Nu har jag bara ett avsnitt kvar innan jag är ikapp.
Hittills tycker jag nog att säsong två är ett klart uppköp från säsong ett. Dialog känns bättre, och det vågar vara mer tolkieneskt än jacksonskt här och där. Särskilt Annatar och Celbrimbor tycker jag funkar riktigt bra, och även en hel del design (Celebrimbors smedja, allt med Ar-Pharazôn) och grejer.
Med det sagt är det ju enbart som underhållning jag tänker. Ska jag börja peta på vad som är sant mot lore eller så är det verkligen inget att hänga i någon sorts julgran. Celebrimbor + Annatar känns rimligt tolkienmässigt, och hade de vågat lägga mer tid på det, klippa bort 50% av Galadriel, 50% av Khazad-Dûm och 100% av hobbitar och Gandalf-från-wish (Bombadil utanför sitt hem? Vaffan?), hade jag nog tyckt mycket mycket mer om det här. Hellre bra avsnitt á 30-40 min, än 60 min med överflödiga och kassa stårylajns. Hellre tolkien-rimligt än bara tolkien-namn som tejpas på helt egen ståry i stort.
Nä, än har serien inte övertygat mig om att det är värt mer koncentration än 1,5 gånger fart när jag pendlar eller diskar. Det är inte värt att ha det som högtidsstund framför TVn.