanti The One Ring

solvebring

Superhero
Re: The One Ring - to buy or not to buy

Aj då, det låter ju inte särskilt lovande hittills.

Hur många toasts på skala 1-5? :gremwink:

Förövrigt, om man diggar LotR och Tolkien ganska så mycket och för den delen har rollspel som bland sina främsta hobbies - bör spelet få en plats i hyllan, no matter? ... Om du skulle få säga det själv alltså.
(Den här sista frågan får gärna alla som kan och vill svara på)

Poseur

Swashbuckler

Aj då, det låter ju inte särskilt lovande hittills.
Ja men när var Krille snäll mot ett spel sist då :gremwink:

Nej men jag anser att spelet är riktigt lysande.
Om jag delar upp spelet i mysighet och praktiskhet.

Spelet är väldigt snyggt, utseendet är väldigt tolkienskt och håller en hög kvalitet på layout och bilder tycker jag. Jag har inte kollat igenom detta så übernoga, men det är nästan jämt också mellan aktiva kvinnor och män på bilderna. (Nej jag vill inte börja en genusdebatt, varken om tolkien, spelet eller något annat. Jag vill bara upplysa den delen av forumet som kan vara intresserad.)
Spelet är ju uppdelat i två böcker, den ena runt 150 sidor och den andra runt 190 (om jag minns rätt). Mycket utav detta är fluff men också ganska mycket regler.
Reglerna i grund och botten är trevliga och enkla.
Tre attribut, vardera attribut har sex skills och varje attribut har en skill i vardera sex skill groups. Man bjuder siffror och 'dottar', där varje dot är en tärning i tärningspoolen. När man slår så ska man över en svårighetsgrad, inte svårare än så. Och för detta bjuder man 0-6 t6 + en speciell t10(0-10 + autosucess, vilket ger utseendet av en t12)

Stridssystemet kan jag inte helt och hållet uttala mig om än, jag har inte sett det in action utan bara läst om det. Det verkar ganksa simpelt och inbjudande till att alla spelare kan bidra, alltid! Vilket är grymt positivt, men hela idén om att alla karaktärer alltid ska kunna bidra genomsyrar systemet väldigt mycket för att vara ett trad. Rustning är värt för en gångs skull att bära och man kan använda terräng till sin fördel. (inte WH40K terräng utan in-game :gremwink: )

Mest gillar jag karaktärsgenereringen hittills dock.
Den är väldigt enkel och sådär lagom abstrakt.
Du väljer först en kultur som din karaktär kommer ifrån (som Krille sade så spelar man i the Wilderlands), det finns sex kulturer att välja på. Detta ger dig tillgång till ett par traits(mer om det senare) och en uppsättning skills.
Sedan väljer du en utav kulturens sex? bakgrunder. Vilket inte skall ses som exakt hela din karaktärs bakgrund, vilken du får utveckla själv. Utan ett par meningar om någonting speciellt med din karaktär under dennes uppväxt. Detta ger karaktären sina attribut, någon till favoritskill och ett par till traits att välja på.
Sedan väljer man ett kall, vilket det finns fem utav. I grund och botten vad fick dig att gå ut och äventyra, och vad driver dig och hur kommer skuggan påverka dig.
Detta ger karaktären ett grundläggande syfte i världen, då alla givetvis spelar äventyrare, och ger karaktären en till trait unik för det kallet, och en "shadow weakness".
Efter detta så är det ungefär fyll i endurence och hope, vilket är ett värde från din kultur på ditt attribut Heart. Fylla i rustning, vapen och sköld om man nu vill. Pengar är abstrakt utan man har en generell levnadstandard.
Sedan ska man välja att sätta ut en 1 och en 2 på wisdom och valour. Wisdom skyddar din karaktär mot korruption och ger insikter (virtues), självinsikt, hemligheter i kulturen och sådana saker som din karaktär listat ut.
Medan valour ger dig rewards, vilket är föremål som är lite extra bra, helt enkelt.
Sen är det mer eller mindre att börja spela, det är lite saker som fattas.

Det är vad jag kan dela med mig utav just nu. Har du några mer riktade frågor så ska jag försöka svara på dem.

/Poseur rekomenderar TOR

solvebring

Superhero

Über-fet-tack för ett långt, informativt inlägg. :gremdrink:
Kanske återkommer med frågor lite senare.

Organ

Out of time, out of mind

Poseur said:
När han recenserade Dragon Age RPG?

/Anders

solvebring

Superhero

Organ said:
Poseur said:
När han recenserade Dragon Age RPG?

/Anders
Sant, och förövrigt så tjänar man ingenting på att vara snäll mot spel. Då är ju plötsligt alla spel bra, mer eller mindre. :gremtongue:

Ögat

Hero

Spelet finns recenserat på till exempel irrfärder utan slut (som gav det en femma) och på boningen.org (som sade att det var en trogen men regeltung återskapning av tolkien-känsla samt en del av allmänbildningen).

Hos oss kan du också läsa spelrapporter.

solvebring

Superhero

Olav said:
Spelet finns recenserat på till exempel irrfärder utan slut (som gav det en femma) och på boningen.org (som sade att det var en trogen men regeltung återskapning av tolkien-känsla samt en del av allmänbildningen).

Hos oss kan du också läsa spelrapporter.
Tack för tipset.

Poseur

Swashbuckler

Just det jag, jag lovade att förklara traits också i mitt förra inlägg, men glömde det tydligen.

Traits är enligt mig ett utav systemets starka sidor och känns inte så tradigt.

Under karaktärsskapandet får man välja ett par stycken, två vid kultur och två vid bakgrund. Dessa har en beskrivning på ett par två tre meningar där det förklaras vad de gör. Exempelvis så har man "keen-eyed", "smoking", "bald" med mera.

Om man som spelare har en trait och säger något i stil med följande- "jag tittar upp mot kullarna och spanar om jag ser något som sticker ut, föresten jag har Keen-eyed.
Då lyckas man automatiskt under normala omständigheter utan att några tärningar behöver lyckas. Så länge som någon i spelgruppen inte motsätter sig användandet av traiten.
Sedan så har man möjligheten att påverka SL's beskrivning efter det den är given med hjälp av traits.
T.ex. om SL säger typ följande" Medan ni vandrar nedanför kullarna så är ni övervakade utan att någon utav er märker något". Då kan spelaren med "keen-eyed", eller kanske "cautious" säga " Nej så fan heller! Jag har <trait>, här ska rullas tärningar.
Då har spelaren åtminstone chansen att upptäcka det som sl sa att ingen upptäckte.

/Poseur