Jag tror, rent produktionsmässigt, skådespelare, miljöer, rekvisita, så kommer jag vara helnöjd.
Jag tror man måste förvänta sig "inspired by Tolkien/Silmarillion/Unfinished Tales". Ungefär som Gotham City i Batman är "inspired by New York". Fast med en del lånade referenser (Galadriel). Det tror jag att jag kan vara ok med - men jag var ganska generös mot Peter Jackson också.
Det jag är mest orolig för är att det blir så förbannat episkt och maffigt att... det blir löjligt. Andra åldern är maffigare än tredje ålder, så amazon och de Tolkien-entusiaster som skapar serien kan lockas att försöka överträffa filmerna... men eftersom filmerna är mer autentiska (om man kan vara det i förhållande till fiction) så kanske det faller. Jag är rädd att hela serien blir som en Belgian Blue.
Personligen - jag hade varit mer road av att se ... mer lågmälda ... berättelser i Middle Earth. Det finns en Fan-fiction-film som heter Hunt for Gollum (?) på Youtube, som inte är SÅ dåligt. Den handlar om Aragorn, ~50 år innan trilogin, när han på uppdrag av eller tillsammans med Gandalf försöker finna Gollum. För mig så väcker den något till liv på ett sätt som känns autentiskt. På samma sätt hade jag kunnat uppskatta att se delar av Silmarillion eller Unfinished Tales filmatiserade, och kanske inte nödvändigtvis Fall of Gondolin med massa Balroger och Uber-alver... utan Beren och Luthien kanske (ok, det är också en maffig berättelse). ...men det ska bli roligt att se Amazons serie.... jag är rädd att jag kommer tröttna innan första avsnittet är över, och jag hoppas att jag inte vill plocka fram skämskudden.