anth
Vetefan
Framslagningssystemet i Players Handbook är ju en av de saker som inte går under open licence.
De flesta på det här forumet borde känna till systemet, men utan att avslöja allt för mycket kan man säga att 4st 6-sidiga tärningar är inblandade.
Det finns också ett "point buy"-system i DMG för de som inte tycker om att rulla tärningar.
Om jag förstått det hela rätt så är det bara systemen i PH/DMG som man inte får skriva om - det är upp till var och en att hitta på och beskriva egna system.
- Nu undrar jag, vilket framslagningssystem använder ni?
Själv har jag använt de flesta olika system som finns.
Jag tycker inte om "point buy"-system eftersom de enligt min mening ger stereotypa karaktärer.
Om man istället "slår fram" karaktärer så får man ibland bra karaktärer och ibland dåliga, vilket känns mer realistiskt.
Ibland när man slår fram en riktigt dålig karaktär så gäller det att göra det bästa av situationen - att "gilla läget".
Av alla karaktärer som jag sett genom åren så är det ofta de riktigt dåliga som man kommer ihåg.
Jag funderar på att införa ett nytt framslagningssystem:
27d6,
minst 3d6 för varje värde,
bestäm i förväg hur många tärningar man ska slå för varje värde,
(optimalt är 5d5, 5d6, 5d6, 4d6, 4d6, 4d6)
summera de 3 bästa tärningarna för varje värde,
man får inte flytta runt värdena efter att man slagit: valde man 6d6 för STR och slog 9 - tough shit,
man FÅR slå om hela raden - men då med 26d6, och sedan med 25d6 osv ner till 18d6.
- Har någon använt ett liknande system tidigare?
- Låter det jämförbart med systemet i Players, eller ska man börja med fler/färre än tärningar än 27d6?
De flesta på det här forumet borde känna till systemet, men utan att avslöja allt för mycket kan man säga att 4st 6-sidiga tärningar är inblandade.
Det finns också ett "point buy"-system i DMG för de som inte tycker om att rulla tärningar.
Om jag förstått det hela rätt så är det bara systemen i PH/DMG som man inte får skriva om - det är upp till var och en att hitta på och beskriva egna system.
- Nu undrar jag, vilket framslagningssystem använder ni?
Själv har jag använt de flesta olika system som finns.
Jag tycker inte om "point buy"-system eftersom de enligt min mening ger stereotypa karaktärer.
Om man istället "slår fram" karaktärer så får man ibland bra karaktärer och ibland dåliga, vilket känns mer realistiskt.
Ibland när man slår fram en riktigt dålig karaktär så gäller det att göra det bästa av situationen - att "gilla läget".
Av alla karaktärer som jag sett genom åren så är det ofta de riktigt dåliga som man kommer ihåg.
Jag funderar på att införa ett nytt framslagningssystem:
27d6,
minst 3d6 för varje värde,
bestäm i förväg hur många tärningar man ska slå för varje värde,
(optimalt är 5d5, 5d6, 5d6, 4d6, 4d6, 4d6)
summera de 3 bästa tärningarna för varje värde,
man får inte flytta runt värdena efter att man slagit: valde man 6d6 för STR och slog 9 - tough shit,
man FÅR slå om hela raden - men då med 26d6, och sedan med 25d6 osv ner till 18d6.
- Har någon använt ett liknande system tidigare?
- Låter det jämförbart med systemet i Players, eller ska man börja med fler/färre än tärningar än 27d6?