Skulle du kunna sluta titta på en tågolycka medan den pågår? Skräckblandad fascination och fasan över vad mer som kommer att hända.Jag tycker det är intressant med de som ogillar serien, men ändå envisas med att fortsätta titta!
Ultravåldsam tycker jag inte att hon är, men just mobbingscenen är en lite för mänsklig grej för att det ska funka.Så för att diskutera något konkret, vad tycker ni om Galadriels karaktär i det första avsnittet.
Hon blir mobbad, men är på väg att slå ut tänderna på mobbaren. Vad är tanken här? Att jag ska sympatisera med den ultravåldsamma flickan?
Såklart hon kan göra det, hon är en badass noldoralv. Inget av detta är ju nytt vad gäller alv-tropes.Att hon är nån slags ninja som behandlar ett tvåhandssvärd som en butterfly-kniv som gör ner ett troll som om det vore en mygga.
Ska visa på att hennes kall att hitta Sauron gått för långt. Ser inget problem här. Varför är marschen märklig?Att hon vill lämna en av sina sopiga män bakom sig under nån märklig vintermarsch.
Det vet jag inte om det störde mig. Att hon är sur förklaras ju, och att hon ser lite stuff ut är ju också en typisk alv-trope. Alverna hade gärna fått vara lite mer stiffa för min del, så min kritik ligger nog snarare åt motsatt håll.Att hon mest är otrevlig, ser sur ut och har samma ansiktsuttryck ut hela tiden (men det kanske bara är att skådisen är undermålig).
Tanken är nog att hon ska utvecklas och gottgöra sina misstag. Tråkigt om en karaktär är perfekt från början.Vad är tanken? Att jag aktivt ska ogilla henne och hålla på Sauron?
Som med Legolas typ. Inget nyttAtt jag tycka det är häftigt att karaktärerna nu beter sig som en superhjälte från nån Marvel film?
Ja gör gärna det, tack så mycket. Dock förstår jag inte varför du frågar när du känner att du redan vet svaren.(svaret är förstås politiskt men det får man förstås inte diskutera så jag håller det utanför)
Håller med i förmodligen allt här. Jag förstår om man inte gillar en del skådespelares prestationer etc, är otroligt sällan(aldrig) en serie är felfri. Jag är tex ett stort HBO ROME-fan, men Egypten är helt galet framställt då det borde vara hellenistiskt och inte som det nu är i just den serien.Ultravåldsam tycker jag inte att hon är, men just mobbingscenen är en lite för mänsklig grej för att det ska funka.
Såklart hon kan göra det, hon är en badass noldoralv. Inget av detta är ju nytt vad gäller alv-tropes.
Ska visa på att hennes kall att hitta Sauron gått för långt. Ser inget problem här. Varför är marschen märklig?
Det vet jag inte om det störde mig. Att hon är sur förklaras ju, och att hon ser lite stuff ut är ju också en typisk alv-trope. Alverna hade gärna fått vara lite mer stiffa för min del, så min kritik ligger nog snarare åt motsatt håll.
Tanken är nog att hon ska utvecklas och gottgöra sina misstag. Tråkigt om en karaktär är perfekt från början.
Som med Legolas typ. Inget nytt
Ja gör gärna det, tack så mycket. Dock förstår jag inte varför du frågar när du känner att du redan vet svaren.
Sisådär. Jag tycker scenen med henne som barn känns överflödig och "för mänsklig", hade nog hellre sett något med henne som "ung vuxen" som fyllde samma roll men knöt an till hennes önskan att följa Feanor till Midgård, kanske diskussion mellan henne och Finrod (om nu han ska få den rollen) om det okloka i det men där han till slut ändå väljer att göra som hon gör. (Hade underbyggt något slags skuld för hans död på samma gång.)Så för att diskutera något konkret, vad tycker ni om Galadriels karaktär i det första avsnittet.
Men hur ska den funka rent berättarmässigt? Alla sympatier man eventuellt har försvinner ju när hon ska sopa till killen.Ultravåldsam tycker jag inte att hon är, men just mobbingscenen är en lite för mänsklig grej för att det ska funka.
Inte för mig. Hon är ju bara ett litet knytt då, jag tappar inte sympatin helt för en vuxen människa för något denne gjorde när hen var barn.Men hur ska den funka rent berättarmässigt? Alla sympatier man eventuellt har försvinner ju när hon ska sopa till killen.
Det är inte mina favoritdelar i filmerna men det är inget jag skulle använda som ett argument för att filmerna skulle vara dåliga.Så du gilla när Legolas åkte skateboard, klättra på Olifanten och flög runt på Ulven i filmerna? Känns mer som man ser på tecknad serie än Tolkien när man ser såna saker.
Jadu, det är ju tur att hon inte varit involverad av dödande av sina egna tidigare, då hade hon ju inte funkat som karaktär- att hon återigen bara är osympatisk näst intill sociopatisk som ska lämna en av sina få följeslagare att dö.
Håller inte med. Med det sagt är hon hittills ingalunda min favoritkaraktär.- det är skillnad på att vara stoisk och stiff. Nu känns hon bara som sur. Helt endimensionell
Jag tycker ju inte att hon är ett arsle, så byt gärna ut ”vi” mot ”du”. Att en huvudperson har brister i sin moral som denne senare i historien kommer över ser inte jag som något ovanligt i äventyrsberättelser.- så vi ska ogilla henne och sen börja gilla henne när hon slutar vara ett arsle. Ja så kan det vara om även om det är ett väldigt ovanligt grepp för en series hjälte och protagonist.
Vad är det för vits med att ställa en massa retoriska frågor? Vad vill du uppnå med det?Frågan är delvis retorisk.
Snälla Conan, vi skulle ju skippa politiken i denna tråd. Det finns massa platser runt om på internet för sådant.Men troligtvis borde manusförfattarna ändå han nån idé om varför de skriver en karaktär som dem gör utöver att vilja bryta ”könsnormer” m.m. Men nu ska hennes icke-kvinnliga attribut etableras med sån fas att det kör över allt vad manusförfattande heter.
Min tolkning är inte alls densamma som din. Jag tycker att det handlar om att de ger en förklaring till varför hon är som hon är, och att hon redan från unga år haft brister hon måste jobba med under historiens gång. Men jag gillade inte heller mobbing-scenen så jag försvarar inte kvaliteten. Men jag drar inte samma slutsats som du.- vi gör henne till en mobbad flicka så publiken sympatiserar med henne
- okej fine, men eftersom vi vill visa att kvinnor inte behöver vara svaga våp så låter henne försöka drömma till den elaka killen som mobbar henne
- öh men vem är det som mobbar vem då egentligen? Nu förlorade vi den initiala poängen
Va? Varför det?Men hur ska den funka rent berättarmässigt? Alla sympatier man eventuellt har försvinner ju när hon ska sopa till killen.
Jag tror att alvmobbingen hade funkat bättre om det rört sig mer om ”nördmobbing”. Om ledaren för mobbarna varit som en lillgammal nörd som typ bränt sönder hennes båt med en glasbit mot solen eller liknande och med högdragen snorkig ton förklarade varför hennes båtgrej var fånig samtidigt som de andra skrattar överlägset. Det känns mer som att alver skulle mobba på det sättet, om de nu mobbar. Och när hon ger sig på honom (om hon måste göra det) så visar det tydligare att hon är en outsider, inte riktigt som andra.Jag personligen ogillar just när alvbarnen mobbar varandra samt hur Galadriel reagerar på sagda mobbning.
Du menar som scenen med Spock som barn i Abrams' Star Trek?Jag tror att alvmobbingen hade funkat bättre om det rört sig mer om ”nördmobbing”. Om ledaren för mobbarna varit som en lillgammal nörd som typ bränt sönder hennes båt med en glasbit mot solen eller liknande och med högdragen snorkig ton förklarade varför hennes båtgrej var fånig samtidigt som de andra skrattar överlägset. Det känns mer som att alver skulle mobba på det sättet, om de nu mobbar. Och när hon ger sig på honom (om hon måste göra det) så visar det tydligare att hon är en outsider, inte riktigt som andra.
Det var typ tretton år sen jag såg den filmen så kommer tyvärr inte ihåg nåt från den.Du menar som scenen med Spock som barn i Abrams' Star Trek?
Inte riktigt, eftersom det ansågs uppenbart att han var mer hetsig på grund av sin halv-mänskliga härkomst.Det vore ju dock intressant att kolla upp om det fanns diskussioner om att scenen du nämner gjorde att folk tyckte att Spock var en sociopat som man inte kunde gilla efter denna scen.
"Adar". Som i Iarwain ben-Adar? Ni hörde det här först, det är Tom Bombadil! ;-)Eller ännu en påhittad karaktär?