... eller hur man skiljer på levande och döda....
Jag läste nedan i ett par inlägg om hur regelsystemet kan lätt ta död på SLP's men vara lite generösare mot RPs eftersom de är huvudfigurer och min fråga till er är huruvida ni slaviskt följer reglerna vad gäller skador och döda rollpersoner. Speciellt i nutida rollspel.
Själv har jag spelat en kampanj där rollpersonerna överlevt så många strider och äventyr att detta verkar orimligt. Men samtidigt så är jag glad att få fortsätta i kampanjen med samma rollperson och utveckla denna karaktär. Jag tror mina medspelare har samma uppfattning. Dvs odöda rollpersoner är att föredra .
Sen står jag nu inför att bygga en kampanj i skräckmiljö där rollpersonerna kommer att konfronteras med ohyggliga varelser från tid och rum. Huruvida dödligheten blir hög vet jag inte ännu men jag kan jämföra med CoC där SL till och med ibland blir uppmanad att döda av en eller två rollpersoner för att den rätta känslan skall infinna sig .
Så om en grupp rollpersoner fastnar i en strid och någon blir ordentligt träffad skall han även dö då när reglerna promt avser detta? Oavsett om det sker i början av ett äventyr eller i slutet av en kampanj .
Skall man välja ett snällare system som håller rollpersonerna levande vid strider eller ett mer realistiskt och dödligt system?
Själv funderar jag på att välja ett hjälteaktigt system som tillåter hög skada mellan kombatanter men när väl döden kommer så är den rättvis och jag vet att detta blir överraskande för spelarna i vår spelgrupp.
Jag läste nedan i ett par inlägg om hur regelsystemet kan lätt ta död på SLP's men vara lite generösare mot RPs eftersom de är huvudfigurer och min fråga till er är huruvida ni slaviskt följer reglerna vad gäller skador och döda rollpersoner. Speciellt i nutida rollspel.
Själv har jag spelat en kampanj där rollpersonerna överlevt så många strider och äventyr att detta verkar orimligt. Men samtidigt så är jag glad att få fortsätta i kampanjen med samma rollperson och utveckla denna karaktär. Jag tror mina medspelare har samma uppfattning. Dvs odöda rollpersoner är att föredra .
Sen står jag nu inför att bygga en kampanj i skräckmiljö där rollpersonerna kommer att konfronteras med ohyggliga varelser från tid och rum. Huruvida dödligheten blir hög vet jag inte ännu men jag kan jämföra med CoC där SL till och med ibland blir uppmanad att döda av en eller två rollpersoner för att den rätta känslan skall infinna sig .
Så om en grupp rollpersoner fastnar i en strid och någon blir ordentligt träffad skall han även dö då när reglerna promt avser detta? Oavsett om det sker i början av ett äventyr eller i slutet av en kampanj .
Skall man välja ett snällare system som håller rollpersonerna levande vid strider eller ett mer realistiskt och dödligt system?
Själv funderar jag på att välja ett hjälteaktigt system som tillåter hög skada mellan kombatanter men när väl döden kommer så är den rättvis och jag vet att detta blir överraskande för spelarna i vår spelgrupp.