Och om jag skall vara helt ärlig tycker jag det är en MYCKET konstigt hållning om man stör sig på färgade dvärgar men inte på Legolas ninjafasoner i PJ-filmerna. Jag hoppas, för konsekvensens skull, att du stör dig på båda.
Hur kan man störa sig på färgade dvärgar, och inte att Gimli har skotsk dialekt i filmerna? Tolkien har ju uttryckligen sagt att han baserat dvärgarna i Midgård på det judiska folket.
I
The letters of JRR Tolkien kan man till exempel läsa: ”I do think of the ‘Dwarves’ like Jews: at once native and alien in their habitations, speaking the languages of the country, but with an accent due to their own private tongue.” Och i
den här intervjun med BBC Radio 4 från 1971 konstaterar han att ”they are semitic, obviously”.
Men John Rhys-Davies är ju vit, så då är det ju ok att ta sig friheter med Tolkiens vision.
Min poäng är att det är så
konstigt att det alltid
råkar bli så att det är just färgade skådespelare fans rasar mot. Det finns alltid en jättebra anledning till att inte ha med färgade, eller kvinnor för den delen, i
just det här fallet. Sen råkar "just det här fallet" vara alla jäkla fall, hela tiden.