Nekromanti The Sad and Curious Case of Twixt

Genesis

Ni dés ni maître
Story Games har en fantastisk tråd som dyker upp varje månad kallad "Stuff to Watch". Där hittade jag den här länken, om en professor som studerar beteende i City of Heroes. Fascinerande.

Greip

Veteran
Ja, väldigt intressant. Man måste ha riktigt kort stubin om man hotar någon så. Men ibland blir man ju så frustrerad att man inte vet vad man ska kanalisera ilskan.
Även om det är en annan grej så kommer jag själv ihåg när jag som liten bet och slog i min PS1 kontroll. Fast jag tror aldrig jag dödshotade min konsol eller önskade att Sony fick cancer. :gremtongue:

Men jag tror ändå det kan ha något att göra med varandra. Att det är svårt att veta hur man ska bete sig/tygla sig när problem/frustration uppstår med så abstrakta saker som spel etc.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Kommentarerna var... upplysande. I vanlig ordning verkar professorn ha överskattat sin karaktärs inverkan...

Däremot ÄR det ganska intressant hur sociala spelregler om "fair play" och liknande skiljer sig från spelens faktiska regler. Däremot tjänade inte Twixt ett dugg på sitt agerande - man får inga kills eller exp eller liknande av att teleportera folk till zone drones, det enda som händer är att fienden får XP-debt. Det finns alltså visserligen inga regler som HINDRAR beteendet, men det finns heller inga som helst incitament i spelets struktur. det finns inga regler i Schack mot att vända spelbrädet uppochner mitt under ett parti heller, liksom, men man vinner ingenting på det.

Beter man sig som ett arsle blir man betraktad som ett. True irl, true online.

Genesis

Ni dés ni maître
krank said:
Däremot tjänade inte Twixt ett dugg på sitt agerande - man får inga kills eller exp eller liknande av att teleportera folk till zone drones, det enda som händer är att fienden får XP-debt.
Är målet med spelet alltså att samla kills och XP? Så ... menlöst. Jag antog att målet i RV var att vinna banan, vilket man gjorde om ens lag tog alla sex pillboxes. Åtminstone verkar professorn ha ansett att det var målet. Och enligt egen utsago tjänade han väldigt mycket på sin taktik, eftersom han vann RV betydligt oftare än han förlorade det.

Greip

Veteran
Förresten, såg ni länken bland kommentarerna? Fansy the Famous Bard

Verkar som han höll på med ungefär samma sak, fast det var mer roliga kommentarer än dödshot.

Greip

Veteran
Kom att tänka på en händelse som ägde rum i World of Warcraft för några år sen. Vissa av er har kanske hört talas om det men jag tänkte dra det här. Var ett bra tag sen jag slutade spela WoW och hängde på WoW forum så alla detaljer är kanske inte exakta men ungefär...

På en amerikansk server så skulle man ha en minnesstund åt en spelare som hade dött, jag tror det var i en stroke (enligt videon iaf). Det hade alltså inget att göra med spelet. Men flera spelare som bara kände personen online ville säga adjö, jag tror dom till och med fick tillåtelse av föräldrarna. Sagt och gjort dom drog ut till ett område som heter Winterspring, bör nämna också att det är en pvp server de befinner sig på. Området i fråga var just ett pvp område där man är ett lätt byte. Så de samlades där och hade en minnesstund.

Men sen visade sig att några andra hade fått nys om händelsen och ville sabba för dem, de stack alltså ut och dödade alla karaktärer som var med i minnesstunden. De sa senare att "det är bara ett spel" och att man inte bör ta sådana seriösa saker i ett spel.

Så det är lite liknande, spelmekaniken säger en sak och spelarna gjorde egna regler. Trots att det annars är brukligt att springa runt och slå ihjäl varandra.
Trots detta självklara faktum så gav dom sig ut till området när dom kunde haft det i ett säkert område (eller i verkligheten kanske?).
Jag är kluven, det är riktigt taskigt att medvetet sabba för dem. Men samtidigt, det är ett spel. Man kan inte ta riktiga värderingar in i ett spel (som går ut på att springa runt och kötta saker) och förvänta sig att alla ska bete sig som i verkliga livet.

Hur det gick till (film från youtube)

krank

Greip said:
Så det är lite liknande, spelmekaniken säger en sak och spelarna gjorde egna regler. Trots att det annars är brukligt att springa runt och slå ihjäl varandra.
Jag har för mig att just den grejen varit uppe för diskussion på wrnu förut. Någon kom då med (typ) argumentet "skulle det vara OK för dig om nån kom inspringande naken på din pappas begravning" och mitt svar är, nu som då, att om vi är så jävla pantade att vi håller begravningen på en nudiststrand, där det finns stora skyltar som säger att här är det helt OK att springa naken", så kan jag inte med den godaste vilja i världen se oss som offer.

Liksom visst, det var ena rövhattar som jävlades med idioterna. Men idioterna var också fucking idioter. Vill man vara ifred tar man liksom inte och ställer sig i en zon med fri PVP. Ställer man sig i en PVP-zon är det liksom självklart att några kommer att (av nååååågon anledning) tro att det är tänkt att man ska PVP:a där.

Rising

Vila i frid
Kom att tänka på en händelse som ägde rum i World of Warcraft för några år sen.

Vi har diskuterat den händelsen tidigare på forumet.

Trots detta självklara faktum så gav dom sig ut till området när dom kunde haft det i ett säkert område (eller i verkligheten kanske?).
Jag är kluven, det är riktigt taskigt att medvetet sabba för dem. Men samtidigt, det är ett spel. Man kan inte ta riktiga värderingar in i ett spel (som går ut på att springa runt och kötta saker) och förvänta sig att alla ska bete sig som i verkliga livet.
Exakt. Jag tycker inte att man kan fördöma personer så länge som de följer bestämmelserna som gäller. Om man tycker illa om beteendena så får man propagera för att ändra själva bestämmelserna istället. Alltså klaga hos Blizzard, el.dyl.

Greip

Veteran
krank said:
Greip said:
Jag har för mig att just den grejen varit uppe för diskussion på wrnu förut. Någon kom då med (typ) argumentet "skulle det vara OK för dig om nån kom inspringande naken på din pappas begravning" och mitt svar är, nu som då, att om vi är så jävla pantade att vi håller begravningen på en nudiststrand, där det finns stora skyltar som säger att här är det helt OK att springa naken", så kan jag inte med den godaste vilja i världen se oss som offer.

Liksom visst, det var ena rövhattar som jävlades med idioterna. Men idioterna var också fucking idioter. Vill man vara ifred tar man liksom inte och ställer sig i en zon med fri PVP. Ställer man sig i en PVP-zon är det liksom självklart att några kommer att (av nååååågon anledning) tro att det är tänkt att man ska PVP:a där.
Ja, det var inte genomtänkt för fem öre. Men det är ändå fascinerande att de kom på tanken att ha en minnesstund i spelet. Jag skulle nog aldrig kommit på tanken själv, framförallt för jag aldrig kände någon spelare så bra. Visste på sin höjd var de kom ifrån, hur gammal och yrke osv. Men man är väll olika (och i olika grader beroende av det virtuella livet).

Rising said:
Kom att tänka på en händelse som ägde rum i World of Warcraft för några år sen.

Vi har diskuterat den händelsen tidigare på forumet.

Exakt. Jag tycker inte att man kan fördöma personer så länge som de följer bestämmelserna som gäller. Om man tycker illa om beteendena så får man propagera för att ändra själva bestämmelserna istället. Alltså klaga hos Blizzard, el.dyl.
Hade missat det, men tänkte ändå att det var relevant i sammanhanget. Men jo, Blizzard har inte några regler för det så man kan inte förvänta sig något. Mer än folkvett, men det är som sagt ett spel och folk loggar in för att ha kul.

En bror till en av de som jobbar för Blizzard fick ju dock en minnesstund i spelet, men det var väll mer en npc tillägnad honom än en event. Och en helt annan historia...

krank

Greip said:
Ja, det var inte genomtänkt för fem öre. Men det är ändå fascinerande att de kom på tanken att ha en minnesstund i spelet. Jag skulle nog aldrig kommit på tanken själv, framförallt för jag aldrig kände någon spelare så bra. Visste på sin höjd var de kom ifrån, hur gammal och yrke osv. Men man är väll olika (och i olika grader beroende av det virtuella livet).
Tja, gällde det ett community jag brydde mig om: Sure. Hade wrnu haft en aspekt av "virtuell värld" hade jag definitivt tyckt att virtuella minnesstunder varit finfina grejer. (Småpraten/Vrållådan 2012?)

I just mmo's uppfattar jag i allmänhet 99% av spelarna som antingen idioter eller rövhattar, och tenderar att mest spela med folk jag redan känner.

Greip

Veteran
Läste igenom den gamla tråden, hoppas jag inte har väckt Cthulhu nu! (ett nördigare försök att säga väcka den björn... ja, ni fattar :gremtongue: ) Vissa diskussioner på nätet spårar lätt ur (inte sagt att den gjorde det men ändå).

Men avslutningsvis, det är dock fascinerande hur man blandar in verkligheten där, oavsett händelse. Känner mig själv väldigt främmande för sådana tilltag i spel, dels dödshota folk och sen vörda döda. (Jag är förövrigt en omtänksam kille i sina bästa dagar som bryr mig om folk... :gremwink: )

Sodivra

Champion
krank said:
Däremot ÄR det ganska intressant hur sociala spelregler om "fair play" och liknande skiljer sig från spelens faktiska regler. Däremot tjänade inte Twixt ett dugg på sitt agerande - man får inga kills eller exp eller liknande av att teleportera folk till zone drones, det enda som händer är att fienden får XP-debt. Det finns alltså visserligen inga regler som HINDRAR beteendet, men det finns heller inga som helst incitament i spelets struktur. det finns inga regler i Schack mot att vända spelbrädet uppochner mitt under ett parti heller, liksom, men man vinner ingenting på det.

Beter man sig som ett arsle blir man betraktad som ett. True irl, true online.
Quoted for truth.

Jag hoppas det var artikelförfattaren som försökte sensationalisera forskningen, snarare än att Myers är en av de där vidriga "Vadååååå jag följde ju bara speeeeeelet!" (Alternativt "Vadååååå, jag gör ju bara vad min karaktär skulle gjort!" Usch! :gremsmile: )

krank

Arvidos said:
Jag hoppas det var artikelförfattaren som försökte sensationalisera forskningen, snarare än att Myers är en av de där vidriga "Vadååååå jag följde ju bara speeeeeelet!" (Alternativt "Vadååååå, jag gör ju bara vad min karaktär skulle gjort!" Usch! :gremsmile: )
Tja, det senare där tycker jag är ett helt OK försvar, förutsatt att man spelat ett rollspel där alla deltagare varit på det klara med att (djup)immersionism stod på agendan. Där är det snarare SL's fel som inte satte stopp för en karaktär som skulle agera just så.

Sodivra

Champion
krank said:
Arvidos said:
Tja, det senare där tycker jag är ett helt OK försvar, förutsatt att man spelat ett rollspel där alla deltagare varit på det klara med att (djup)immersionism stod på agendan. Där är det snarare SL's fel som inte satte stopp för en karaktär som skulle agera just så.
Ja, det har du förstås rätt i. Jag kommer in i den här tråden med några tråkiga erfarenheter av rollpersonsdödare och rövhattande rollpersoner som färgat mig. :gremsmile:

krank

Arvidos said:
Ja, det har du förstås rätt i. Jag kommer in i den här tråden med några tråkiga erfarenheter av rollpersonsdödare och rövhattande rollpersoner som färgat mig. :gremsmile:
Rövhattiga spelare finns givetvis både online och offline. Spelare som beter sig sådär utan att det finns en immersionistisk agenda och som mest verkar göra det för att de kan brukar inte få vara med fler än ett spelmöte.

Eksem

Champion
Utgångspunkten måste i sådana fall i alla lägen vara att folk är jerks; och att alla överrenskommelser som inte är juridiskt bindande inte är något värda. Välkommen till Advokaternas Värld.

Rising

Vila i frid
Utgångspunkten måste i sådana fall i alla lägen vara att folk är jerks; och att alla överrenskommelser som inte är juridiskt bindande inte är något värda. Välkommen till Advokaternas Värld.
Bra och relevant kritik.

Du har naturligtvis rätt. Jag anser förstås inte att det enda som gäller är skrivna bestämmelser (men det var vad jag skrev, så jag hade helt klart fel). Jag tycker - vilket jag elaborerade mer utförligt i vår gamla diskussion - att man stundtals måste foga sig efter andras önskemål pga respekt, men att man även har rätt att ställa krav på ens medmänniskor. Vilken av dessa tu delar som väger tyngst beror på sammanhanget och vad man borde kunna förvänta sig av varandra i det aktuella fallet.

Att djävlas med de anhöriga hade jag exempelvis helt klart ansett varit bortom gränsen för vad som är okej; eller att göra någon liknande stunt på en kyrkogård. Men när man går ifrån dessa skyddade sammanhang (alltså inte skyddade i form av några skrivna bestämmelser, utan bara genom de sociala konventioner och outtalade överenskommelser som bygger upp vårt samhälle) så har vi rätt att ställa högre krav på våra medmänniskor. Mona Sahlin har inte rätten att hoppa ner i publiken och pungsparka förövare som kastar upp toblerone när hon håller tal på Första Maj. Lite skämtsamheter måste vi helt enkelt tillåta från våra medmänniskor. Denna tolerans är nämligen också väldigt viktig för samhället.