Jag vet inte vad det är jag blandar ihop tänker du? Tolkien skrev i appendixet att andra folk inte riktigt kunde skilja på dvärgmän och dvärgkvinnor. Inget om skägg.
Skägg nämns först i War of the Jewles som gavs ut av Christopher 57 år (om jag räknade rätt) efter att The Hobbit gavs ut.
Skägg nämns i första kapitlet av The Hobbit, när dvärgarna som ramlar in hos Bilbo beskrivs.
Varför envisas du med att dra upp det där citatet från War of the Jewels hela tiden? Jag har inte hänvisat till det, och bryr mig inte om vad det står där.
Fast I världens störta fantasyrollspel verkar det vara väldigt vanligt förekommande att avbildade dvärgkvinnor _inte_ har skägg =)
Lite irrelevant, eftersom jag bara påstod att det är allmänt vedertaget att dvärg
män har skägg.
Att D&D dvärgar inte är exakt lika som Tolkiens dvärgar påverkar inte hurdana dvärgarna är hos Tolkien.
Heh, knappast. Christopher var den som satte ihop och gav ut War of the Jewles, vilket mig veterligen är första gången det "bekräftas" att dvärgkvinnor i midgård skulle ha skägg (se mina tidigare inlägg angående vad jag anser om relevansen för vad Christopher gett ut).
Och tar man bort den inflikningen är skägg på alla dvärgkvinnor möjligen en väldigt långsökt extrem slutsats man kan dra.
Tvärtom. Att dvärgkvinnor i Tolkiens Midgård har skägg är den rimliga, uppenbara, slutsatsen, baserat på vad som står i The Hobbit och Lord of the Rings. (Dvärgkvinnor ser ut som dvärgmän, och alla dvärgmän förefaller ha skägg)
Att de inte skulle ha det är den välidgt långsökta, extrema slutsatsen utan något stöd i källorna förutom "Ja men, JJRT sa inte explicit att de har skägg"
Bland allt det som Tolkien skrev och publicerade - finns det någon enda referens till att en dvärg (man eller kvinna) inte skulle ha skägg?
Jag är rätt säker på att det inte finns. Å andra sidan finns det mängder av beskrivningar av dvärgar med skägg.
Att dvägkvinnor hos Tolkien inte skulle ha skägg verkar mest någon slags önsketänkande liksom att de skulle ha mänskligt feminina drag i övrigt (vilket jag har sett en del andra människor efterfråga), trots att dvärgar inte ens är släkt med människor på något vis.
För vissa personer (inte nödvändigtvis du) så verkar det väldigt svårt att förstå att kvinnliga varelser av en annan art inte behöver ha några av de egenskaper som vanligtvis anses kvinnligt kodade hos människor.