Nekromanti The Vault of Larrin Kerr - Necromancer Games

Staffan

Myrmidon
Under förutsättning att du använder Acrobat Reader version 6 så kan du ladda ner filen på din hårddisk från Drivethru, och använda den på den datorn (som måste vara registrerad hos Adobe). Du kan även använda den på andra datorer som är registrerade under samma konto hos Adobe, man kan som mest ha 6 datorer registrerade någonsin (fast uppenbarligen så kan man kontakta Adobe och be dem avregistrera datorer).

Du kan klippåklistra i begränsad omfattning - max 10 klipp (på max en sida var) per 10-dagars tidsperiod. Jag är inte säker på om det funkar så att räknaren nollställs 10 dagar efter första klippet, eller om varje klipp "försvinner" efter 10 dagar. Malhavoc Press har ställt om sina inställningar så att man kan klippåklistra hur mycket man vill ur deras prylar (fast varför man skulle köpa deras saker hos DriveThru när man kan köpa riktiga PDFer hos WW är mig en gåta).

Du kan skriva ut utan problem. Vad du oftast inte kan göra är att ta med filen till skola, jobb eller dylikt för att snylta på deras laserkopiatorer, om du inte har registrerat datorn där så klart.

Till saken hör att det inte är SÅ svårt att knäcka DRM, så länge man har en dator som är behörig att läsa filen. Jag tänker inte tala om exakt hur man gör innan någon moderator har sagt till mig att det är OK, men jag kan säga att det har att göra med att den måste skicka data till skrivare i klartext. Denna klartext är försedd med en flagga som säger "Jag kommer från en kopieringsskyddad PDF, så du får inte göra om mig till en ny PDF." Om man kan hitta ett sätt att komma förbi denna flagga så...

Staffan

Myrmidon
DRM-knäckning

Nåväl, nu har jag språkat lite med Magnus Seter, och kommit fram till att det är OK att förklara hur det går till. Jag är inte jurist, men som jag förstått det är det i Sverige lagligt att kopiera saker man äger för eget bruk. Med andra ord är det tillåtet att knäcka en DRM-fil för att kunna kopiera från den till sin egen kampanj, eller för att kunna skriva ut den på bättre utrustning än man har lokalt, eller för att ha en backup, eller liknande. Det faktum att man kan knäcka den innebär INTE att det är tillåtet att lägga ut den på DirectConnect eller liknande.

Notera även att om man bojkottar DrivethruRPG för att de som publicerar via det ska förstå att det är en dålig idé så är det ju poänglöst att göra så här - de får ju fortfarande betalt och så.

Nåväl.

Förberedelser
Till att börja med finns det lite förberedelser man måste göra. När man gjort detta en gång behöver man inte göra det igen (om man inte avinstallerar saker förstås).

1. Installera en skrivardrivrutin för postscript. Antingen kan du använda de flesta laserskrivare som Windows har drivrutiner för, eller så kan du ladda ner en från http://www.adobe.com/support/downloads/main.html . Se till att den är installerad på FILE: (d v s att den inte skickar något till skrivaren utan lagrar det på HDn i stället)
2. Installera Ghostscript, som är ett program för att hantera postscriptfiler på olika sätt. Detta program hittas på http://www.cs.wisc.edu/~ghost/doc/AFPL/get814.htm
3. Leta upp lib-katalogen i din Ghostscript-installation. Denna finns antagligen på något ställe i stil med C:\gs\gs8.14\lib. Väl där, leta upp filen gs_pdfwr.ps, och öppna den i Notepad, Wordpad, eller annan texteditor. Leta reda på alla ställen där det står "currentdevice .devicename /pdfwrite eq {" och byt ut mot "currentdevice .devicename /pdfwritexxx eq {" (utan citattecken förstås)
4. Lägg till Ghostscripts /bin och /lib-katalog till din dators Path (sökväg som används i textkonsollen). Detta görs enklast genom att editera registret. Kör programmet regedt32, leta upp HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Control/SessionManager/Environment/Path och lägg till C:\gs\gs8.14\bin och c:\gs\gs8.14\lib (eller var du nu installerade Ghostscript för någonstans).

Användning

Nåväl, nu är du redo för att knäcka lite filer (eventuellt måste du starta om datorn för att ändringen i registret ska "ta", eller så kan du använda kommandot Path för att ändra det temporärt). Nåväl, det enkla sättet är följande:
1. Öppna den DRM-ade filen i Acrobat Reader.
2. Skriv ut den till din postscript-driver (se gärna till att utskriftsdimensionerna matchar dokumentets dimensioner - oftast är de inte vanlig A4 eller ens Letter).
3. Öppna ett DOS-fönster (Kör CMD).
4. Gå in i katalogen där din postscriptfil ligger.
5. Skriv "ps2pdf (filnamn).ps (filnamn).pdf". Detta kör ett av scripten som följer med Ghostscript och konverterar filen till en PDF-fil.

Överkurs
Ibland kan man vilja skriva ut DRM-filen i etapper, t ex för att de har lagt baksidan på omslaget som sida 2. I så fall, dela upp den i flera postscriptfiler, t ex Framsida.ps, Baksida.ps och Inlaga.ps. Använd sedan följande kommando i DOS-prompten:
gswin32c -dSAFER -dBATCH -dNOPAUSE -sDEVICE=pdfwrite -sOutputFile=Filenamn.pdf Framsida.ps Inlaga.ps Baksida.ps
(kan givetvis användas med andra filnamn också - den kursiva texten markerar parametrar som du ska ändra på om dina filer heter andra saker).

Då och då så får Ghostscript krupp av stora filer - brukar hända efter 130-150 sidor, enligt min begränsade erfarenhet. Dela då upp inlagan i flera lagom stora bitar, och använd samma procedur som ovan för att smälla ihop dem till en enda PDF.