Jonas Ferry
Swordsman
Jag har börjat knåpa på ett rollspel med arbetsnamnet The Tavern, och skulle behöva lite hjälp med idéer. Tanken är att rollpersonerna gemensamt ska äga och driva ett värdshus i nån fantasystad. De kommer ha olika uppgifter, en kanske är kock och en sköter stallet, och tillsammans kommer de att arbeta för att serva kunderna och få sitt värdshus berömt.
Själva grunden till alla bekymmer är att kunderna kommer med önskemål. Dessa kan vara enkla (en adelsman ber att de ska ställa hans häst i stallet), komplicerade (en vampyr vill bli serverad en liter blod till middag) eller absurda (en mindre gud skulle behöva anhängare och ber rollpersonerna ordna en mässa under kvällen). Spelarna kommer sedan att kunna introducera komplikationer (hästen rymmer, till exempel) och på så vis göra det svårare att uppfylla önskemålet. Men de kommer att tjäna på att göra det, eftersom svårare önskemål är värda mer belöningar.
Tanken är att man innan man börjar spela ska skapa värdshuset gemensamt. Värdshuset ska bli som en egen person, med ett eget rollformulär. Jag vill att det ska ha ett par grundläggande egenskaper som man placerar ut tärningar på. Dessa tärningar kommer att gå att omvandla till guld, som går att använda som bonus vid konflikter. När man klarar ett önskemål får man guld, som kan användas för att höja egenskaper eller för att köpa helt nya. Summan av egenskaperna ska dessutom ange värdshusets rykte.
Vad jag klurar på nu är vilka egenskaper ett värdshus kan ha. En liten lista över vad jag tänker mig:
* Antalet egenskaper bör vara ungefär tre stycken, eftersom det känns lagom på nåt vis.
* Egenskaperna bör inte vara knutna till ett visst ansvarsområde. Alltså inte "Stall" eller "Kök", även om de är viktiga, eftersom de då blir knutna till en viss rollperson lite för hårt.
* Egenskaperna ska vara icke-lyxiga och vara sådant som *alla* värdshus har.
Så, nån som kan hjälpa till med idéer? Jag har tänkt lite på t.ex. "Inredning (bord, stolar, bardisk, osv)", "Förråd (mat, alkohol, ljus, osv)", kanske "Meny"?
Problemet är att Meny och Förråd överlappar varandra. Har man en meny med 20 rätter och 10 drycker får man anta att man har förråd nog för att erbjuda allt. Dessutom blir Meny knutet till rollpersonerna Kock och Bartender. Men det kanske inte gör något? Man skulle kunna se Meny som "bredd", alltså hur stor variation på mat man kan erbjuda, och Förråd som "djup", dvs hur mycket kan man erbjuda av det som står på menyn.
Jag har inte alls beskrivit systemet, för jag tror inte det behövs i det här inlägget, men om det är något som är otydligt är det bara att fråga!
Själva grunden till alla bekymmer är att kunderna kommer med önskemål. Dessa kan vara enkla (en adelsman ber att de ska ställa hans häst i stallet), komplicerade (en vampyr vill bli serverad en liter blod till middag) eller absurda (en mindre gud skulle behöva anhängare och ber rollpersonerna ordna en mässa under kvällen). Spelarna kommer sedan att kunna introducera komplikationer (hästen rymmer, till exempel) och på så vis göra det svårare att uppfylla önskemålet. Men de kommer att tjäna på att göra det, eftersom svårare önskemål är värda mer belöningar.
Tanken är att man innan man börjar spela ska skapa värdshuset gemensamt. Värdshuset ska bli som en egen person, med ett eget rollformulär. Jag vill att det ska ha ett par grundläggande egenskaper som man placerar ut tärningar på. Dessa tärningar kommer att gå att omvandla till guld, som går att använda som bonus vid konflikter. När man klarar ett önskemål får man guld, som kan användas för att höja egenskaper eller för att köpa helt nya. Summan av egenskaperna ska dessutom ange värdshusets rykte.
Vad jag klurar på nu är vilka egenskaper ett värdshus kan ha. En liten lista över vad jag tänker mig:
* Antalet egenskaper bör vara ungefär tre stycken, eftersom det känns lagom på nåt vis.
* Egenskaperna bör inte vara knutna till ett visst ansvarsområde. Alltså inte "Stall" eller "Kök", även om de är viktiga, eftersom de då blir knutna till en viss rollperson lite för hårt.
* Egenskaperna ska vara icke-lyxiga och vara sådant som *alla* värdshus har.
Så, nån som kan hjälpa till med idéer? Jag har tänkt lite på t.ex. "Inredning (bord, stolar, bardisk, osv)", "Förråd (mat, alkohol, ljus, osv)", kanske "Meny"?
Problemet är att Meny och Förråd överlappar varandra. Har man en meny med 20 rätter och 10 drycker får man anta att man har förråd nog för att erbjuda allt. Dessutom blir Meny knutet till rollpersonerna Kock och Bartender. Men det kanske inte gör något? Man skulle kunna se Meny som "bredd", alltså hur stor variation på mat man kan erbjuda, och Förråd som "djup", dvs hur mycket kan man erbjuda av det som står på menyn.
Jag har inte alls beskrivit systemet, för jag tror inte det behövs i det här inlägget, men om det är något som är otydligt är det bara att fråga!