Nekromanti The unexplored backyard and the deep space...

Marukusu

Hero
Är det någon som tagit sig en seriös funderare och tänkt igenom vad som verkligen kan finnas på Mundanas baksida? Jag har minsann hittat på ett och annat som mina spelare skall få bita i i framtiden...

Sedan så hade jag tänkt ta mig den friheten att fråga om Mundanas storlek i förhållande till Tellus. Större, mindre eller lika stor? Finns det några andra himlakroppar i solsystemet eller finns där bara den klassiska "solen", "månen" och en sjutusans massa stjärnor?

/Marukusu, som plötsligt börjar känna sig jäkligt sugen att göra en exiljargisk astronom...

Hjalle

Swashbuckler
Mundanaklotet är mindre än Tellus, så mycket vet jag. Tellus är ca 40. 000 km i omkrets, mot Mundanas 28. 858.
En stor del av den fullständiga Mundanakartan finns i Sjöfarare & Pirater. Den kan vara till hjälp för baksidan, kanske.
Angående himlakroppar så kan man läsa under Astrologi-färdigheten att den kan användas till att uttolka himlakropparnas positioner och så...
De så kallade vandringsstjärnorna (Deluxe kapitlet, sid.330 i Eon II) kan nog tolkas som planeter...?

-Hjalle

Wictor

Warrior
Köper man Atlasboxen får man kartor både över stjärnhimlen och Mundana.

Men om Mundana är mindre än jorden, borde den inte då ha lägre tyngdkraft. Då borde man ju kunna hoppa mycket längre, och vissa av de låga vikterna på till exempel tauper och thism blir helt plötsligt ganska realistiska i jämförelse med deras längd.

:gremlaugh:

Hjalle

Swashbuckler
Tyngdkraften...

Åh nej...det är klart den borde ha, men...det tar vi å skiter i, tycker du inte...?!

-Hjalle

Marukusu

Hero
The truth is back there...

Holy macaroni! Vilken j*vla plutt! Vart står den infon, i "Atlas" eller? En av de få böcker som inte finns i vår spelgrupp...

Angående Mundanas baksida så syftade jag mer på skumma civilisationer och skumma varelser som kan tänkas bebo den. Sedan så har jag funderat en skvätt över sjökorten i "Sjöfarare & Pirater". De visar ganska tydligt hur kustlinjerna går down under men visar inga kuststäder eller hamnar över huvud taget. How come? Är folken/varelserna på baksidan hydrofober eller har de inte utvecklat någon som helst organiserad sjöfart (vilket de i och för sig inte bör ha gjort om de lider av hydrofobi)? Ty jag är väl inte bakom flötet om jag säger att människor av ett flertal skäl genom tiderna föredragit att bosätta sig vid kusten, eller hur?
Exakt vad vet egentligen de som vet mest i Mundana om baksidan? Går det några goa skepparskrönor om gyllene städer och om fan å hans morsa som lever loppan på andra sidan?
Någon sjöfarare borde ha gått iland och fyllt på sina förråd då de seglat Mundana runt. Tips på vad de kan ha sett? Klimat?
Vad som helst, jag hatar hemligheter!!!

/Marukusu, tuggar fradga av frustration.

Hjalle

Swashbuckler
Re: The truth is back there...

Den infon står i Geografi-kapitlet i Geografica Mundana, som jag tar för givet att du har.

Det där med skepparhistorierna å fan och hans morsa tror jag absolut på...men det är som sagt bara skepparhistorier. Angående klimatet i "Övriga Mundana" så står det saker om stinkande träsk, stekheta öknar, isiga stäpper, oframkomliga djungler och andra extremklimat i samma Geografi-kapitel (vilket är en ganska hygglig källa om man vill veta om okända och outforskade delar i Mundana..)

-Hjalle, som hoppas att fradga-attacken går över snart.

sassa

Veteran
Eller så kanske ALLTING på Mundana-klotet är proportionellt mindre än på tellus... :gremlaugh:

Marukusu

Hero
¡Que va!

El Geografico?!?!?!?!?!!!!

Sacramente, det var längesen jag kollade igenom den. OK, Rygar, om det är du som har "Geografica Mundana" så vill jag ha den snarast!!!

By the way: fradgan har inte upphört...

/Marukusu, älskar spanska (men kan det inte).

Pendragon

Swashbuckler
Men om Mundana är mindre än jorden, borde den inte då ha lägre tyngdkraft.
Det har inte med storlek att göra, utan med massa. Mundana kan ha en tätare kärna än jorden och därför ha i stort sett samma gravitation.

/Joel - TROR det förhåller sig så.

Ymir

Liten kantbaron
Mjo, men en tätare kärna betyder mer farliga ämnen (uranbös) som tränger upp till ytan. Åtminstone har Dr Krille lärt mig det.

- Ymir, läraktig

Kimon

Swordsman
Det har inte med storlek att göra, utan med massa. Mundana kan ha en tätare kärna än jorden och därför ha i stort sett samma gravitation.
Och det faktum att jordliga och för den delen universiella naturlagar så som vi känner dem inte gäller i Mundana. Det är väl spelkonstruktörernas "force-majeur" klausul att vifta i nyllet på alla fysiker-wannabies antar jag? Det är med andra ord fel universum och därför fel naturlag och fel fysik.

Eller har jag rätt?

Hjalle

Swashbuckler
Mmm...nåt med DENSITETEN , tror jag visst att det heter.

-Hjalle, obekväm med äckelord, men... :gremwink:

Ludwig

Veteran
HEY HEY!?!?

Vadå baksida?!?!
(har hela kartan ifrån Atlas) FInns det en baksida på kartan eller är kartan komplett? Isådanafall så har Ludwig glömt att kolla på baksidan!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Mjo, men en tätare kärna betyder mer farliga ämnen (uranbös) som tränger upp till ytan. Åtminstone har Dr Krille lärt mig det."

Ja. Fast du kan ha en bra mycket tyngre kärna än Jorden utan att den består av instabila ämnen. Bly funkar säkert. Och problemet med att han en urankärna är väl att planetkärnan kommer uppnå kritisk massa och sen startar en kärnreaktion. Planet: Poff. :gremsmile:

/Naug

Marukusu

Hero
HEY HEY ON YA SELF!?!?

What the heck are you babling about?!
Det är vedertaget att den kända världen (från Västlanden till Ebhron) ligger på en sida och att "baksidan" av Mundana är de stora områden "down under", på andra sidan, in ze bottom of ze earzz, Godammit!!! Motsvarandes östra Asien och Oceanien i vår värld, på "andra sidan".

DO YOU GET IT, SOLDIER???!!!!
NOW, GIVE ME THIRTY!!!!!

/Sergeant Marukusu, aka Sarge.

Rygar

Veteran
Lite fysiklekar (nv-varning)

*kastar upp en fysikbok i luften och klyver den med ett svärd på vägen ner*

nu så..

Den allmänna gravitationslagen i vårt universum ser ut som följer:

F=G*m1*m2/r^2

F är kraft, G en konstant, m1 är massan på det ena föremålet och därför är m2 logiskt sett massan av det andra föremålet, slutligen är r, avståndet(mellan mittpunkterna av föremål 1 och 2) och r^2 avståndet i kvadrat..

Där kan vi luska ut följande, en mindre planet ger mindre avstånd=större kraft, en mindre planet ger mindre massa=mindre kraft..

dock så minskar massan mer, procentuellt sett, än avståndet när man krymper ett klot,orkar inte förklara men fråga om det inte går ihop.. Det torde alltså vara en ganska stor, men inte oöverstiglig skillnad, inget man kan ordna med lite bly i kärnan eller dylikt

(inga värden sen, om nån vill och jag har nån halvtimme kan jag leka med det :gremwink:)

Eller så bara skiter man i allt sånt och accepterar att mundana inte är jorden, men fysik är ju såååå roligt :gremtongue:

DarkMystic

Swordsman
ffs theres magic...

Jag tror knappast Mundana påverkas av samma fysiklagar som Jorden. Ta magi som exempel kan skapa utav inget. Och en regel som jag vet mycket väl e att "energi aldrig förstörs utan den omvandlas". Och inget kan inte bli nåt då.
Jag tror inte häller någon sysslar med Fysik här i Mundana för alla fiffar med Magi... Fast Sanari och deras rymdskepp kanske räknas och sedan fanns det nån i Jargien som räknade ut när Mundana skapades och han brändes...

/DarkMystic jag tänker aldrig räkna i en värld med magi för då blir du bränd...

G

Guest

Guest
Jo men nu består massan i mundana av små filament som är i stort sett en dimensionella, om de är dem som ger massa så blir det mycket mer i den högen av massa, det blir dessutom mer massa i allt annat vilket ger samma krafter.
Detta bortser dock från att accelerationen som krävs för att röra på sig eller stanna blir större, men eftersom det är så mycket mer energi i filamenten borde det också fixas.

Dessutom kan nog även uran packas så hårt som järnet i kärnan av vår planet utan att bli kritisk massa, järnet kan tillochmed packas hårdare, och jag gissar på att diametern på atomkärnorna inte skiljer lika mycket som massan.

Jag skulle dessutom gärna spåna på fysiska lagar till mundana med någon lika galen som jag.

Naug

Veteran
Re: Lite fysiklekar (nv-varning)

<blockquote><font class="small">Citat "Rygar":</font><hr />
Den allmänna gravitationslagen i vårt universum ser ut som följer:

F=G*m1*m2/r^2

F är kraft, G en konstant, m1 är massan på det ena föremålet och därför är m2 logiskt sett massan av det andra föremålet, slutligen är r, avståndet(mellan mittpunkterna av föremål 1 och 2) och r^2 avståndet i kvadrat..

Där kan vi luska ut följande, en mindre planet ger mindre avstånd=större kraft, en mindre planet ger mindre massa=mindre kraft..

dock så minskar massan mer, procentuellt sett, än avståndet när man krymper ett klot,orkar inte förklara men fråga om det inte går ihop.. Det torde alltså vara en ganska stor, men inte oöverstiglig skillnad, inget man kan ordna med lite bly i kärnan eller dylikt
[/quote]

Nu var det ett tag sen jag hade fysik så jag kanske är på helt fel spår men jag tänker ändå göra ett försök här...

Det som disskuteras här är väl ändå gravitationskonstanten? Gravitation är en acceleration, och formeln som du hänvisar till (F=G*m1*m2/r^2) definerar en kraft... är det bara jag som är helt borta här eller? G=9.82 här på Jorden och målet med tråden är väl att komma fram till vad G är på mundana? Är inte den här formeln till för at beräkna kraften en kropp utsätter annan för? T.ex om sätter G till 9.82, m1 till Jordens massa, m2 till månens massa och r till avståndet mellan jorden och månen så får vi ut kraften som månen dras till jorden med eller är jag helt ute och cyklar nu?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Newtons... första? andra? tredje?

"Gravitation är en acceleration, och formeln som du hänvisar till (F=G*m1*m2/r^2) definerar en kraft... "

Vilket enligt nån av Newtons lagar är så gott som samma sak, enligt förhållandet F = M x A
Alltså. Kraften är lika med massan gånger accelerationen.

"T.ex om sätter G till 9.82, m1 till Jordens massa, m2 till månens massa och r till avståndet mellan jorden och månen så får vi ut kraften som månen dras till jorden med eller är jag helt ute och cyklar nu?"

Precis. Jorden accelerar månen mot oss. Anledningen till att den inte kraschar in i oss är för att den har fart bort från oss. Farten bort från oss och den mot jorden riktade dragningskraften tar ut varandra till en fin och söt omloppsbana. (Not: Den är dock ej perfekt. Gravitationen är smulan för svag, så månen kommer lämna oss till slut.)

/Naugur Trollur

Edit: fixade en borttappad storhet i en formel