Tydliga alvöronJag är kluven. Först förstod jag inte vad jag kollade på, eftersom den dök upp automatiskt efter en annan YT-film, så jag trodde att det var nått nytt dataspel. Sen fick jag Trolltider-vibbar från hon hoben(?) med kottar i håret, och sen hängde jag inte med i vem som var vem. Var Galadriel med? Hängde inte med alls.
Men ... det är ju en trailer så jag förväntar mig inte att jag ska få en presentation av alla som är med, den ska skapa känslor och det gör den.
Så det blir nog coolt, även om jag inte tror att det kommer att bli Peter Jackson's LotR-coolt.
Hur ser man förresten att den mörka personen är alv?
Dvärgkvinnor har skägg.Oh angående att den kvinnliga dvärgen inte har skägg. Det där med att kvinnliga dvärgar ska ha skägg är såvitt jag förstår något som från början etablerades i Pratchetts böcker om Skivvärlden. Tror aldrig Tolkien sagt nåt åt det ena eller andra hållet av detta.
Där ser man. Vilka böcker är det som citeras?Dvärgkvinnor har skägg.
"They are in voice and appearance, and in garb if they must go on a journey, so like to the dwarf-men that the eyes and ears of other peoples cannot tell them apart."
"no Man nor Elf has ever seen a beardless Dwarf - unless he were shaven in mockery, and would then be more like to die of shame... For the Naugrim have beards from the beginning of their lives, male and female alike..."
Appendix A respektive The War of the Jewels.Där ser man. Vilka böcker är det som citeras?
I stand corrected. Hursomhelst inte en ändring som gör mig någonting. Jag är nog lite färgad av att skäggiga dvärgkvinnor varit upphovet till så mycket fnissig humor som jag inte tycker är kul.Appendix A respektive The War of the Jewels.
Galadriel överlevde Helcaraxë - jag är inte särskilt orolig för det här...@Magnus Seter jepp galadriel var med , du fick se henne klättra upp för en isvägg bland annat.
Om en är fan bör en nog se på detta som ”vagt relaterat till det Tolkien skrev”. Om en är purist bör en nog inte se.Typiskt Tolkien, Galadriel klättrar isväggar.
Ja, absolut, så är det ju. Precis som Jacksons filmtrilogi. Det är väl mest att det skaver lite att filmatiseringarna "ersätter" böckerna i folks medvetande, så att de blir den primära referensen för vad LotR "är".Om en är fan bör en nog se på detta som ”vagt relaterat till det Tolkien skrev”. Om en purist bör en nog inte se.
Peter Jackson tog sig inte så där himla stora friheter. Oerhört mycket närmre texten än det här.Ja, absolut, så är det ju. Precis som Jacksons filmtrilogi.