Det är också värt att ha i åtanke att denna serier har aktivit hatats på meme-sidor sedan teaser-trailern släpptes i februari. Inte nog med att serien, som ett verk från Tolkiens tankegods, har väldigt höga förväntningar, där var också gott om folk som bestämt sig för att serien var dålig innan den sågs. Ta han som blev trådbannad härifrån för han inte fattar att homofobi inte är superfräscht, som bestämt sig för att ogilla serien innan den släpptes tex.Angående kritiken mot serien så funderar jag på hur mycket det hänger ihop med förväntningarna. Hur hade den upplevts om den inte hade haft med Sagan om ringen och Tolkiens verk att göra? Än så länge är det närmast obefintlig koppling med trilogin och the Hobbit och Galadriel och Elrond hade bara kunnat heta något annat.
Jag tycker egentligen genuint synd om dessa människor som på politiska grunder bestämmer sig för att ogilla filmer och tv-serier. Tänk om man gjort motsvarande med maträtter. "Nu hatar jag all pizza för Hollywoke/Jordan Peterson/Nåntingnånting, så nu kan jag bara äta burksill. Fan vad lycklig jag är."
Som jag ser det finns det ett gäng olika grupperingar som av olika anledningar ogillar Rings of Power, vilket jag var lite inne på under min föregående post.
- Bokfundamentalister, som tycker det går mot vad Tolkien har skrivit.
- Politikfundamentalister, som tycker att en serie/film blir dålig om Galadriel är för tuff eller om en hobbit är för mörkhyad. De var oftast väldigt nöjda över att det här inte är en överdrivt.
- Anti-Bezos folk, som blir glada om Amazons pengar brinner inne.
- Folk som bara inte gillar serien pga skådespel, dialog, eller vad det nu kan vara. Ofta har de ett behov att framställa sin åsikt som objektiv ("Den här serien är dåligt skriven") snarare än subjektiv ("Jag tycker inte om hur den här serien är skriven!") av någon anledning. Somliga är doktorander i filmkunskap efter att ha sett massvis med clips på YouTube.
Jag tycker egentligen alla är legit anledningar till varför man ogillar Rings of Power, men jag tycker ingen av dom är en legit anledning till varför IMDB visar att var fjärde användare ger tv-serien en 1/10 (och, som en motreaktion, att den också har 33% som tycker 10/10). Jag tycker inte att Rings of Power är en 10/10 serie, men den är fan inte en 1/10 serie heller. Internet-mobmentality har förstört hela konceptet med att recensera film. Jag brukade tycka att IMDB var en utmärkt plats att få en bild av hur bra en film är men nu är det mestadels en plats för att se hur kontroversiellt något är.