Nekromanti The Running Man

magoo

Hero
Apropå dokusåpaträsket så finns det en alldeles lysande novell av Stephen King som heter The Running Man. Det är en dyster framtidsskildring av ett samhälle (USA) i förfall, där TV-bolagen styr och folket tittar. Vad som visas på TV är tävlingar med människoliv på spel, t ex "Trampkvarn för stålar" där ett antal personer med hjärtfel sliter på trampmaskiner tills en återstår, vinnaren, som blir stormrik.

Den populäraste tävlingen är "The Running Man", där en utvald person får fly för sitt liv medan allmänheten jagar honom eller henne.

En annan trevlig (?) novell av King med liknande tema är Maratonmarschen. Varje år ställer 100 unga män upp i en maratonmarsch genom USA. Den som går längst vinner massvis med pengar, övriga blir skjutna. Detta spektakel är oerhört populärt och massvis med åskådare hejar fram "sin" kandidat efter vägen.

Jag kan inte utlova några rosenskimrande slut men det är inte Kings grej - det mesta brukar gå åt helvete med en jättesmäll, men jag är lite svag för tragik... Läs King men titta inte på hans filmer! Jag ger mig den på att han tom lyckats sabba Riket!

Feuflux

omjonasson.se
Jag har sett The Running Man för X (8 eller så) antal år sedan (givetvis utan att ha en aning om att det var nåt S.King var inblandad i) och tyckte den var klart underhållande. Vid den tiden var inte Arnold uttjatad som hjälten-som-alltid-lyckas-spö-upp-alla-skurkar heller, åtminstone inte för mig. :gremsmile:

Läs King men titta inte på hans filmer!

Men det är "jobbigt" att läsa böcker... Dessutom finns det ingen filmmusik till böcker, och man tappar alltid bort vilken sida man var på när man behöver pilla naveln/peta näsan/klia sig bakom öronen, och sen tar det en massa tid också. :gremwink:

Men om Maratonmarschen finns på film så kanske jag kollar upp den någon dag, för den låter rätt charmig (totalt fel ordval).

Troberg

Sinister eater
Läs King men titta inte på hans filmer! Jag ger mig den på att han tom lyckats sabba Riket!
Japp, det har han lyckats med.

I ärlighetens namn ska jag säga att om inte originalet funnits så skulle den varit halvskaplig, men nu är det inte så och om den jämförs med originalet så är den usel.

Den är som någon jag såg på TV som beställt en klocka på postorder och fått en som bara var en helgjuten klump med påmålade visare. Ytan såg rätt ut, men man hade inte alls förstått vad den var till för eller hur den fungerade.

Det enda positiva är att den innehåller en myrslok.

Johan K

Gammal & dryg
King är kung !!

Hemm, just de där böckerna har jag ju inte läst av King.. Dock så ska jag ta & försöka masa mig ner & se ifall jag hittar dem.
För King är ju en sdåandär författare som jag gillar riktigt skarpt, speciellt DET

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Men om Maratonmarschen finns på film så kanske jag kollar upp den någon dag, för den låter rätt charmig (totalt fel ordval).

Tja, boken är inte en tegelsten som Kings böcker brukar bli, utan en liten smidig sak, man läser ut den på en kväll eller så. Bra är den också.

Ulfgeir

Swashbuckler
Meningslös trivia: Båda de två böckerna av Stephen King skrev han under pseudonymen Richard Bachman.

/Ulfgeir

magoo

Hero
Och som alla "The Bachman-books" så är de lite mindre skräckiga än normal-Kingen, men inte ett dugg sämre för det.

Organ

Out of time, out of mind
Re: King är kung !!

>Hemm, just de där böckerna har jag ju inte läst av King.

Gör gärna det. Hans Bachmanperiod är riktigt bra. Hoppa dock över "Vägbygge". Den är inget vidare.

/Anders (håller med om att "Det" nog är det bästa Steffe skrivit)

Troberg

Sinister eater
Re: King är kung !!

Hoppa dock över "Vägbygge". Den är inget vidare.
Jag har läst allihopa, men den kommer jag inte ihåg. Engelsk titel? Vad handlar den om?

Organ

Out of time, out of mind
Vägarbete (spoiler)

>Jag har läst allihopa, men den kommer jag inte ihåg. Engelsk titel?

Jag tror att orginaltiteln var "Road Work". Fast jag har bara läst den på svenska så jag vet inte riktigt.

>Vad handlar den om?

Snubbe lämnas av fru. Snubbe blir lack. Snubbe isolerar sig i sitt hus. Snubbe dricker whiskey och käkar popcorn framför TVn. Snubbe tröttnar på vägarbetet utanför. Snubbe blir mer och mer instabil. Snubbe skaffar puffra och barrikaderar sig i huset. Snubbe lyssnar på The Rolling Stones och spränger sig och sitt hus i luften.

/Anders