Nekromanti The quantum of mysticism.

CuChullainn

Veteran
Hej igen! Som jag nämnde i den förra tråden så skriver jag på en fantasyvärld. En de mer speciella sakerna är att all mystik i världen ska vara kvantifierbar. Så jag försöker att mer eller mindre göra en sorts plattform från grunden och upp på vilken man kan basera mer specifika mystiska företeelser på, som till exempel monoteism, polytesim, shamanism, astrologi, demoner, odöda och diverse new ageaktiga påhitt. Jag utgick från shamanism då den ofta är ganska tydligt indelad men jag har några ganska stora hål kvar att fylla i och jag börjar bli sugen på dra igång spelandet så jag tänker fortsätta peppra rollspelsmakarna med frågor.

Är det någon som vet en bra myt eller saga där två andar slåss med varandra? Det finns massor med information om shamanism och andar, men jag saknar just detta.

I shamanism, hur kan man göra så att offer har en egentlig effekt? Offer av djur fungerar enkelt, då det ju ger en tydlig effekt på andeplanet men hur är det med mindre blodiga offer, såsom rökelse, mat, föremål etc? Jag kan göra så att inga andra offer än blodsoffer har en egentlig effekt men det blir så liten variation då.

I shamanism, återigen, vilken sorts kraft skulle en person behöva besitta för att transformera sin egen eller någon annans kropp till ett djurs kropp om det INTE handlar om att flytta anden till en annan kropp utan att fysiskt förändra den befintliga? Hamnskifte finns med i nästan varje mytologi jag har hört talas om så det har en plats i systemet. Jag fick en grov idé nu när jag skrev men frågan får stå, ifall någon har en konkret idé på lager.

(OT) Har någon mer än jag gjort kopplingen mellan att gå in i trans för att besöka andeplanet med att logga in på en server för att koppla upp till cyberspace?

Rising

Vila i frid
I shamanism, hur kan man göra så att offer har en egentlig effekt?
Man kan koppla effekten till hur betydelsefull uppoffringen är för den som gör offret. Alltså; att offra dricksvatten när man befinner sig vid en sjö är ingen stor uppoffring och kommer inte att ses med blida ögon av gudarna - men att göra det när man rider genom en öken, det kan vara en stor och betydelsefull uppoffring, och ett tecken på sann ödmjukhet och trofasthet till ens gudar.

Sådana här offer tycker jag ofta fungerar bättre än att offra ens fiender eller diverse andra människor och djur man fångat. Den senare sortens offer uppmuntrar nämligen snarare blodtörst än underkastelse. Å andra sidan - vill man ha en Aztekliknande religion så kan det ju vara precis en blodtörstig mentalitet man är ute efter.

I shamanism, återigen, vilken sorts kraft skulle en person behöva besitta för att transformera sin egen eller någon annans kropp till ett djurs kropp om det INTE handlar om att flytta anden till en annan kropp utan att fysiskt förändra den befintliga?
Behöver det verkligen specificeras? Jag undrar vad du kommer att vinna på det. Detaljistiska förklaringar om hur magin egentligen fungerar får mig att tänka på senare påhitt såsom alkemi än de primitiv mysticism. Men din idé kanske har någon knorr som skulle ge mervärde åt det hela? Kör på den i sådana fall.

Har någon mer än jag gjort kopplingen mellan att gå in i trans för att besöka andeplanet med att logga in på en server för att koppla upp till cyberspace?
Actually, jag vet att det ska finnas någon gammal tråd här på forumet som handlar om problemet med hur man ska rollspela cyberspace, eftersom det ofta blir väldigt rälsat och inbundet i fråga om vilka möjligheter till förflyttning och interaktion som erbjuds åt rollpersonerna, och där vet jag att likheten nämndes med andeplan (eller om det var tvärtom). Jag vet inte om vi kom fram till något av intresse, dock. Men, ja, du är inte ensam, och jag tycker att det perspektivet är ganska intressant.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Rising said:
Man kan koppla effekten till hur betydelsefull uppoffringen är för den som gör offret. Alltså; att offra dricksvatten när man befinner sig vid en sjö är ingen stor uppoffring och kommer inte att ses med blida ögon av gudarna - men att göra det när man rider genom en öken, det kan vara en stor och betydelsefull uppoffring, och ett tecken på sann ödmjukhet och trofasthet till ens gudar.
Det där är en attityd som funkar rätt bra med den sorts attityd vi idag förknippar med religion -- du nämner ödmjukhet och trofasthet som nyckelord, och det är ju vad mycket av den kristna uppfattningen går ut på. Vill man ha en äldre, hednisk känsla är det nog däremot bättre att gå på att gudarna gillar kvantitet straight up. Då handlar religion om att handla rätt, inte om att tro rätt.

Ögat

Hero
Vill man ha en äldre, hednisk känsla är det nog däremot bättre att gå på att gudarna gillar kvantitet straight up. Då handlar religion om att handla rätt, inte om att tro rätt.
Jag tror faktiskt att Risings metod simulerar det på ett ypperligt sätt. Självklart är endast det bästa gott nog åt gudarna - men den enda måttstocken för vad som är "bra" är religionens utövare (eller skapare, om man tror att religion skapas av människor).

Många äldre religioner utgår från att guden/gudarna är högst påtagliga och lever i världar som fungerar snarlikt ens egen. Alltså är det rimligt att att gudarna har ungefär samma värderingar som människorna som tillber dem - de skördar, slåss, jagar, älskar och festar.

Således är mat och dryck dyrare och betydelsefullare för folk (och deras gudar) på en ofruktsam plats, än för dem som lever i överflöd. Att offra sin bästa häst ger tur, att offra en usel krake ger onåd. Allt detta rimmar väl med Risings metod att låta "marknadsanpassa" offergåvans värde.