Jag gillar inte stegringen av kostnader i köpsystemet i DMG; det är i mitt tycke mer komplikation än vad det är värt (en av finesserna med D&D är ju att man inte måste spendera timtal på att väga runt färdigheter, fördelar och nackdelar osv utan kan trycka ut lite stats och så är den mekaniska biten klar). Jag föredrar istället att bara ge ett antal rakt av, "du har 72 poäng att spendera på dina stats" och det är helt enkelt vad summan ska bli. (Om sen spelaren fixar ett extra 18 genom att ge sig en karisma på 4 utan bra ursäkt får man väl se till att han retas lite extra för det och det finns gott om utseendefixerade spelledarpersoner...)
Standard array-metoden (tror det heter något annat i 3.5, elite array eller så) har vi också kört med många gånger (alltså, du har 15 14 13 12 10 8, sätt ett värde på varje egenskap). Mycket snabbt och smidigt och funkar bra. Lite oflexibelt men inget som man inte kan leva med. (Denna uppsättning har just summan 72)
Som synes värderar jag i princip högst att det är ett smidigt system. KISS!