Nekromanti The Secret World - "Bara" zombieapokalyps?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ända sedan jag först hörde om The Secret World, som då pitchades som ett nutidsskräck-MMO, har jag sett fram emot att få veta mer. De har haft en massa teasergrejer relaterade till olika hemliga sällskap. Allt har pekat mot just skräckestetik och konspirationer i typ nutid... Och jag tror faktiskt att det hade kunnat funka. Inte med WoW-siffror på användarbasen, men nog för att hålla spelet flytande ett tag...

Nu kom en video som verkar antyda att det "bara" blir ett zombieapokalypsspel. Det är liksom... Tja, inte riktigt vad jag förväntade mig. Fortfarande awesome dock; det behövs fler MMO's som inte bara är samma fantasyklyschor i en ny spelmotor. Ultima, Everquest, Lineage, WoW, Ragnarok, Conan, Warhammer online, LotR, Guild Wars... Det finns tillräckligt i fantasygenren, med råge. Superhjältegenren börjar kännas mättad efter två spel, rymd-flyga-genren hade (tydligen) bara plats för ett - Earth and Beyond dog rätt snabbt när folk gick över till EVE. Men, det börjar breddas - Star Wars och Star Trek och nu ett postapokalyptiskt MMO...

krank

I och för sig; wikipediasidan citerar fortfarande spelets creative director när han säger att det ska vara "modern day real world"... Det är ju möjligt att trailern bara visar ett specifikt område.

rjonas

Hero
Känns lite sömnigt att alla och hans moster ska rutinmässigt referera till Lovecraft i tid och otid. Staden heter Kingsmouth, gatan heter Lovecraft och avenyn heter Arkham. *Gäsp*

Lovecraft har typ två läsare men referenser ska man tydligen behöva se överallt.

Nu gillar jag Lovecraft så jag borde ju gilla att folk återkommer till hans verk hela tiden. Men det har väl gått för långt helt enkelt. Lovecraft var stor på adjektiv men särskilt läskigt kunde han inte skriva. Bara vidskepliga, oupplysta och överbeskyddade människor kan finna nåt skrämmande i "det okända". Trams.

Men ett zombie-romp-MMO i modern miljö verkar ju tufft. Får man gissa att de kommer lyfta fram Romero också?

Ooo. Tänk om man kan spela en flock zombies som bara växer och växer.

krank

rjonas said:
Nu gillar jag Lovecraft så jag borde ju gilla att folk återkommer till hans verk hela tiden. Men det har väl gått för långt helt enkelt. Lovecraft var stor på adjektiv men särskilt läskigt kunde han inte skriva. Bara vidskepliga, oupplysta och överbeskyddade människor kan finna nåt skrämmande i "det okända". Trams.
Jag tycker inte heller att just författarskapet var så värst stort hos karln, men mythosen gillar jag - mycket just för att det inte bara är det okända som används utan hela grejen med att människan inte KAN förstå. Vinklar och monstrum vi inte kan uppfatta, och så.

"Det okända" använder ju all skräck; det Lovecraft gjorde, som jag uppfattar det, var att ta det ett steg längre. Hela hans grej bygger ju på att allt vi känner till egentligen bara är ett lokaliserat fenomen; vi är bara en liten Flatlandcivilisation medan universum är så mycket större och konstigare.

Sen såg jag fler influenser än gamle L i informationen om Secret World; konspirationerna gav mig andra associationer.

rjonas said:
Men ett zombie-romp-MMO i modern miljö verkar ju tufft. Får man gissa att de kommer lyfta fram Romero också?

Ooo. Tänk om man kan spela en flock zombies som bara växer och växer.
...Tja, jag tror inte att jag skulle spela det så länge. Zombiespel finns det en hel del av vid det här laget, jag skulle hellre sett nåt i stil med första banan i gamla Clive Barkers Undying, eller Vampire: Bloodlines, och så vidare. Modern skräck, helt enkelt.

Gardener

Champion
krank said:
I och för sig; wikipediasidan citerar fortfarande spelets creative director när han säger att det ska vara "modern day real world"... Det är ju möjligt att trailern bara visar ett specifikt område.
Jo, det är nog ingen fara. Dom jobbar nog hårt på att visa upp så lite som möjligt i början och allt eftersom release-dagen närmar sig visa upp mer och mer delar.

Sen är jag iofs en Tørnquist-fanboy, men jag litar på honom.

Ramius

Veteran
Jag tycker att trailern är en aningen trist men efter att ha läst wikipedian så låter det helt ok!
Det är väl som någon nämnde, trailern kanske bara visar ett specifikt område.

krank

Ramius said:
trailern kanske bara visar ett specifikt område.
"Här i det här området har vi zombieapokalyps, i nästa område vampyrfurstendömen, och området efter det sover Cthulhu i"

Jag hoppas det inte blir Disneyland över det =)

Krank said:
Det är ju möjligt att trailern bara visar ett specifikt område.
Jag tror på att det bara är en zoon att plöja i med lite "quests" och dyl. Men man vet ju aldrig.

Men att bygga ett helt MMO på en stad och Zombies låter i mina öron rätt dumt så jag tror inte på den teorin.
De som säger att de bara visat upp en liten del av spelet har nog rätt.

Det verkar hur som helst coolt med något annat än ännu ett Fantsy MMO, kanske testar jag om det får positiva omdömmen.

Tiden får utvisa det!

/Draugen som mest ser ifram imot Warhammer 40K Online.

krank

Draugen said:
Det verkar hur som helst coolt med något annat än ännu ett Fantsy MMO, kanske testar jag om det får positiva omdömmen.
Såhär, alltså:

Samma företag ligger bakom Anarchy Online, som varit med sedan hedenhös. Det är fortfarande rätt snyggt, men väldigt... öh, fritt. Som i att man har väldigt mycket ansvar för att skapa sitt eget kul, så att säga. MMO av den gamla skolan. Men överlag ett ballt spel.

Samma företag ligger också bakom wow-klon 3453 Age of Conan... (och Secret Works ska ju använda samma motor som detta mjäkiga standardfantasylir)

Ramius

Veteran
haha nä det hoppas vi nog att det inte blir,
dock som någon annan nämnde alla Lovecraft inspirerade eller om man så vill ripoffs så tycker jag att det är så "härmande" att det nästan bara blir roligt..
Jag vill också påpeka att jag är en Lovecraft älskare och mycket av det han har skrivit influerar mig och min spelgrupp i våra äventyr vi spelar!

självklart också Robert E Howard ^^

Det är inte som world of warcrafts inspirerande bakgrundhistoria där man kan ana liknelser.. Men det är bara vad jag anser..

Ramius

Veteran
age of conan spelade jag aldrig, han aldrig testa det före en av mina polare och han blev så besviken så jag tyckte inte det var möda att lägga ned tid på det, kanske inte riktigt blir samma sak med detta spel, men vem vet?