Story Games har en fantastisk tråd som dyker upp varje månad kallad "Stuff to Watch". Där hittade jag den här länken, om en professor som studerar beteende i City of Heroes. Fascinerande.
Är målet med spelet alltså att samla kills och XP? Så ... menlöst. Jag antog att målet i RV var att vinna banan, vilket man gjorde om ens lag tog alla sex pillboxes. Åtminstone verkar professorn ha ansett att det var målet. Och enligt egen utsago tjänade han väldigt mycket på sin taktik, eftersom han vann RV betydligt oftare än han förlorade det.krank said:Däremot tjänade inte Twixt ett dugg på sitt agerande - man får inga kills eller exp eller liknande av att teleportera folk till zone drones, det enda som händer är att fienden får XP-debt.
Jag har för mig att just den grejen varit uppe för diskussion på wrnu förut. Någon kom då med (typ) argumentet "skulle det vara OK för dig om nån kom inspringande naken på din pappas begravning" och mitt svar är, nu som då, att om vi är så jävla pantade att vi håller begravningen på en nudiststrand, där det finns stora skyltar som säger att här är det helt OK att springa naken", så kan jag inte med den godaste vilja i världen se oss som offer.Greip said:Så det är lite liknande, spelmekaniken säger en sak och spelarna gjorde egna regler. Trots att det annars är brukligt att springa runt och slå ihjäl varandra.
Exakt. Jag tycker inte att man kan fördöma personer så länge som de följer bestämmelserna som gäller. Om man tycker illa om beteendena så får man propagera för att ändra själva bestämmelserna istället. Alltså klaga hos Blizzard, el.dyl.Så det är lite liknande, spelmekaniken säger en sak och spelarna gjorde egna regler. Trots att det annars är brukligt att springa runt och slå ihjäl varandra.
Trots detta självklara faktum så gav dom sig ut till området när dom kunde haft det i ett säkert område (eller i verkligheten kanske?).
Jag är kluven, det är riktigt taskigt att medvetet sabba för dem. Men samtidigt, det är ett spel. Man kan inte ta riktiga värderingar in i ett spel (som går ut på att springa runt och kötta saker) och förvänta sig att alla ska bete sig som i verkliga livet.
Ja, det var inte genomtänkt för fem öre. Men det är ändå fascinerande att de kom på tanken att ha en minnesstund i spelet. Jag skulle nog aldrig kommit på tanken själv, framförallt för jag aldrig kände någon spelare så bra. Visste på sin höjd var de kom ifrån, hur gammal och yrke osv. Men man är väll olika (och i olika grader beroende av det virtuella livet).krank said:Jag har för mig att just den grejen varit uppe för diskussion på wrnu förut. Någon kom då med (typ) argumentet "skulle det vara OK för dig om nån kom inspringande naken på din pappas begravning" och mitt svar är, nu som då, att om vi är så jävla pantade att vi håller begravningen på en nudiststrand, där det finns stora skyltar som säger att här är det helt OK att springa naken", så kan jag inte med den godaste vilja i världen se oss som offer.Greip said:Så det är lite liknande, spelmekaniken säger en sak och spelarna gjorde egna regler. Trots att det annars är brukligt att springa runt och slå ihjäl varandra.
Liksom visst, det var ena rövhattar som jävlades med idioterna. Men idioterna var också fucking idioter. Vill man vara ifred tar man liksom inte och ställer sig i en zon med fri PVP. Ställer man sig i en PVP-zon är det liksom självklart att några kommer att (av nååååågon anledning) tro att det är tänkt att man ska PVP:a där.
Hade missat det, men tänkte ändå att det var relevant i sammanhanget. Men jo, Blizzard har inte några regler för det så man kan inte förvänta sig något. Mer än folkvett, men det är som sagt ett spel och folk loggar in för att ha kul.Rising said:Kom att tänka på en händelse som ägde rum i World of Warcraft för några år sen.
Vi har diskuterat den händelsen tidigare på forumet.
Exakt. Jag tycker inte att man kan fördöma personer så länge som de följer bestämmelserna som gäller. Om man tycker illa om beteendena så får man propagera för att ändra själva bestämmelserna istället. Alltså klaga hos Blizzard, el.dyl.Så det är lite liknande, spelmekaniken säger en sak och spelarna gjorde egna regler. Trots att det annars är brukligt att springa runt och slå ihjäl varandra.
Trots detta självklara faktum så gav dom sig ut till området när dom kunde haft det i ett säkert område (eller i verkligheten kanske?).
Jag är kluven, det är riktigt taskigt att medvetet sabba för dem. Men samtidigt, det är ett spel. Man kan inte ta riktiga värderingar in i ett spel (som går ut på att springa runt och kötta saker) och förvänta sig att alla ska bete sig som i verkliga livet.
Tja, gällde det ett community jag brydde mig om: Sure. Hade wrnu haft en aspekt av "virtuell värld" hade jag definitivt tyckt att virtuella minnesstunder varit finfina grejer. (Småpraten/Vrållådan 2012?)Greip said:Ja, det var inte genomtänkt för fem öre. Men det är ändå fascinerande att de kom på tanken att ha en minnesstund i spelet. Jag skulle nog aldrig kommit på tanken själv, framförallt för jag aldrig kände någon spelare så bra. Visste på sin höjd var de kom ifrån, hur gammal och yrke osv. Men man är väll olika (och i olika grader beroende av det virtuella livet).
Quoted for truth.krank said:Däremot ÄR det ganska intressant hur sociala spelregler om "fair play" och liknande skiljer sig från spelens faktiska regler. Däremot tjänade inte Twixt ett dugg på sitt agerande - man får inga kills eller exp eller liknande av att teleportera folk till zone drones, det enda som händer är att fienden får XP-debt. Det finns alltså visserligen inga regler som HINDRAR beteendet, men det finns heller inga som helst incitament i spelets struktur. det finns inga regler i Schack mot att vända spelbrädet uppochner mitt under ett parti heller, liksom, men man vinner ingenting på det.
Beter man sig som ett arsle blir man betraktad som ett. True irl, true online.
Tja, det senare där tycker jag är ett helt OK försvar, förutsatt att man spelat ett rollspel där alla deltagare varit på det klara med att (djup)immersionism stod på agendan. Där är det snarare SL's fel som inte satte stopp för en karaktär som skulle agera just så.Arvidos said:Jag hoppas det var artikelförfattaren som försökte sensationalisera forskningen, snarare än att Myers är en av de där vidriga "Vadååååå jag följde ju bara speeeeeelet!" (Alternativt "Vadååååå, jag gör ju bara vad min karaktär skulle gjort!" Usch! )
Ja, det har du förstås rätt i. Jag kommer in i den här tråden med några tråkiga erfarenheter av rollpersonsdödare och rövhattande rollpersoner som färgat mig.krank said:Tja, det senare där tycker jag är ett helt OK försvar, förutsatt att man spelat ett rollspel där alla deltagare varit på det klara med att (djup)immersionism stod på agendan. Där är det snarare SL's fel som inte satte stopp för en karaktär som skulle agera just så.Arvidos said:Jag hoppas det var artikelförfattaren som försökte sensationalisera forskningen, snarare än att Myers är en av de där vidriga "Vadååååå jag följde ju bara speeeeeelet!" (Alternativt "Vadååååå, jag gör ju bara vad min karaktär skulle gjort!" Usch! )
Rövhattiga spelare finns givetvis både online och offline. Spelare som beter sig sådär utan att det finns en immersionistisk agenda och som mest verkar göra det för att de kan brukar inte få vara med fler än ett spelmöte.Arvidos said:Ja, det har du förstås rätt i. Jag kommer in i den här tråden med några tråkiga erfarenheter av rollpersonsdödare och rövhattande rollpersoner som färgat mig.
Bra och relevant kritik.Utgångspunkten måste i sådana fall i alla lägen vara att folk är jerks; och att alla överrenskommelser som inte är juridiskt bindande inte är något värda. Välkommen till Advokaternas Värld.