TomasHVM
Swordsman
Jeg har laget forskjellige rollespill.
Noen rollespill er ment å vare en kveld, og består bare av det ene eventyret.
Noen er lagd for å spille én eneste kampanje, der metoden og miljøet er lagd for denne kampanjen.
Noen er lagd for å brukes med mange kampanjer, med roller og en verden som utvikler seg i takt med spillet. Vi kan kalle det "XP-scopet".
Dette er tre forskjellige "scope" for rollespill. For meg virker det som om de fleste tror at det siste scopet jeg beskriver her, er det eneste som gjelder. Det er liksom bare skikkelig rollespill dersom man kan spille "alt", ha en stor verden å bevege seg i, "utvikle karakteren" underveis og spille i årevis.
Eventyr-scope
Å lage et skikkelig godt, grundig og enestående rollespill for én kveld er en spesiell utfordring. Den burde flere spillskapere ta. Om ikke annet; så fordi det gjør det lettere for dem å fullføre et spillprosjekt, og et fullført prosjekt er en verdifull erfaring. Dessuten har et slikt begrenset scope spesielle muligheter du ikke finner ellers i rollespill.
Kampanje-scope
Å lage en skikkelig god og grundig kampanje, formet som et eget rollespill, er også en utfordring som byr på egne muligheter. Du kan fokusere på temaer i et slikt spill, som ellers ville være vanskelige å behandle. Du kan lage en konsistent ramme, stemning, historie for spillet, og slik formidle et innhold du ellers må gi opp å få frem.
En øvelse for spillskapere
Du får bare bruke blyant, blyantspisser, viskelær, en vanlig terning og ett eneste A4-ark. Med dette skal du lage et fullstendig rollespill. Du må bruke minst en hel kveld på å lage spillet. Arket og terningen skal du gi til en gruppe spillere (en annen kveld), uten noen forklaring av hvordan det brukes. Spillet skal være selvforklarende. Du skal ikke delta, men sitte ved siden av og se dem more seg med spillet ditt.
- Hvilket scope har spillet?
- Lag et nytt spill på samme måte, men denne gangen skal du prøve å få det utgitt (f.eks. i et rollespillblad).
- Husk at du kan bruke datamaskin i stedet for blyant.
Noen rollespill er ment å vare en kveld, og består bare av det ene eventyret.
Noen er lagd for å spille én eneste kampanje, der metoden og miljøet er lagd for denne kampanjen.
Noen er lagd for å brukes med mange kampanjer, med roller og en verden som utvikler seg i takt med spillet. Vi kan kalle det "XP-scopet".
Dette er tre forskjellige "scope" for rollespill. For meg virker det som om de fleste tror at det siste scopet jeg beskriver her, er det eneste som gjelder. Det er liksom bare skikkelig rollespill dersom man kan spille "alt", ha en stor verden å bevege seg i, "utvikle karakteren" underveis og spille i årevis.
Eventyr-scope
Å lage et skikkelig godt, grundig og enestående rollespill for én kveld er en spesiell utfordring. Den burde flere spillskapere ta. Om ikke annet; så fordi det gjør det lettere for dem å fullføre et spillprosjekt, og et fullført prosjekt er en verdifull erfaring. Dessuten har et slikt begrenset scope spesielle muligheter du ikke finner ellers i rollespill.
Kampanje-scope
Å lage en skikkelig god og grundig kampanje, formet som et eget rollespill, er også en utfordring som byr på egne muligheter. Du kan fokusere på temaer i et slikt spill, som ellers ville være vanskelige å behandle. Du kan lage en konsistent ramme, stemning, historie for spillet, og slik formidle et innhold du ellers må gi opp å få frem.
En øvelse for spillskapere
Du får bare bruke blyant, blyantspisser, viskelær, en vanlig terning og ett eneste A4-ark. Med dette skal du lage et fullstendig rollespill. Du må bruke minst en hel kveld på å lage spillet. Arket og terningen skal du gi til en gruppe spillere (en annen kveld), uten noen forklaring av hvordan det brukes. Spillet skal være selvforklarende. Du skal ikke delta, men sitte ved siden av og se dem more seg med spillet ditt.
- Hvilket scope har spillet?
- Lag et nytt spill på samme måte, men denne gangen skal du prøve å få det utgitt (f.eks. i et rollespillblad).
- Husk at du kan bruke datamaskin i stedet for blyant.