Nekromanti The Shield, herregud...

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Re: Southland

Jag tycker att grejen med The Wire (förutom bra skådisar) är att man steg för steg får inblick i hur det amerikanska samhället, med Baltimore som illustrativt exempel, fungerar. För varje säsong nyanseras bilden. Perspektiven hisnar. Det är verkligen en enorm berättelse.

Kan man säga något liknande om Southland eller är det "bara" en spännande polisserie?

Mogger

Hipsteranka

Southland handlar betydligt mer om riktigt polisarbete än The Shield och visar upp brott så otäcka som de är i verkligheten. Den delar samma syn på realism som The Wire men är snarare mer klassiskt drama än samhällskritik.

Storuggla

Champion
Re: The Wire (OT)

"Menar du att det finns folk som inte tycker att Bunk Moreland är den bästa karaktären i The Wire?"

Ja. Vanligtvis sådana som tycker att Lester Freemon borde stannat på hittegodsavdelningen.

Storuggla, Rawls är kul

Jocke

Man med skägg
Det gör att jag
1.känner att jag kanske har fel som inte tycker likadant
2. Blev lite besviken på bubbles när jag väl såg serien

Samt att det är trist att tycka som alla andra, när man inte är före i trenden. Jag menar Omar är ju seriens enda karaktär som det går att känna sympati med.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare

Måns said:
Southland handlar betydligt mer om riktigt polisarbete än The Shield och visar upp brott så otäcka som de är i verkligheten. Den delar samma syn på realism som The Wire men är snarare mer klassiskt drama än samhällskritik.
Ah, okej. Har kollat upp serien nu. Ska jag definitivt köpa. Verkar dock inte finnas på DVD i Sverige ännu, eller?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
För dom som har glömt hur bra The Shield var förresten. Världens bästa end-credits, någon?

(min bedömning är att filmen inte innehåller några spoilers)

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/kxNfa4uebCE&feature=feedlik"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/kxNfa4uebCE&feature=feedlik" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Vitulv

Nu har jag sett klart the Wire

Storuggla said:
"Nu har jag sett en och en halv (typ) säsong av The Wire och törs mig göra en liten jämförelse. Serierna är ganska olika varandra, men generellt så skulle jag säga att jag blev mer uppslukad av The Shield. Med all sannolikhet eftersom The Shield koncentrerar sig mer på karaktärerna.

Det är dock inte ett kvalitetsmått i sig. Jag har jättesvårt att säga vilken av dem som är bäst. Jag tycker helt enkelt att båda två är så otroligt bra."

Kul att du börjat på The Wire, får man fråga vem som är favoritkaraktären än så länge?
Jag menar att The Shield är skitbra. Och att The Wire är skitbra. Men de är bra på olika saker. Det är två helt olika sorters tvserier trots att de ytligt verkar vara samma sorts tvserie. Jag har för mig att tvtropes beskriver den ena som skriven av Dickens och den andra som av Shakespeare, en beskrivning jag gillar.

Storuggla, fan ta dig om det är Proposition Joe
Så, nu har jag sett klart serien. Den var riktigt, riktigt grym och jag kände som jag brukar, en viss tomhet, efter att ha avslutat en bra serie.

En av mina favoriter i de senare säsongerna är helt klart Snoop. Än mer favorit blev hon för mig när jag insåg att hon till stor del inte spelade en karaktär, utan faktiskt spelade sig själv.

Edit: och jag gillade Prop Joe :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Re: Nu har jag sett klart the Wire

Vitulv said:
Så, nu har jag sett klart serien. Den var riktigt, riktigt grym och jag kände som jag brukar, en viss tomhet, efter att ha avslutat en bra serie.

En av mina favoriter i de senare säsongerna är helt klart Snoop. Än mer favorit blev hon för mig när jag insåg att hon till stor del inte spelade en karaktär, utan faktiskt spelade sig själv.

Edit: och jag gillade Prop Joe :gremsmile:
Ja det är coolt. Det finns en del sånt. Exempelvis den riktige polisen Jay Landsman (han spelar en polischef i säsong 4 har jag för mig), som givetvis är inspirationen till seriens Jay Landsman.

The Wire är verkligheten. Det är USA som det ser ut.

Vitulv

Re: Nu har jag sett klart the Wire

Måns said:
The Wire är verkligheten. Det är USA som det ser ut.
Det vet jag ingenting om, men om du har fel så är The Wire i varje fall en jävligt övertygande illusion.