Nekromanti The Vault of Larrin Kerr - Necromancer Games

G

Guest

Guest
Jag är väldigt sugen på att köpa äventyret "The Vault of Larrin Kerr" av Necromancer Games, där man ska leta efter en mäktig Drows gravplats som sägs vara fylld av magiska skatter. Jag har hittat äventyret på White Wolfs hemsida, men tyvärr kostar det hela 30$ i frakt! Ganska saftigt med tanke på att äventyret kostar 15$. Vet någon här om man kan köpa det äventyret någon annanstans, eller om det kan laddas ner elektroniskt?

Staffan

Myrmidon
SF-bokhandeln har den för 158 kr (plus frakt så klart) - kolla under "White Wolf - Dungeons & Dragons 3e" (Necromancer, liksom Malhavoc, distribueras via WW).

Eller så kan du köpa den i pseudo-PDF-format från drivethrurpg.com för åtta dollar, om du kan stå ut med poänglösa kopieringsskydd (som inte är så svåra att knäcka) och att ge pengar till folk som använder dem (jag kan det inte, vilket gör mig lite sur på Fiery Dragon - jag vill ju ha CC Gold, men...).

Hunk

Hero
Om den skulle vara slut hos SF-bohandeln kan du alltid hitta den hos Leisure Games i England (www.leisuregames.com). De tar 20 % av grundpriset i porto - priset brukar hamna på ungefär samma nivå som om man handlar i butik hos SF-bokhandeln. Dessutom har Leisure Games ett betydligt bättre D20-sortiment än SF-bokhandeln, som t ex inte tar in Goodman Games eller Troll Lord Games.

Vault of Larrin Karr kan du hitta här:
http://www.leisuregames.com/acatalog/Mai..._etc___191.html

Necromancer, liksom Malhavoc, distribueras via WW
Knappt hälften av Necromancers nyare prylar distribueras via Troll Lord Games (bl a det prisbelönta Lost City of Barakus, som jag precis nu upptäckte var slut hos Leisure Games - fan också!). Man får i alla fall titta under Troll Lord för de äventyren.

Hunk

Hero
drivethrurpg

Eller så kan du köpa den i pseudo-PDF-format från drivethrurpg.com för åtta dollar, om du kan stå ut med poänglösa kopieringsskydd (som inte är så svåra att knäcka) och att ge pengar till folk som använder dem (jag kan det inte, vilket gör mig lite sur på Fiery Dragon - jag vill ju ha CC Gold, men...).
Jag är också lite smått irriterad över det, eftersom det inte går att aktivera DRM på min jobbdator och jag inte har bredband hemma. Det finns en hel del där som jag skulle vilja ha, men därmed inte kan köpa...

Zawoud

Veteran
Cool. :gremsmile:

Jag räknar med att börja spelleda Vault of Larin Karr om en vecka eller två. Hör av dig om du får tag i det så kan vi utbyta erfarenheter. Fast inte här på forumet - mina spelare läser det.

G

Guest

Guest
Var köpte du den någonstans? Jag byter gärna erfarenheter med dig senare.

G

Guest

Guest
Vad har kopieringsskydden för verkan? Jag kan väl ladda ner den på min hårddisk och sedan skriva ut den, eller?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Vad har kopieringsskydden för verkan?
Nu har jag inte spenderat en cent hos DTRPG, och tänker inte göra det heller, men jag vet att man inte ens kan använda normala kopiera/klistra in från dessa eländiga DRM-PDF:er. Sedan var det en massa skit med att man skall vara uppkopplad mot Adobe, endast kunna använda dem på en dator och en massa annat bedrägeri.

Förhoppningsvis köper ingen något hos dem, så slipper vi skiten.

/Mikae

G

Guest

Guest
Det där stämmer inte. Jag har köpt 3 äventyr, Fighters Challenge 1 och Tomb of Abysthor, både genom elektronisk download och de gick visst att kopiera till hårddisken! Adobe är ju det filformat de är skrivna i, och du måste ladda ner senaste versionen av Adobe för att kunna läsa in produkterna till din hårddisk. Detta är gratis! När man väl har det hela nedladdat så kan man ju kopiera och printa bäst man vill. Det är därför jag inte förstår vad ni menade med "kopieringsskydd".

G

Guest

Guest
Tack!

Tack för detta goda råd. Har precis köpt The Vault of Larrin Kerr för 11.90£! Detta var precis det äventyr vi behövde i vår kampanj då PCs med stormsteg närmar sig level 4.

Oldtimer

Slava Ukraini!
de gick visst att kopiera till hårddisken!
Jag påstod inte att det inte gick att kopiera filen till hårddisken. Men de DRM-PDF:er man köper från DTRPG har en begränsning när det gäller att kopiera från innehållet. Och det är något jag gör i massor. Och har all rätt att göra. De har ingen rätt att hindra mig från det.

Adobe är ju det filformat de är skrivna i, och du måste ladda ner senaste versionen av Adobe för att kunna läsa in produkterna till din hårddisk.
Nja, PDF är formatet de är skrivna i. Och man behöver Adobe PDF Reader 6.0 för att läsa och skriva ut dem. Men dessutom behöver man registrera sig mot Adobe (företaget) för att kunna använda den DRM-PDF man har köpt och betalt för. Och kan ändå inte använda den på vilken dator man vill. Det tolererar jag inte.

Jag vidhåller att DTRPG och Adobes DRM-PDF:er är skit och borde bojkottas.

/Mikael

G

Guest

Guest
Men hur artar sig denna begränsning när du vill kopiera? Jag förstår fortfarande inte vad du menar? Att du måste registrera dig hos Adobe tycker i varje fall jag är rimligt då man använder sig av deras produkt helt gratis (Adobe). Och varför kan man inte använda den på vilken dator man vill? Vad menas?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Men hur artar sig denna begränsning när du vill kopiera?
Det går helt enkelt inte.

Vad menas?
Jag kan bara relatera vad andra har berättat för mig om DRM-PDF:er från DTRPG. Jag har givetvis inte köpt någon själv eftersom jag vägrar att donera ett öre åt folk som använder den sortens kopieringskydd. Vad jag förstår måste du aktivera DRM-PDF:en för just den datorn genom att koppla upp dig mot Adobe. Varje användning kräver sedan kontakt med Adobe. Befinner den sig på "fel" dator, fungerar den inte.

Men om du har köpt en DRM-PDF hos Drive-Thru RPG har du väl märkt alltihop redan.

/Mikael

Hunk

Hero
Drive Thru - tips

Det man kan göra är att helt enkelt testa att ladda ned en gratisprodukt och se hur den funkar med kopiering etc. Jag var själv inte så smart eftersom jag köpte en produkt och min jobbdator visade sig inte kunna ta emot den (den har väl någon form av skydd mot registreringar e dyl - jag är en nolla på datorer). Nu kostade modulen dock bara $2 - en summa som jag inte gråter över att ha slösat.

Skall kolla med en IT-kille på jobbet om det går att göra något åt det - har själv tänkt fixa ihop en egen players guide till Wilderlands (tycker att det finns för mycket "hemlig" info i den publicerade guiden) och det är betydligt enklare att göra från en elektronisk version än att stå vid kopiatorn och greja med sax och tip-ex. Som jag har förstått det har både Malhavoc och Necromancer släppt copy/paste-skyddet, så att man kan kopiera hur mycket text som helst utan att det stoppas.

Hunk

Hero
Re: Tack!

Hoppas att du blir nöjd med modulen. Jag tycker själv att den innehåller gott om justa plots och encounters och ger möjlighet för spelarna att utforska allt möjligt. Tycker också att det är snygga bilder och bra kartor (NG:s tidigare kartritare Chris Boll gjorde riktigt bra handritade kartor, tyvärr har de nu bytt till Skeleton Keys kartor som visserligen är bra, men datorritade kartor har inte riktigt samma känsla).

Det enda problemet med den är att det område där den utspelar sig täcker en väldigt stor yta. Det är inte ett så stort problem i Forgotten Realms (som väl du spelar), eftersom den världen är rätt stor och det finns många områden som inte har utvecklats i detalj och eftersom det inte är några städer med kan man motivera att allt inte stämmer perfekt med med världskartan. Det skapade dock vissa grubblerier hos mig som spelleder i Wilderlands, där i princip hela världen är detaljerad med hjälp av 5-mile hexes och dessutom är betydligt mindre än Faerun. Jag löste detta med att minska kartans skala (5 miles = 5 kilometer) och sedan har jag också översatt 5 miles på Wilderlandskartorna med 10 kilometer i min kampanj. Det är dock inga problem att bygga upp en egen karta över området som passar in i ens egen kampanjvärld, eftersom just översiktskartan inte är överdrivet snygg.

Exempel på snygg karta av Chris Boll:
http://www.necromancergames.com/pdf/raspeciallow.pdf

G

Guest

Guest
Re: Tack!

Detta är fördelen med Forgotten Realms som vi spelar i. Allt kan klämmas in utan problem. Jag tar ofta äventyr från andra kampanjvärldar och införlivar dem i vår FR-kampanj.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Drive Thru - tips

Som jag har förstått det har både Malhavoc och Necromancer släppt copy/paste-skyddet, så att man kan kopiera hur mycket text som helst utan att det stoppas.
Det är bra om de har tagit bort den idiotin. Ännu bättre om de slutade skapa DRM-PDF:er överhuvudtaget.

det är betydligt enklare att göra från en elektronisk version än att stå vid kopiatorn och greja med sax och tip-ex.
Precis varför jag köper PDF:er. Då kan jag rekommendera RPGNOW. De säljer normala PDF:er som alltid fungerar. Inte den sortens skit som saluförs på DTRPG.

Om folk bara lät bli att handla av DTRPG, så skulle vi kanske kunna köpa Malhavoc och Necro på RPGNOW också.

/Mikael

Hunk

Hero
Har nu köpt från DriveThru

Om folk bara lät bli att handla av DTRPG, så skulle vi kanske kunna köpa Malhavoc och Necro på RPGNOW också.
Nu har jag precis brutit mot dina bud och handlat två dokument från DTRPG... Det var bara att göra en liten justering av säkerhetsinställningarna så gick det att registrera sig. Köpte två gamla scannade pdf:er, som det därmed inte går att klippa och klistra ifrån, men åtminstone att printa (har nu hela Judges Guilds wildernesserie komplett). För mig var alternativet att betala en massa cash för dessa på eBay (brukar gå för närmare $15-20 + porto om ca $10) eller köpa dem på DriveTru, för $2/st, så jag hoppas att du kan förlåta mig...

Jag funderar fortfarande på om jag skall köpa "Players Guide to Wilderlands" på DT eller inte (har redan pappersversionen) för att kunna klippa och klistra som jag vill. Måste i alla fall kolla upp ordentligt att den inte har något copy/paste-skydd, annars är det inte värt att slänga ut $11.

G

Guest

Guest
Noble Knight Games.com

Jag förstår inte varför det skulle vara dåligt med många olika alternativ när det gäller handla rollspel. Ökat utbud och konkurrens leder till bättre priser och service. Gillar man inte någon leverantör så är det ju bara att köpa någon annanstans. Jag har hittills varit väldigt nöjd med mina inköp. Både drivethrough och rpgnow. Även svgames är bra. Men den bästa leverantören för "inprint" är tveklöst nobleknight.com. Bästa priserna, bästa servicen (han skriver t.o.m. ner värdet på innehållet så man slipper importavgift från tullen!) och bästa utbudet!